Játék több GPU-val, 2. rész - HD4870X2
Elemzés - 2009/04/29
Bevezető
A site indulása óta előkelő helyet foglalt el kis házi bevásárlólistánkon egy HD4870X2 tesztelése - az viszont
nyilvánvaló volt, hogy az E6700-assal felesleges egy ilyen nagyvadat piszkálni, mert az eredmény enyhén szólva is
egyhangú lenne. Ezért megvártuk a márciusi CPU-cserét, és gyorsan kölcsönöztünk is egy, a lenti képen látható
VGA-szörnyet - majd tapasztaltuk, hogy minden egyéb híresztelés ellenére, a CPU-kérdés megoldása korántsem
fog minden platform-gondra gyógyírt szolgáltatni. Mivel nem szerettünk volna abba a hibába esni, mint számos más
tesztoldal, akik kitűnő következtetéseket vonnak le a CrossFire skálázódására vonatkozóan, csak éppen a saját
tesztplatformuk limitjeit felejtik el kivenni az egyenletből, beszereztünk egy HD3870X2-t, hogy azzal vizsgáljuk
meg, milyen skálázódásra képes a CrossFire. Az erről szóló teszt itt
olvasható - ezen információk birtokában már lényegesen egyszerűbb lesz elemezni a HD4870X2 eredményeit is.
Jelen cikkben számos helyen fogunk hivatkozni a kistestvérrel készült tesztre, és az elméleti alapokat
így 5 nap elteltével nem frissítjük fel, ezért úgy gondoljuk, érdemes azt a cikket áttanulmányozni először,
és utána rátérni a 4870X2-re - de ha valaki nem akar annyit olvasni, akkor sincs gond, ez a cikk önállóan is
fogyasztható.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD4870 | 750 MHz | 900 MHz (x4) | Catalyst 9.3 WHQL | |
Radeon HD4870X2 | 750 MHz | 900 MHz (x4) | Catalyst 9.3 WHQL | |
GeForce GTX285 | 648 MHz | 1476 MHz | 1242 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A 3870X2 teszthez hasonlóan itt is behoztunk egy segítőt, viszont ezúttal az
"ellenségtől" - mivel a 4870 és a GTX285 között csak a memória-elfogyós esetekben van 30-40%-nál nagyobb különbség,
a HD4870X2 csak skálázódási gondok esetén nem lesz jelentősen gyorsabb, mint a GTX285. Mivel magának a
CrossFire-nek a skálázódását elég jól felmértük a 3870X2-vel, az esetleges további problémák egyértelműen
platform-limitációból eredhetnek.
Sajnos, a HD4870-ből csak az 512M-s változat állt rendelkezésünkre, ezért
azokban az esetekben, ahol kevés ez a memóriamennyiség, a CF skálázódás számai nem lesznek helyesek - rutinos
Olvasóink már biztosan kívülről tudják, hol vannak ezek, de természetesen a cikkben mindig megemlítjük, ha
a VRAM mennyisége gondot okoz a HD4870-nek. Amint pedig szert teszünk egy 1G-s 4870-re, ezt a cikket is frissíteni
fogjuk.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Lássuk, mit tudunk kihozni 2db RV770-ből!