Játék Windows 7 alatt, 1. rész

Elemzés - 2009/08/17, frissítve 2009/08/21

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Window 7 az operációs rendszer-család egyik legnagyobb várakozással körülvett tagja - a Windows 95 óta pedig biztosan a leginkább várt rendszer a 7-es. Ennek oka természetesen az elődben keresendő - a Windows Vista Internet-szerte hirdetett gyermekbetegségei, akár a valóban idegesítő "szolgáltatásokról", akár a hisztéria szintjéig túldimenzionált kozmetikai gondokról legyen szó, gyakorlatilag azelőtt megbuktatták a rendszert számtalan felhasználó számára, mielőtt valóban esélyt kapott volna a bizonyításra. Saját tapasztalataink is ezt a kettősséget mutatják a Vistával - a frissen felinstallált Windows Vista x86 Ultimate SP1 rendszerünk tökéletesen alkalmatlan volt az automatizált tesztjeink futtatására, majd, amikor kb. 20 perc utánaolvasás után kikapcsoltuk a két főbűnöst (a Superfetch-et és az UAC-ot), a rendszer hirtelen kezes báránnyá változott, és azóta semmi gondunk vele. Valószínűnek tartjuk, hogy a panaszkodó felhasználók nagy többsége nem szánta rá az időt az utánaolvasásra és a megfelelő beállítások megtalálására, és így azelőtt lemondtak a Vistáról, mielőtt látták volna működni számukra megfelelő keretek között.
A Microsoft a kezdeti intenzív és aggresszív védekezés után elkezdett úszni az árral - az XP árusítása megszüntetésének határidejét kitolták 1-2 alkalommal, és alaposan felgyorsították a Windows 7 fejlesztését is. Így lehetséges, hogy az eredetileg 2010-2011-re tervezett operációs rendszer már 2009. végén a boltokba kerül, és április vége óta elérhetőek az ingyenesen kipróbálható Windows 7 RC variánsok is (RC, azaz Release Candidate - ez a változat már majdnem megegyezik a végleges boltokba kerülő szoftverrel).
Minket természetesen a játékok szemszögéből érdekel a Windows 7 - egy ideje már terveztük az új rendszer kipróbálását. Az időzítésben segített nekünk az AMD és az nVidia - a júliusban megjelent Catalyst 9.7, ill. ForceWare 190.38 drivercsomagok Windows 7-es változatai megkapták a WHQL minősítést a Microsofttól, és mindkét gyártó azt ígéri, hogy videokártyái az új driverekkel Windows 7 alatt egyenértékű vagy jobb teljesítményt nyújtanak a Vistán elérhetőnél. Ezt természetesen nekünk is meg kellett néznünk - két cikket is készítünk a Windows 7 alatti gaming teljesítményről, az elsőben az AMD, a másodikban az nVidia megoldását elemezzük ki.
Tesztmódszer
A következőkben látható 20 (+3) grafikonon kivételesen csak egy videokártya szerepel - a Catalyst 9.7 Windows 7 alatt nyújtott teljesítményét egy HD4850-es videokártya segítségével vizsgáltuk. A Vista és a Windows 7 mellett viszont még egy operációs rendszer beúszott a képbe - az eredmények elemzése közben erőt vett rajtunk a kíváncsiság, hogy vajon a Windows XP hol tart most a jelen és a közeljövő operációs rendszeréhez képest. Le is futtattuk a tesztcsomagot XP-n is, és így háromszereplős tesztünk egy átfogó képet mutat arról, hogy a jelenleg játékra használt OS-ek közül ki a legény a gáton.
Három apróság, amivel érdemes az eredmények megnézése előtt tisztában lenni:
  • Windows XP-n minden tesztet nem tudtunk lefuttatni, mert a Call of Juarez benchmark és a Stormrise csak DirectX 10-es változatban létezik, azaz XP-n nem üzemel. Emellett hiányoznak XP-n a Far Cry 2 és a Stalker Clear Sky eredmények is, mert ebben a két játékban olyan jelentős különbség van a DirectX 10.1-es, ill. a DirectX 9-es renderpath között (ld. egyik első cikkünk a Vista és az XP viszonyáról), hogy nincs értelme összehasonlítani őket.
  • A Windows 7 RTM (Ready To Manufacture, azaz gyártásra kész) verziója közismerten kb. egy hónapja hozzáférhető az Interneten - azonban legális forrásból ezt a verziót nem tudtuk beszerezni. Így a tesztjeink a Windows 7 RC Ultimate változattal készültek - várhatóan a boltokba kerülő Windows 7 ugyanígy fog teljesíteni, vagy esetleg 1-2 helyen egy kevéssel jobban.
  • Végül, a játékok méretének növekedésével egyre inkább problémát okoz a 2GB-os virtuális címtér limitáció, amit a 32-bites Windows-ok az alkalmazásokra kényszerítenek. Különösen azért nagy gond ez, mert ebből a 2GB-nyi címtérből kell kigazdálkodni a videokártyával való kommunikációhoz szükséges címtartományokat is - a HD4870X2 tesztek során ütköztünk is gondokba emiatt. Ezért úgy döntöttünk, hogy gondolva a jövőre, a Windows 7-ből rögtön a 64-bitesre megyünk rá, és ha az AMD és az nVidia ígéretei tarthatónak bizonyulnak ezen a rendszeren is, akkor a jövőben a 32-bites Vistát 64-bites Windows 7-re cseréljük.
Update! Az igen furcsa eredményeket produkáló Windows XP teszteket megismételtük a 9.8-as Catalyst-tal is - semmi javulás. Ezért visszatértünk a biztos alapnak számító 9.3-as verzióhoz, és az ott kapott fps-eket összevetettük azzal, amit a 9.7-tel mértünk - azt találtuk, hogy csak a két leggyanúsabb játék, a Mirror's Edge és az Assassin's Creed esetében okozott valóban lassulást a 9.7. Ezért ezen két játék grafikonjaira feltettük a 9.3-as eredményeket is, ill. a tapasztaltak alapján véglegesítettük a Windows XP-re vonatkozó konklúziókat.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
Operációs rendszer #2 Windows XP x86 Professional SP2
Operációs rendszer #3 Windows 7 RC x64 Ultimate
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4850 625 MHz 993 MHz (x2) Catalyst 9.7 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>