Radeon HD6850 - Verseny a középkategóriában

Összehasonlító teszt - 2010/11/07

Oldalak:     
Fórum
Bevezető
Nem telt el 4 hónap azóta, hogy megjelent az nVidia GTX460-as párosa, és az AMD máris új kártya formájában érkezik válaszcsapással - mégpedig a cégtől az utóbbi időben megszokott módon a hatékonyságra kihegyezve. Anno furcsa volt, hogy a pirosak nem reagálnak a GTX460 középkategóriás királykodására - hiszen míg az árazás és a teljesítmény terén a GTX460 szépen a HD5770 és a HD5850 közé csöppent be (és ott el is intézte a marginális jelentőségű HD5830-at), a kártyát hajtó GF104-es GPU gyártási költség terén sokkal inkább a HD5800-asokban dolgozó Cypress chipnek volt a vetélytársa, így az AMD simán megtehette volna, hogy a HD5850 árával alávág a GTX460-nak. A kanadaiak azonban előtérbe helyezték a profitabilitást az árversenynél és a piaci pozíciónál, és miután ők már akkor tudták, hogy október magasságában érkezik a Barts chip, nem is meglepő, hogy nem kótyavetyélték el a drágán is eladható HD5850-eket - inkább hangoltak egy kicsit a HD6700-asok órajelein, és igyekeztek biztosra menni abban a tekintetben, hogy a két kártya szépen üsse a GTX460 két verzióját.
... ugye nem kerek minden a fenti mondatban? Bizony, az AMD rettentően beültetett mindenkit a hintába az egymásnak ellentmondó pletykákkal, és csak az utolsó pillanatokban derült ki, hogy az akkor már tudottan HD6870 névre hallgató kártya a GTX470 ellenfele lesz, a HD6850 pedig az erősebbik, 1GB memóriával szerelt GTX460-é. Jelen cikkünk az utóbbi két kártya párharcával foglalkozik - később pedig visszatérünk rájuk, immár a két chipet, a Bartsot és a GF104-et górcső alá véve.

Még egy megjegyzés, mielőtt a lovak közé csapnánk. Amikor a HD6850 megérkezett hozzánk, már nagyjából készen voltunk tesztplatformunk generációváltásával - viszont a számos apró változást felvázoló cikkbe még bele sem kezdtünk. A nemrégiben megjelent kártyáról szóló teszt természetesen prioritást élvez - ahol szükséges, ott röviden kitérünk a változásokra, a teljes áttekintés pedig később érkezik.
Első benyomások, hűtés és zaj
A két HD6800-assal kapcsolatos benyomások már azelőtt ellentmondásosak voltak, mielőtt a kártyák elérhetőek lettek volna - természetesen a nevükre gondolunk. Erre a konklúzióban visszatérünk.
Tesztünkben a fenti képen látható Gigabyte kártya szerepel - nagyon vicces volt szerelés közben, amikor letettük saját GTX460-asunk mellé, mert a két kártya szinte teljesen egyforma (sokkal kevesebb a különbség köztük, mint amit a képek sugallnak), csak azért volt közelebbi vizsgálat nélkül egyértelmű, ki kicsoda, mert a HD6850 pár centivel hosszabb. A beszerelés és az installáció rendben ment, viszont a tesztre való bootoláskor leesett az állunk - a HD6850 úgy süvített idle állapotban, ahogy GTX460-asunk még terhelés alatt sem. Ennek oka az volt, hogy a ventillátor valamilyen megfontolásból 75%-os sebességen pörgött - ezt a malőrt a Gigabyte egy új BIOS-revízióval azóta javította, viszont így a hőmérsékletekről és a zajviszonyokról nem sokat tudunk érdemben mondani. Fekete pont - nem tragédia, mert a ventillátor kézi (vagy más szoftver általi) vezérlése is megoldja a gondot az új BIOS-ig, de akkor is bosszantó.
Fogyasztás
Ahogy a grafikon mutatja is, a következőkben a Mafia II-t fogjuk a teljesítményfelvétel mérésére használni - amellett, hogy itt mértük a legnagyobb fogyasztást, a játék a legmagasabb beállítások mellett még a HD5970-nel sem lenne CPU-limites, ezért a két GPU-val szerelt kártyák, vagy CF/SLI megoldások vizsgálatára is alkalmas.
Lássuk, mennyi áramot esznek a versenyző felek:

Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)

Idle GTX460-1G|||||||||||||||||| 91
HD6850||||||||||||||||||| 93
Load GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 247
HD6850|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 200

Míg terhelés nélkül a két kártya között érdemi különbség nincs, a terhelés alatti különbség okozott némi meglepetést. Míg a GTX460 fogyasztása ezen játék alatt kissé magasnak bizonyul, a HD6850 lényegében a HD5770 fogyasztását hozza, lényegesen több fps mellett. Dícséretes!
Zárójel: kíváncsiságból megmértük a fogyasztásokat korábbi alanyunk, a Crysis Warhead esetében is. Érdekes módon itt a GTX460 231W-nál megállt, viszont a HD6850 szinte W-ra pontosan ugyanannyit fogyasztott, mint a Mafia II-ben. Más kérdés, hogy új tesztalanyunk vizsgálatakor látni fogjuk, hogy a GTX460 jóval közelebb áll teljesítményben a vetélytárshoz, mint a Crysis-ben...
A Barts chipről
Mivel hamarosan érkezik a GPU-król szóló elemzésünk is, a táblázatos összevetést most elhagyjuk, és elsősorban a Barts fő tulajdonságaira térünk ki. Lássuk:
  • A Barts alapvetően a Cypress utódjának tekinthető, de nem felfelé, inkább oldalirányban halad - a cél az volt, hogy hasonló teljesítmény mellett egy kisebb, hatékonyabban gyártható chippel optimálisan támadható legyen a középkategória.
  • A chip elején megmaradt a monolitikus, 1 háromszög / ciklus sebességű setup, viszont a feladatok kiosztásáért felelős Ultra-Threaded Dispatch Processorból már kettő van. Megmaradt a dupla sebességű scanline konverzió is, és a SIMD egységek ugyanúgy két külön blokkban foglalnak helyet. Említést érdemel még a kicombosított tesszelátor, amely ideális körülmények között a Cypress egységének a dupláját teljesíti.
  • Iszonyú kavarás volt a pletykákban a SIMD unitok körül. Végül itt minden maradt a régiben, továbbra is az R600-ban bevezetett 5 ALU szélességű VLIW unitokat találjuk a SIMD-ekben, az eddigiek hasonlóan 16 darabot. Maradt a 4 textúrázó egység is. A másik neuralgikus pont a SIMD-ek száma volt - végül a HD6870-be kerülő teljes értékű Barts chipben 2x7 SIMD egység található (1120 ALU, 56 textúrázó), a HD6850-et kiszolgáló változatba pedig 2x6 (960 ALU, 48 textúrázó).
  • A backenden látszólag ugyanaz minden, mint a Cypress-ben - 32 ROP, 256-bites memóriabusz. Azonban itt is van egy trükk - a memóriavezérlő nem a Cypress robosztus, 1.4-1.5GHz-et is elbíró egysége, hanem a kettővel kisebb Redwood chip vezérlőjének 256-bites változata. Okos húzás, mert a Barts így is enyhén túlsúlyos backend oldalon, így a kicsit alacsonyabb memória-órajellel sok teljesítmény nem veszik oda, viszont egy rakás tranzisztort meg lehetett spórolni.
Úgy gondoljuk, a fentiek alapján további magyarázatot nem igényel, mi is az AMD célja a chippel. Nagyon sok tekintetben hajaz egyébként a Barts chip a GF104-re - ami azért rossz hír az nVidiának, mert az új AMD-s GPU lényegesen magasabb órajelek mellett is nagy mennyiségben gyártható.
Tesztkörnyezet
Ami nem romlott el, azt ne javítsuk meg - ezen magvas gondolat mentén tesztgépünk szinte változatlan, egyedül a CPU-hűtését cseréltük le.
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX3
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce GTX460 1GB 675 MHz 1350 MHz 900 MHz ForceWare 260.99 WHQL
Radeon HD6850 775 MHz 1000 MHz Catalyst 10.10d hotfix
Sokat gondolkodtunk a tesztalanyok listáján, de végül úgy ítéltük meg, nem érdemes a cikket késleltetni amiatt, hogy további kártyákat szerezzünk be - nVidia oldalon a GTX460 után a következő lépés a sokkal gyorsabb GTX470, AMD oldalon pedig a HD5850 inkább a HD6870 ellenfele.
A GTX460-hoz a legújabb WHQL meghajtót használtuk (az nVidia oldalán publikus bétából sincs frissebb), a HD6850-hez viszont feltettük a legújabb, 10.10d névre hallgató hotfixet, hogy esetleges kijavított hibák ne torzítsák a teszt eredményeit.
A tesztben résztvevő játékok
Az új tesztplatform lényegét természetesen a tesztalanyok változása jelenti. Van 3 új játékunk az F1 2010, a Lost Planet 2 és a Mafia II személyében, búcsút vettünk viszont az AVP-től és a Far Cry 2-től. Emellett minden játékra feltettük a legfrissebb patch-eket. Így fest a tesztalanyok listája:
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Crysis Warhead
  • F1 2010
  • Just Cause 2
  • Lost Planet 2
  • Mafia II
  • METRO 2033
  • STALKER: Call of Pripyat
  • Unigine Heaven 2.1
Lássuk akkor, mit mutat új platformunkon a két középkategóriás versenyző!
Oldalak:     
Fórum