Játék Windows 7 alatt, 2. rész
Elemzés - 2009/08/25
Bevezető
Mivel az AMD-s Windows 7 cikkben már írtunk egy kisebb regényt a
Windows 7 2009-es megjelenéséről, az nVidia kártyákkal foglalkozó 2. felvonásban ettől inkább eltekintünk.
Annak érdekében viszont, hogy a két cikk hasonló terjedelmű legyen, erre a cikkre maradt a Windows 7-tel
kapcsolatos benyomásaink összefoglalása, ill. ennek a tesztnek a keretében megvizsgáljuk azt is, hogy
van-e az Aero desktop window managernek hatása a játékok teljesítményére. Vágjunk bele!
Oooops! (forrás: vistastyles.org)
Windows 7 dióhéjban - első benyomások
Előre kell bocsátanunk, hogy a Windows 7 rendszert nem azzal a szándékkal próbálgattuk, hogy hosszas
cikket készítsünk az új feature-eiről, a vele kapcsolatos tapasztalataink alapvetően a tesztkörnyezet
felállítására korlátozódtak - azonban ezen tevékenység alatt is sikerült megismerkednünk az új Windows
bizonyos változásaival.
A legfeltűnőbb, azonnal szembeötlő változás a Taskbar (Tálca) azon részét érinti, ahol az aktuálisan
üzemelő ablakaink láthatóak. A széles "vignetták" helyett kb. négyzetalakú ikonokat kapunk, amelyek nem egy-egy
ablakot, hanem az azonos típusú ablakok csoportját szimbolizálják. Ez eddig csak formai újdonság lenne,
viszont mostantól lehetőség van arra is, hogy ezeket az ikonokat "odaragasszuk" a tálcára (sticky), és ily
módon feleslegessé tegyük a Quick Launch használatát (amely ezért alapértelmezésben már nincs is a tálcán).
Elsőre fura volt az új megoldás, de nagyon könnyű volt megszokni és megszeretni.
A második fő különbség, hogy az XP-ben és a Vistában már használt kontextusos menüvel ellátott ablakok
a Windows 7-ben nem tűnnek opcionálisnak - lehet, hogy vissza lehet állítani a "klasszikus" nézeteket, de
már nem annyira egyszerűen, mint eddig. A Desktop tulajdonságok állítgatásakor ez okozott némi nehézséget,
de azt is megértjük a Microsoft részéről, hogy nem akarja örök időkig magával cipelni a Windows 95-ben
bevezetett, inkább a gyakorlott felhasználóknak, mint a széles tömegeknek kényelmes felhasználói felületeket.
A harmadik újdonsággal akkor találkoztunk, amikor a rendszert "slankítottuk" egy kicsit annak érdekében,
hogy a tesztjeink ne ütközzenek semmilyen akadályba. A Superfetch ezúttal nem kapott esélyt, azonnal kikapcsoltuk
(egyszer talán visszatérünk rá is), viszont az installáció közben az volt az érzésünk, hogy a Vistában egyenesen
borzalmas UAC pozitív változásokon ment keresztül, így nem bántottuk. Helyes volt az első benyomás, a tesztek
futása közben az UAC csendben maradt - sipákolt a különféle installok futtatásakor (amit jól is tett), reagált
a RivaTuner indítására (ez is rendben van), ill. a Fraps indítására is (ez utóbbit nem egészen értjük, de nagy
fejfájást nem jelentett), de amúgy nem volt dolgunk vele. Úgy tűnik, másodikra sikerült az MS-nek belőnie a dolgot -
és rugalmasság szempontjából az is pozitív, hogy aki a Vistás terrorra vágyik, az átállíthatja az UAC-ot arra
az üzemmódra is.
Végül a negyedik dolog, amit kiemelnénk, hogy az egész installáció és OS-használat roppant sima
és zökkenőmentes volt - egyetlen váratlan fagyással, driver-problémával vagy apró, idegesítő buggal nem
találkoztunk. Ha ezek után az nVidia driverei is jól muzsikálnak az operációs rendszer alatt, akkor a Windows 7
talán tényleg az a rendszer lehet, amire érdemes lecserélni jól bevált XP-nket, vagy némi nehézségek árán
megszokott Vistánkat.
Tesztmódszer
A teszt felépítése szinte teljesen megegyezik a Radeonos teszttel - a Vista és a Windows 7 mellé most is
bekerült a Windows XP, egyetlen videokártyát használtunk (GeForce 9800GTX+), és ugyanaz a driver-verzió (ForceWare 190.38)
ment mindhárom operációs rendszeren. Szerencsére most XP alatt nem találkoztunk visszatérő anomáliákkal, így egyéb
driver-verziókkal nem kellett kísérleteznünk.
A három dolog, amelyekkel a Radeonos tesztekhez hasonlóan most is érdemes
tisztában lenni az eredmények olvasásakor:
- Windows XP-n a 12-ből 8 játékot teszteltünk - a Call of Juarez benchmark és a Stormrise csak DirectX 10-es változatban létezik, a Far Cry 2 és a Clear Sky pedig már valódi DirectX 10-es motorral van felszerelve, ezért a DirectX 9-es eredményekkel a DirectX 10-esek nem összemérhetőek (ld. első cikkünk) ;
- A tesztek a Windows 7 RC Ultimate változattal készültek ;
- A 32-bites Vistáról a 64-bites Windows 7-re ugrottunk - ha beválik, belőle lesz tesztplatformunk következő verziójának operációs rendszere.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
Operációs rendszer #2 | Windows XP x86 Professional SP2 | |||
Operációs rendszer #3 | Windows 7 RC x64 Ultimate |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce 9800GTX+ | 738 MHz | 1836 MHz | 1100 MHz (x2) | ForceWare 190.38 WHQL |
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.