Játék Windows 7 alatt, 1. rész
Elemzés - 2009/08/17, frissítve 2009/08/21
Bevezető
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a Window 7 az operációs rendszer-család egyik legnagyobb várakozással
körülvett tagja - a Windows 95 óta pedig biztosan a leginkább várt rendszer a 7-es. Ennek oka természetesen az
elődben keresendő - a Windows Vista Internet-szerte hirdetett gyermekbetegségei, akár a valóban idegesítő
"szolgáltatásokról", akár a hisztéria szintjéig túldimenzionált kozmetikai gondokról legyen szó, gyakorlatilag
azelőtt megbuktatták a rendszert számtalan felhasználó számára, mielőtt valóban esélyt kapott volna a
bizonyításra. Saját tapasztalataink is ezt a kettősséget mutatják a Vistával - a frissen felinstallált Windows
Vista x86 Ultimate SP1 rendszerünk tökéletesen alkalmatlan volt az automatizált tesztjeink futtatására, majd,
amikor kb. 20 perc utánaolvasás után kikapcsoltuk a két főbűnöst (a Superfetch-et és az UAC-ot), a rendszer
hirtelen kezes báránnyá változott, és azóta semmi gondunk vele. Valószínűnek tartjuk, hogy a panaszkodó
felhasználók nagy többsége nem szánta rá az időt az utánaolvasásra és a megfelelő beállítások megtalálására,
és így azelőtt lemondtak a Vistáról, mielőtt látták volna működni számukra megfelelő keretek között.
A Microsoft a kezdeti intenzív és aggresszív védekezés után elkezdett úszni az árral - az XP árusítása
megszüntetésének határidejét kitolták 1-2 alkalommal, és alaposan felgyorsították a Windows 7 fejlesztését is.
Így lehetséges, hogy az eredetileg 2010-2011-re tervezett operációs rendszer már 2009. végén a boltokba kerül,
és április vége óta elérhetőek az ingyenesen kipróbálható Windows 7 RC variánsok is (RC, azaz Release
Candidate - ez a változat már majdnem megegyezik a végleges boltokba kerülő szoftverrel).
Minket természetesen a játékok szemszögéből érdekel a Windows 7 - egy ideje már terveztük az új rendszer
kipróbálását. Az időzítésben segített nekünk az AMD és az nVidia - a júliusban megjelent Catalyst 9.7, ill.
ForceWare 190.38 drivercsomagok Windows 7-es változatai megkapták a WHQL minősítést a Microsofttól,
és mindkét gyártó azt ígéri, hogy videokártyái az új driverekkel Windows 7 alatt egyenértékű vagy jobb
teljesítményt nyújtanak a Vistán elérhetőnél. Ezt természetesen nekünk is meg kellett néznünk - két cikket
is készítünk a Windows 7 alatti gaming teljesítményről, az elsőben az AMD, a másodikban az nVidia megoldását
elemezzük ki.
Tesztmódszer
A következőkben látható 20 (+3) grafikonon kivételesen csak egy videokártya szerepel - a Catalyst 9.7
Windows 7 alatt nyújtott teljesítményét egy HD4850-es videokártya segítségével vizsgáltuk. A Vista és a
Windows 7 mellett viszont még egy operációs rendszer beúszott a képbe - az eredmények
elemzése közben erőt vett rajtunk a kíváncsiság, hogy vajon a Windows XP hol tart most a jelen és a közeljövő
operációs rendszeréhez képest. Le is futtattuk a tesztcsomagot XP-n is, és így háromszereplős tesztünk egy
átfogó képet mutat arról, hogy a jelenleg játékra használt OS-ek közül ki a legény a gáton.
Három apróság, amivel érdemes az eredmények megnézése előtt tisztában lenni:
- Windows XP-n minden tesztet nem tudtunk lefuttatni, mert a Call of Juarez benchmark és a Stormrise csak DirectX 10-es változatban létezik, azaz XP-n nem üzemel. Emellett hiányoznak XP-n a Far Cry 2 és a Stalker Clear Sky eredmények is, mert ebben a két játékban olyan jelentős különbség van a DirectX 10.1-es, ill. a DirectX 9-es renderpath között (ld. egyik első cikkünk a Vista és az XP viszonyáról), hogy nincs értelme összehasonlítani őket.
- A Windows 7 RTM (Ready To Manufacture, azaz gyártásra kész) verziója közismerten kb. egy hónapja hozzáférhető az Interneten - azonban legális forrásból ezt a verziót nem tudtuk beszerezni. Így a tesztjeink a Windows 7 RC Ultimate változattal készültek - várhatóan a boltokba kerülő Windows 7 ugyanígy fog teljesíteni, vagy esetleg 1-2 helyen egy kevéssel jobban.
- Végül, a játékok méretének növekedésével egyre inkább problémát okoz a 2GB-os virtuális címtér limitáció, amit a 32-bites Windows-ok az alkalmazásokra kényszerítenek. Különösen azért nagy gond ez, mert ebből a 2GB-nyi címtérből kell kigazdálkodni a videokártyával való kommunikációhoz szükséges címtartományokat is - a HD4870X2 tesztek során ütköztünk is gondokba emiatt. Ezért úgy döntöttünk, hogy gondolva a jövőre, a Windows 7-ből rögtön a 64-bitesre megyünk rá, és ha az AMD és az nVidia ígéretei tarthatónak bizonyulnak ezen a rendszeren is, akkor a jövőben a 32-bites Vistát 64-bites Windows 7-re cseréljük.
Update! Az igen furcsa eredményeket produkáló Windows XP teszteket megismételtük a 9.8-as
Catalyst-tal is - semmi javulás. Ezért visszatértünk a biztos alapnak számító 9.3-as verzióhoz,
és az ott kapott fps-eket összevetettük azzal, amit a 9.7-tel mértünk - azt találtuk, hogy csak a két
leggyanúsabb játék, a Mirror's Edge és az Assassin's Creed esetében okozott valóban lassulást a 9.7. Ezért ezen
két játék grafikonjaira feltettük a 9.3-as eredményeket is, ill. a tapasztaltak alapján véglegesítettük
a Windows XP-re vonatkozó konklúziókat.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
Operációs rendszer #2 | Windows XP x86 Professional SP2 | |||
Operációs rendszer #3 | Windows 7 RC x64 Ultimate |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD4850 | 625 MHz | 993 MHz (x2) | Catalyst 9.7 WHQL |
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.