VGASpeed.hu - új külső és új játékok

Site hír - 2009/11/04

Bevezető
Közismert tény, hogy a változatosság gyönyörködtet - olyannyira, hogy a pszichológiában alaptételnek számít, hogy változtatni rendszeresen kell, ha másért nem, a változás kedvéért. Ez a tézis ugyanúgy igaz a reklámokra, mint egy munkahelyi kollektívára - ezért úgy gondoljuk, szerény tesztoldalunk sem kivétel ezen szabály alól. A VGASpeed.hu-t utoljára nagyobb változás kb. fél éve érte, így érzésünk szerint itt az idő, hogy újra átnézzünk mindent, és amit az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján másképp csinálnánk, azt... nos, csináljuk másképp. Az alábbiakban elmeséljük, mi minden fog változni, és miért - a változások egy része máris látható, pár nap múlva pedig érkezik az első teszt az új platformon és az új módszerek szerint. Lássuk akkor, mi mindent forgattunk fel!

Az oldal megjelenése
Amikor elindultunk, akkor terveinkben még az szerepelt, hogy hírek és tesztek hasonló súllyal fognak szerepelni az oldal tartalmában - a gyakorlat azonban azt mutatta, hogy míg a tesztek heti rendszerességgel készülnek, a hírek nem nagyon akarnak megszületni. Ezért a főoldal két oszlopát "kiegyenlítettük", és a cikkek mostantól kategorizálás nélkül fognak egyre lejjebb költözni az újabb anyagok megjelenésével. Ezután az átalakítás után pedig kézenfekvő volt a legfrissebb cikket külön kiemelni - reméljük, a változások javítottak a címoldal áttekinthetőségén.
A tesztkonfiguráció - minden, ami nem VGA
Bár most nem volt olyan drámai változás, mint fél éve a CPU-csere, azért a tesztplatform sem úszta meg a nagytakarítást. Ilyen lett:
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
Mi változott? 3 újdonság van a táblázatban:
  • Az első szembetűnő dolog jól bevált X38-as alaplapunk cseréje. Erre azért volt szükség, mert csak kölcsönbe kaptuk, és bőven időszerű volt már visszaadni - az utódja egy igen tuningbarát P45 alapú példány lett, szintén a Gigabyte műhelyéből. Önmagában a lap cseréjétől nem várunk változást a tesztek eredményeiben.
  • Az új lapban viszont kicsit jobban muzsikálnak Geil RAM-jaink - az X38-asban az 1066MHz CL5-tel nem volt stabil, ezért kicsit vissza kellett venni a frekvenciát, erre itt most nincs szükség. Külön bónusz, hogy a 400MHz-es FSB ellenére 8-as tRD-vel teljesen stabil a rendszer - a memóriára érzékeny játékok esetében ez hoz egy kis előnyt.
  • Végül, ahogy korábban már említettük, a Vistát az új szelek jegyében Windows 7-re cseréltük - egyrészt a DirectX 11 miatt, másrészt azért, mert úgyis szerettünk volna áttérni 64-bitre, és akkor más logikusabbnak tűnt az új rendszert választani, nem pedig egy másik Vistát beszerezni. A Windows 7 egy kicsit másképp viselkedik, mint elődje, de a változások inkább előnyösek (különösen 512MB vagy kevesebb VRAM-mal szerelt VGA-k esetén) - több cikkünk is jelent meg a témában az elmúlt hónapokban (ld. itt, itt és itt.)
Összefoglalva, a tesztkonfiguráció átment némi evolúción, de ez a tesztjeink eredményét jelentősen nem fogja befolyásolni.

Videokártyák
Ahogy eddig is, most is igyekezni fogunk mindig beszerezni a legerősebb VGA-kat (ld. pl. a HD5800 tesztünket), viszont az alsó korlátot egy kicsit megemeltük - a Radeon HD3000-es és a GeForce 9000-es széria lekerült a térképről, és az újabb szériák esetében is teljesítmény-korlátot vezetünk be - a leggyengébb általánosan vizsgált kártyák a HD4850 és a GTS250 lesznek, esetleg kivételként felbukkanhat egy HD4830, vagy egy GT240.
A kettes számú platform bevezetésének tapasztalatai alapján az új tesztek egészen addig nem fognak felkerülni a VGA-összehasonlítóba, amíg a teljes kártyaállományra nem lesznek meg az alaptesztek, és onnantól már a hármas platform lesz az alkalmazásban is az elsődleges.
Tesztmódszer és játékok
Ezen két témát együtt érdemes kezelni, kezdjük a dolgot egy irdatlan táblázattal:
1280x1024 1680x1050 1920x1200
Játék 0xAA4xAA8xAA 0xAA4xAA8xAA 0xAA4xAA8xAA
Race Driver: GRID v1.3
Mirror's Edge v1.02
Rainbow Six: Vegas 1.06
Far Cry 2 v1.03
Stormrise v1.0
Resident Evil 5 benchmark
Unigine Heaven v1.0
Crysis v1.21
STALKER: Clear Sky benchmark
Cryostasis v1.02
ArmA II demo
Ahogy a színek mutatják, jelentős változás az eddigiekhez képest, hogy nem azonos beállításokkal tesztelünk minden játékot, hanem a legalacsonyabb 1280x1024-es felbontást, ill. az élsimítás nélküli eseteket számos helyen elhagyjuk, ezek csak az igazi nagy VGA-zabálók esetében jelennek meg. A táblázatból nem látszik, de megszüntetjük a normál és az extrém beállításokat is - a 8xAA sok játéknál default eset lett, ahol pedig az extrém beállítások további opciókat is jelentettek, ott a (leg)magasabb beállításokat fogjuk használni, és szükség esetén előkerül a 1280x1024 és a 0xAA.
Lássuk, hogy milyen változások érték tesztjeink szereplőit, és miért:
  • Az 1 évnél régebbi játékokat alaposan megnyirbáltuk - az Oblivion, a Bioshock és az Assassin's Creed továbbvitelének sok értelmét nem láttuk az egyre erőteljesebb platform limitáció miatt, a Call of Juarez DirectX 10-es változatát pedig irrelevánssá tette, hogy a játék második része DirectX 9-es motorral jelent meg
  • A megmaradt 8 játéknál feltettük (volna) a legfrissebb patch-eket - meglepő módon csak a GRID és a Far Cry 2 volt érintett
  • A Vegas és a Stormrise játék szempontból kevésbé érdekesek, azért maradtak meg, mert architektúrás elemzésekhez kitűnő alapot szolgáltatnak
  • A jövőben kicsit sűrűbben fogunk játékokat cserélni, így ennek jegyében már most nézzük, mit mire fogunk váltani - várhatóan a GRID helyett a DIRT 2, a Clear Sky helyett a Call of Pripyat, a Mirror's Edge helyett pedig a Bioshock 2 fog bekerülni, ezért ezek a játékok a következő pár hónapban még maradnak
  • A fenti cserebere első lépéseként a Tropics demot lecseréltük a frissen megjelent, DirectX 11-képes Unigine Heavenre
  • A Far Cry 2 és a Crysis két kitartó darab, egyelőre nem látjuk szükségét a lecserélésüknek - melléjük érkezett még a remek vizualitással rendelkező Resident Evil 5, valamint a sokat vitatott, de elképesztő atmoszférával rendelkező Cryostasis
  • Végül az ArmA II-t azért tettük be, hogy az RTS műfajból is legyen egy népszerű és egyben erősen HW-igényes játék a tesztcsomagban.

A nagyobb változásoknak ezzel a végére értünk. Van még számos apróság a tarsolyunkban, amiket egyszerűbb megnézni, mint magyarázni - hamarosan megjelenő első Platform #3 alapú cikkünkben minden látható lesz!