Bevezető
Korábbi, GTX470-orientált cikkünkben már írtunk a GF100-as
chip megszületésének nehézségeiről, ezért itt erre már nem térnénk ki - csapjunk rögtön a dolgok közepébe!
Első benyomások, fogyasztás
Beüzemelés és minőség terén a GTX480 pontosan ugyanazt hozta, amit a GTX470 - azt leszámítva, hogy a 480-as
néhány cm-rel hosszabb, semmi különbség nincs addig, amíg el nem kezdjük a méréseket. Lássuk akkor először,
milyen a kártyák étvágya:
Power consumption - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX470 | ||||||||||||||||||||||| 117 |
GTX480 | |||||||||||||||||||||||||| 128 | |
Load | GTX470 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 299 |
GTX480 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 362 |
Idle fogyasztás terén a GTX470 a várakozásoknak megfelelően valamivel jobban
teljesít - a GTX480 fogyasztása a HD4890-eshez hasonlít, ami azért már nem igazán nevezhető alacsonynak.
A terhelés alatti fogyasztás viszont határozottan sokkos - láttuk korábban, hogy a GTX470 sem egy
visszafogott darab, de a GTX480 +60W-ja egészen brutális. A kártya így 100W-tal fogyaszt a HD5870
fölött, és felülmúlja a HD5970-et is!
Hőmérséklet, melegedés, zaj
Nézzük az idle és a terhelt hőmérsékleteket:
Temperature - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX470 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 55 |
GTX480 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 61 | |
Load | GTX470 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 92 |
GTX480 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 92 |
Folytatódik a GTX480 ámokfutása - a 61 fokos idle hőmérséklet is megér egy
misét, viszont az igazi érdekesség terhelés alatt jön elő. Nem is a 92 fok az igazán izgalmas, hanem az
a hangorkán, ami a kártyából kitör, amikor egy ideje már terheljük, és a ventillátor 90%-os sebesség
környékén mozog (a GTX470 esetében ugyanehhez a hőmérséklethez 70%-os fordulatszám elegendő). A fogyasztáshoz
hasonlóan itt is a HD5970 szintjén teljesít a GTX480 - a ventillátor hangja fejhallgató mellett is jól
hallható, bár tény, hogy minket játék közben különösebben nem zavart. Aludni viszont még a szomszéd szobában is kihívás mellette,
ha nincs bezárva az ajtó.
Egy rövid megjegyzés: Felmerülhet a kérdés, hogy a GTX480 esetében kit
érdekel a fogyasztás és a zaj? Való igaz, ez a kártya nem a visszafogottságról szól,
ill. zaj terén a ház szellőzésének felturbózásával, vagy a gyári hűtés lecserélésével jelentősen javítható
a helyzet. A konklúzióban még bővebben kitérünk erre a kérdéskörre.
Felépítés, várható teljesítmény
Annak érdekében, hogy a GF100 chip lelkivilágába egy kicsit jobban bele tudjunk
ásni, a két boltban kapható kártya mellett feltüntettünk egy harmadik variánst is - a GTX470 órajelein
hajtott GTX480-at. Nézzük, melyik kártya hogy áll kapacitások terén:
VGA neve | GTX470 | GTX480 UC (@GTX470) |
GTX480 | 480UC vs 470 |
480 vs 470 |
Core órajel | 607 MHz | 607 MHz | 700 MHz | 0% | 15% |
Shader órajel | 1214 MHz | 1214 MHz | 1400 MHz | 0% | 15% |
Memória-órajel | 837 MHz | 837 MHz | 924 MHz | 0% | 10% |
Memória mennyisége | 1280 MB | 1536 MB | 1536 MB | ||
Geometriai egységek | 4 | 4 | 4 | 0% | 0% |
Scanline konverzió | 64 Pix/clock | 64 Pix/clock | 64 Pix/clock | 0% | 0% |
ALU egységek ("SP"-k) | 448 (scalar) | 480 (scalar) | 480 (scalar) | 7% | 7% |
Textúrázó egységek | 56 | 60 | 60 | 7% | 7% |
ROP egységek | 40 | 48 | 48 | 20% | 20% |
Memóriabusz és típus | 320-bit gDDR5 | 384-bit gDDR5 | 384-bit gDDR5 | 20% | 20% |
Triangle setup | 2428 Mtri/sec | 2428 Mtri/sec | 2800 Mtri/sec | 0% | 15% |
Scanline konverzió | 38.8 GPix/sec | 38.8 GPix/sec | 44.8 GPix/sec | 0% | 15% |
Számítási teljesítmény | 1088 GFlops | 1165 GFlops | 1344 GFlops | 7% | 24% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 34.0 GTex/sec | 36.4 GTex/sec | 42.0 GTex/sec | 7% | 24% |
Pixel fillrate | 24.3 GPix/sec | 29.1 GPix/sec | 33.6 GPix/sec | 20% | 38% |
Z-only fillrate | 97.1 GPix/sec | 116.4 GPix/sec | 134.4 GPix/sec | 20% | 38% |
Memória-sávszélesség | 133.9 GB/sec | 160.7 GB/sec | 177.4 GB/sec | 20% | 32% |
A GPU-k összevetéséből (világoskék rész) látszik, hogy a kártya elejétől a
vége felé haladva egyre nagyobb a különbség a GTX470 és a GTX480 alapjául szolgáló csonkolt GF100 chipek
között. Míg setup és geometria terén mindkét chip teljes értékű, az ALU + TEX blokkok terén 16-ból a GTX480-ban
1 (6.7%), míg a GTX470-ben 2 (14.3%) esett áldozatul - végül a GTX480 ROP partíciója és memóriabusza
teljes értékű, ezzel szemben a GTX470-ből hiányzik a 6 partíció közül 1 (20%). Ebből következően a backendben
amúgy is erős GTX470-hez képest méginkább a chip elejére-közepére helyeződik át a szűk keresztmetszet, azaz
a GTX480 még kevésbé lesz érzékeny a memória-sávszélességre, viszont geometria-intenzív feladatokban esetleg
kisebb lesz a teljesítmény-előny a GTX470-hez képest, mint általában.
A GF100 chip átalakított geometriája még egy érdekes kérdést felvet.
A GTX280 és a GTX260+ összevetéséből
jól látszott, hogy a GT200 felépítése mellett az egységek számának növelése csak mérsékelten hozott extra
teljesítményt - a chip eleje, ami ugyanaz volt a két GPU esetében, hamar szűk keresztmetszetté vált, ezért
a 11-14%-kal több egységből csak 7-9%-kal több teljesítményt lehetett kihozni. Miután a GF100 a közismert egységek terén maximum
duplázódott a GT200-hoz képest, viszont négyszer annyi geometriai kapacitással rendelkezik, felmerült bennünk
az optimista gondolat, hogy talán most előrelépés jöhet az extra egységek kihasználtsága terén. Ezért
a három kártya közötti összevetés alapján a következőket becsüljük teljesítmény terén:
- GTX480 UC vs GTX470, GT200 alapján: 5-7%
- GTX480 UC vs GTX470, optimista: 8-12%
- GTX480 vs GTX470, GT200 alapján: 18-21%
- GTX480 vs GTX470, optimista: 23-28%
Nézzük, mennyire lehet megalapozott a fenti optimizmus a GF100-zal!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX470 | 607 MHz | 1214 MHz | 837 MHz | ForceWare 257.15 beta |
GeForce GTX480 | 607 MHz | 1214 MHz | 837 MHz | ForceWare 257.15 beta |
GeForce GTX480 | 700 MHz | 1400 MHz | 924 MHz | ForceWare 257.15 beta |
A tesztben résztvevő játékok
- Aliens VS Predator
- Battlefield: Bad Company 2
- Crysis Warhead
- Far Cry 2
- Just Cause 2
- METRO 2033
- STALKER: Call of Pripyat
- Unigine Heaven 2.0