Radeon HD6870 - mire képes egy "közepes" chip?

Összehasonlító teszt - 2010/12/18

Oldalak:     
Fórum
Bevezető
A Barts chippel az AMD telibe találta az évek óta hangoztatott Sweet Spot stratégia megcélzott GPU-méretét: a 255mm2-es chip megegyezik az RV770 méretével, és lényegesen kisebb, mint a Cypress, amelyet leváltani hivatott - nem is sikertelenül, ahogy azt előző tesztünk megmutatta. Még nagyobb a differencia, ha az nVidia konkurens megoldásaival vetjük össze a Barts-ot - a HD6850-es a 360mm2-es GF104-esre épülő GTX460 1GB-tal versenyez (és győz - ld. itt), az erősebbik, HD6870 néven futó kártya pedig a nálánál kétszer (!) nagyobb GF100 GPU-val szerelt GTX470-et veszi célba. Nézzük, mit tud egy közepes méretű, de erősen felpörgetett chip egy némileg kasztrált óriás ellen!

Első benyomások
Bár nagy hullámokat vert anno a Barts chipes kártyák 6800-assá keresztelése, a HD6870-et kicsomagolva egyáltalán nem volt olyan érzésünk, hogy egy "túlszámozott" középkártyát tartunk a kezünkben - hosszra is és súlyra is elég termetes a nagyobbik 6800-as. Szerelés, installáció és egyebek gond nélkül ment, szerencsére elmúltak azok az idők, amikor egy új VGA beszerelését heveny imádkozás kísérte, hogy ne kelljen miatta a Windows-t újratelepíteni. Szóval eddig minden OK - vagy legalábbis majdnem, egy extra újraindítást valamiért be kellett iktatni, addig nem ment rendesen a Powerplay.
Hőmérséklet, hűtés, fogyasztás
Alább láthatóak a terheletlen és terhelt hőmérsékletek - szorítóban a HD6870 és a GTX470 (-emuláció, részleteket ld. a "Tesztkörnyezet" részben):

Temperature - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)

Idle Emu470||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 53
HD6870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 40
Load Emu470|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 92
HD6870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 82

Úgy tűnik, idle-ben divatosak lettek az alacsony hőmérsékletek - míg a GTX470 az 53 fokkal egyáltalán nem problémás, a 40 fokos HD6870 határozottan fejlettebb - ráadásul 20%-on forgó ventillátorral. Idle-ben mindkét kártya teljesen csendes - terhelés alatt viszont annál kevésbé. Azt tudjuk a 470-esről, hogy az üzemi hőmérséklete 92 fok, és azt is, hogy ehhez azért nem kis hangerő társul - az viszont meglepetés volt, hogy a 82 fokig felkúszó Barts chip hűtése sem volt valami halk, és ráadásul csak 34%-on pörgő ventillátorral. Megvizsgáltuk, nem rossz-e az Afterburner kijelzése - jelentjük, nem, 34%-on a kártya hangos, 60%-on már állati hangos, 100%-on pedig simán versenyben van a GTX480-nal és a HD5970-nel. Kicsit furcsa volt ez elsőre, de igazából bajnak nem baj - legalább lehet növelni a hűtés teljesítményét, ha tuningolunk.
A fogyasztások:

Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)

Idle Emu470||||||||||||||||||||||| 113
HD6870||||||||||||||||||| 94
Load Emu470||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 325
HD6870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 229

Huhhhhh. Az idle 20W-os különbséget még csak-csak lenyeli az ember, de terhelés alatt a közel 100W különbség azért nagyon csúnya. Ráadásul a Barts 900MHz-en ketyeg, amihez feszültséggel is jó alaposan el kell látni - és ezzel együtt sem tragikus a fogyasztása, szemben a közismerten antitakarékos GF100-zal.
Persze sejthető volt, hogy ezekben a tesztekben a HD6870 lesz a jobb - ezért némi architektúrás ismerkedés után menjünk tovább a játékokra!
Felépítés, várható teljesítmény
Ebben a szekcióban most kivételesen táblázat nélkül operálunk - két annyira eltérő GPU-ról van szó, hogy a kapacitások darabonkénti összemérésének nem sok értelmét látjuk. Amire érdemes kitérni:
  • Frontend terén mindkét kártya elég jó, a HD6870 a magas órajel, a GTX470 a 4 GPC-ben található 4 geometriai egység miatt - egyedül setup terén van komoly differencia, ez a HD6870 esetében lehet szűk keresztmetszet;
  • Textúrázókból egyforma darabszámmal rendelkezik a két kártya, viszont a 6870-es kapacitása sokkal nagyobb a magas órajel miatt;
  • Az ALU-k összevetése elég nehéz az eltérő architektúra miatt, de itt a GTX470-est érezzük erősebbnek;
  • ROP-okból kevesebb van a Barts-nak, viszont a magasabb órajel miatt kapacitásban ismét előrébb van a HD6870 - csak kérdés, hogy ebből mennyit tud érvényesíteni, mert a két kártya memóriasávszélessége érdemileg egyforma.
Érdekes eredmény esik ki a fenti rövid elemzésből - a HD6870 ugyan két fontos területen is sokkal erősebb, viszont mind a textúrázást, mind a ROP-okat korlátozza a memória-sávszélesség, amiből a GTX470-nek sincs kevesebb. Ugyanakkor effektív számítási teljesítményben a GTX470 jobbnak tűnik, ezért könnyen lehet, hogy a két kártya között sok esetben igen kevés különbség lesz, ami igazolja az AMD stratégiáját, miszerint a HD6870-est a GTX470 ellen küldte harcba.
Mindezzel együtt, a műszaki adatok alapján HD6870 győzelemre számítunk - kivéve a Lost Planet 2-t és a Heavent. Az összesített eredményt pedig majd meglátjuk!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX3
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
Emu470 (using GTX480) 550 MHz 1100 MHz 760 MHz ForceWare 260.99 WHQL
Radeon HD6870 900 MHz 1050 MHz Catalyst 10.10d hotfix
Amint a táblázat is mutatja, GTX470-es kártyát nem tudtunk szerezni a teszthez. Annyi baj legyen - mivel az előző tesztplatformon jelenlegi tesztalanyaink közül többet is teszteltünk GTX470-nel, nagyon pontosan be tudtuk lőni a GTX480 órajeleit olyan szintre, hogy az a GTX470 teljesítményét hozza (segítségünkre volt ebben a GF100 két változatát összevető cikk is), sőt a GPU feszültségét addig piszkáltuk, amíg a fogyasztási adatok is megegyeztek a Crysis Warhead alatt. Ha valamikor a jövőben szert tudunk tenni GTX470-re, akkor update-eljük a cikket - addig be kell érnünk a maximum 1-2%-os eltérést mutató eredményekkel, amelyek a teszt következtetéseit befolyásolni nem fogják.
A tesztben résztvevő játékok
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Crysis Warhead
  • F1 2010
  • Just Cause 2
  • Lost Planet 2
  • Mafia II
  • METRO 2033
  • STALKER: Call of Pripyat
  • Unigine Heaven 2.1
Oldalak:     
Fórum