Bevezető
Az eddigiekben nem igazán forszíroztuk a több videokártyával végzett teszteket - SLI-hez megfelelő
alaplappal eleve nem rendelkeztünk, a CrossFire tesztek pedig a HD3870X2
és a HD4870X2 tesztek óta nem voltak igazán izgalmasak, hiszen az ott
látott skálázódások kb. általánosnak voltak tekinthetőek, maximum a Catalyst csomag fejlődésével láthattunk
volna kisebb-nagyobb változásokat. Sajnos nyáron elég nehéz volt akár 1-1 VGA-t is beszerezni, nemhogy
kettőt, így a CrossFire témát pihentettük. Most azonban a HD5000-es széria olyan lehetőséget csillantott meg
előttünk, aminek nem tudtunk ellenállni - a HD5770 és a HD5870 személyében két olyan GPU jelent meg a piacon,
ahol az előbbiből kettő majdnem pont kiteszi az utóbbit. Ez GPU-architektúra szempontból azért nagyon
érdekes, mert egyrészt választ tudunk kapni arra a kérdésre, hogy egy nagy GPU vajon tényleg jobb-e két
kisebbnél, másfelől igazolni / cáfolni tudjuk azon gyanúnkat, hogy a HD5870 infrastruktúrálisan (command
processor, triangle setup, belső adatbusz, stb.) némileg alul van méretezve. Vágjunk bele!
Hőmérséklet és fogyasztás
A tesztek előtt röviden nézzük meg a fűtési tényezőket:
Temperature - GRID 1920x1200 8xAA (displayed post-flash)
Idle | Radeon HD5770 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 45 |
2x Radeon HD5770 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 49 | |
Radeon HD5870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 44 | |
Load | Radeon HD5770 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 71 |
2x Radeon HD5770 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 81 | |
Radeon HD5870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 84 |
Jól látható, hogy a két 5770-es azért akadályozza egymás hűtését (annak ellenére, hogy nem 2 slot, hanem
3 slot távolság volt közöttük), bár nyugalmi állapotban a különbségnek nincs jelentősége - terhelés alatt
pedig még így is a HD5870 volt a melegebb. Ami viszont nem látszik a grafikonon, az az, hogy a két kártya
együtt már jelentős hangerőt képviselt, jóval hangosabb volt az 5870-nél - ha utóbbi kártya ventillátorát
feljebb tekerjük, akkor biztosan le tudott volna menni 80 fok alá.
Lássuk a fogyasztást:
Power consumption - GRID 1680x1050 8xAA (displayed post-flash)
Idle | Radeon HD5770 | ||||||||||||||||||| 96 |
2x Radeon HD5770 | |||||||||||||||||||||| 111 | |
Radeon HD5870 | |||||||||||||||||||| 102 | |
Load | Radeon HD5770 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 199 |
2x Radeon HD5770 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 281 | |
Radeon HD5870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 259 |
Fogyasztásban egyértelműen jobb az 5870 - bár a különbség korántsem óriási.
Műszaki adatok - a GPU-k kapacitásai
Nézzük, mi van a GPU-k gyomrában:
VGA name | HD5770 | 2x HD5770 | HD5870 | 2x 5770 vs 5870 |
Core clock | 850 MHz | 850 MHz | 850 MHz | 0% |
Memory clock | 1200 MHz | 1200 MHz | 1200 MHz | 0% |
ALU units | 800 | 2x800 | 1600 | 0% |
Texturing units | 40 | 2x40 | 80 | 0% |
ROP units | 16 | 2x16 | 32 | 0% |
Memory: bus width, type | 128-bit gDDR5 | 2x128-bit gDDR5 | 256-bit gDDR5 | 0% |
Triangle setup | 850 Mtri / sec | 2x850 Mtri / sec | 850 Mtri / sec | 100% |
Scanline conversion | 13.6 GPixel / sec | 2x13.6 GPixel / sec | 27.2 GPixel / sec | 0% |
Computing power | 1360 GFlops | 2x1360 GFlops | 2720 GFlops | 0% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 34.0 GTex / sec | 2x34.0 GTex / sec | 68.0 GTex / sec | 0% |
Texel fillrate, 64-bit (FP16) | 17.0 GTex / sec | 2x17.0 GTex / sec | 34.0 GTex / sec | 0% |
Pixel fillrate | 13.6 GPixel / sec | 2x13.6 GPixel / sec | 27.2 GPixel / sec | 0% |
Z-only fillrate | 54.4 GPixel / sec | 2x54.4 GPixel / sec | 108.8 GPixel / sec | 0% |
Memory bandwidth | 76.8 GB / sec | 2x76.8 GB / sec | 153.6 GB / sec | 0% |
A táblázat meglehetősen egyszerű: a 2db HD5770 szinte minden téren egyenértékű
az 5870-essel. Egyedül a cikk elején már emlegetett frontend részen van előrébb a duplakártyás megoldás -
a command processor és az egyéb infrastruktúra-elemek nehezen számszerűsíthetőek, viszont a háromszögek
válogatása terén már számokban is megjelenik a két GPU előnye - a HD5870-nek főleg azok az esetek lesznek
kellemetlenek, ahol sok kicsi háromszöggel kell megküzdenie. Ezzel szemben a HD5770 páros hátránya
a CrossFire skálázódás "tökéletlensége" - ez 100% sosem lesz, de igazából már 80-90%-kal is igen elégedettek
lehetünk. A tesztek majd megmutatják, melyik faktor a fontosabb.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
Meg kell jegyezzük, hogy alaplapunkon a két PCI-Express csatlakozó nem tud
16x-16x konfigurációban működni, ezért amikor a két HD5770 volt a gépben, akkor csak 8x-8x felállásban mentek.
A PCI-E sebességről szóló cikkünk alapján ennek hatása minimális (1-2%),
ill. a Far Cry 2 és a Crysis esetén rossz esetben kb. 4% - ezt az elemzés során figyelembe fogjuk venni.
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD5770 | 850 MHz | 1200 MHz | Catalyst d8.66.6 | |
2x Radeon HD5770 CF | 850 MHz | 1200 MHz | Catalyst d8.66.6 | |
Radeon HD5870 | 850 MHz | 1200 MHz | Catalyst d8.66.6 |
A tesztek készítésekor még nem volt elérhető a Catalyst 9.11, ezért a meglehetősen
furcsa számozású átmeneti driverrel teszteltünk - hamarosan megjelenő Catalyst 9.11 tesztünk majd megmutatja,
hogy ennek a végeredmény szempontjából az égvilágon semmi jelentősége nincs.
A CrossFire-ről
Ez egy igen rövid fejezet lesz - a CrossFire-rel az égegyadta világon semmilyen gondunk nem volt.
Betettük a kártyákat, felinstalláltuk a drivert, és egy restart után ment minden, mint a kisangyal. Ill.
majdnem minden, a notóriusan CF-ellenes Arma II-vel ugyanis volt némi gondunk - erre majd a játéknál kitérünk.
A tesztben résztvevő játékok
Race Driver: GRID v1.3
Mirror's Edge 1.02
Rainbow Six: Vegas v1.06
Far Cry 2 v1.03
Stormrise v1.0
Unigine Heaven demo v1.0
Resident Evil 5 benchmark
Crysis v1.21
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Cryostasis v1.02
Arma II demo
... és most már tényleg jöjjenek az fps-ek!