Bevezető
A Barts chippel az AMD telibe találta az évek óta hangoztatott Sweet Spot stratégia megcélzott GPU-méretét:
a 255mm2-es chip megegyezik az RV770 méretével, és lényegesen kisebb, mint a Cypress, amelyet leváltani
hivatott - nem is sikertelenül, ahogy azt előző tesztünk megmutatta. Még
nagyobb a differencia, ha az nVidia konkurens megoldásaival vetjük össze a Barts-ot - a HD6850-es a 360mm2-es
GF104-esre épülő GTX460 1GB-tal versenyez (és győz - ld. itt), az
erősebbik, HD6870 néven futó kártya pedig a nálánál kétszer (!) nagyobb GF100 GPU-val szerelt GTX470-et veszi célba.
Nézzük, mit tud egy közepes méretű, de erősen felpörgetett chip egy némileg kasztrált óriás ellen!
Első benyomások
Bár nagy hullámokat vert anno a Barts chipes kártyák 6800-assá keresztelése, a HD6870-et kicsomagolva
egyáltalán nem volt olyan érzésünk, hogy egy "túlszámozott" középkártyát tartunk a kezünkben - hosszra is
és súlyra is elég termetes a nagyobbik 6800-as. Szerelés, installáció és egyebek gond nélkül ment,
szerencsére elmúltak azok az idők, amikor egy új VGA beszerelését heveny imádkozás kísérte, hogy ne kelljen
miatta a Windows-t újratelepíteni. Szóval eddig minden OK - vagy legalábbis majdnem, egy extra újraindítást
valamiért be kellett iktatni, addig nem ment rendesen a Powerplay.
Hőmérséklet, hűtés, fogyasztás
Alább láthatóak a terheletlen és terhelt hőmérsékletek - szorítóban a HD6870 és a GTX470 (-emuláció,
részleteket ld. a "Tesztkörnyezet" részben):
Temperature - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | Emu470 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 53 |
HD6870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 40 | |
Load | Emu470 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 92 |
HD6870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 82 |
Úgy tűnik, idle-ben divatosak lettek az alacsony hőmérsékletek - míg a GTX470
az 53 fokkal egyáltalán nem problémás, a 40 fokos HD6870 határozottan fejlettebb - ráadásul 20%-on forgó
ventillátorral. Idle-ben mindkét kártya teljesen csendes - terhelés alatt viszont annál kevésbé. Azt tudjuk
a 470-esről, hogy az üzemi hőmérséklete 92 fok, és azt is, hogy ehhez azért nem kis hangerő társul - az viszont
meglepetés volt, hogy a 82 fokig felkúszó Barts chip hűtése sem volt valami halk, és ráadásul csak 34%-on
pörgő ventillátorral. Megvizsgáltuk, nem rossz-e az Afterburner kijelzése - jelentjük, nem, 34%-on a kártya hangos,
60%-on már állati hangos, 100%-on pedig simán versenyben van a GTX480-nal és a HD5970-nel. Kicsit furcsa
volt ez elsőre, de igazából bajnak nem baj - legalább lehet növelni a hűtés teljesítményét, ha tuningolunk.
A fogyasztások:
Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | Emu470 | ||||||||||||||||||||||| 113 |
HD6870 | ||||||||||||||||||| 94 | |
Load | Emu470 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 325 |
HD6870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 229 |
Huhhhhh. Az idle 20W-os különbséget még csak-csak lenyeli az ember, de terhelés alatt a közel 100W
különbség azért nagyon csúnya. Ráadásul a Barts 900MHz-en ketyeg, amihez feszültséggel is jó alaposan
el kell látni - és ezzel együtt sem tragikus a fogyasztása, szemben a közismerten antitakarékos GF100-zal.
Persze sejthető volt, hogy ezekben a tesztekben a HD6870 lesz a jobb -
ezért némi architektúrás ismerkedés után menjünk tovább a játékokra!
Felépítés, várható teljesítmény
Ebben a szekcióban most kivételesen táblázat nélkül operálunk - két annyira eltérő GPU-ról van szó,
hogy a kapacitások darabonkénti összemérésének nem sok értelmét látjuk. Amire érdemes kitérni:
- Frontend terén mindkét kártya elég jó, a HD6870 a magas órajel, a GTX470 a 4 GPC-ben található 4 geometriai egység miatt - egyedül setup terén van komoly differencia, ez a HD6870 esetében lehet szűk keresztmetszet;
- Textúrázókból egyforma darabszámmal rendelkezik a két kártya, viszont a 6870-es kapacitása sokkal nagyobb a magas órajel miatt;
- Az ALU-k összevetése elég nehéz az eltérő architektúra miatt, de itt a GTX470-est érezzük erősebbnek;
- ROP-okból kevesebb van a Barts-nak, viszont a magasabb órajel miatt kapacitásban ismét előrébb van a HD6870 - csak kérdés, hogy ebből mennyit tud érvényesíteni, mert a két kártya memóriasávszélessége érdemileg egyforma.
Érdekes eredmény esik ki a fenti rövid elemzésből - a HD6870 ugyan két fontos területen is
sokkal erősebb, viszont mind a textúrázást, mind a ROP-okat korlátozza a memória-sávszélesség, amiből a GTX470-nek
sincs kevesebb. Ugyanakkor effektív számítási teljesítményben a GTX470 jobbnak tűnik, ezért könnyen lehet,
hogy a két kártya között sok esetben igen kevés különbség lesz, ami igazolja az AMD stratégiáját, miszerint
a HD6870-est a GTX470 ellen küldte harcba.
Mindezzel együtt, a műszaki adatok alapján HD6870 győzelemre számítunk - kivéve a Lost Planet 2-t
és a Heavent. Az összesített eredményt pedig majd meglátjuk!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Emu470 (using GTX480) | 550 MHz | 1100 MHz | 760 MHz | ForceWare 260.99 WHQL |
Radeon HD6870 | 900 MHz | 1050 MHz | Catalyst 10.10d hotfix |
Amint a táblázat is mutatja, GTX470-es kártyát nem tudtunk szerezni a teszthez.
Annyi baj legyen - mivel az előző tesztplatformon jelenlegi tesztalanyaink közül többet is teszteltünk
GTX470-nel, nagyon pontosan be tudtuk lőni a GTX480 órajeleit olyan szintre, hogy az a GTX470 teljesítményét
hozza (segítségünkre volt ebben a GF100 két változatát összevető cikk
is), sőt a GPU feszültségét addig piszkáltuk, amíg a fogyasztási adatok is megegyeztek a Crysis Warhead alatt.
Ha valamikor a jövőben szert tudunk tenni GTX470-re, akkor update-eljük a cikket - addig be kell érnünk
a maximum 1-2%-os eltérést mutató eredményekkel, amelyek a teszt következtetéseit befolyásolni nem
fogják.
A tesztben résztvevő játékok
- Battlefield: Bad Company 2
- Crysis Warhead
- F1 2010
- Just Cause 2
- Lost Planet 2
- Mafia II
- METRO 2033
- STALKER: Call of Pripyat
- Unigine Heaven 2.1