Játék Windows 7 alatt, 2. rész

Elemzés - 2009/08/25

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - > - >>
Bevezető
Mivel az AMD-s Windows 7 cikkben már írtunk egy kisebb regényt a Windows 7 2009-es megjelenéséről, az nVidia kártyákkal foglalkozó 2. felvonásban ettől inkább eltekintünk. Annak érdekében viszont, hogy a két cikk hasonló terjedelmű legyen, erre a cikkre maradt a Windows 7-tel kapcsolatos benyomásaink összefoglalása, ill. ennek a tesztnek a keretében megvizsgáljuk azt is, hogy van-e az Aero desktop window managernek hatása a játékok teljesítményére. Vágjunk bele!

Oooops! (forrás: vistastyles.org)
Windows 7 dióhéjban - első benyomások
Előre kell bocsátanunk, hogy a Windows 7 rendszert nem azzal a szándékkal próbálgattuk, hogy hosszas cikket készítsünk az új feature-eiről, a vele kapcsolatos tapasztalataink alapvetően a tesztkörnyezet felállítására korlátozódtak - azonban ezen tevékenység alatt is sikerült megismerkednünk az új Windows bizonyos változásaival.
A legfeltűnőbb, azonnal szembeötlő változás a Taskbar (Tálca) azon részét érinti, ahol az aktuálisan üzemelő ablakaink láthatóak. A széles "vignetták" helyett kb. négyzetalakú ikonokat kapunk, amelyek nem egy-egy ablakot, hanem az azonos típusú ablakok csoportját szimbolizálják. Ez eddig csak formai újdonság lenne, viszont mostantól lehetőség van arra is, hogy ezeket az ikonokat "odaragasszuk" a tálcára (sticky), és ily módon feleslegessé tegyük a Quick Launch használatát (amely ezért alapértelmezésben már nincs is a tálcán). Elsőre fura volt az új megoldás, de nagyon könnyű volt megszokni és megszeretni.
A második fő különbség, hogy az XP-ben és a Vistában már használt kontextusos menüvel ellátott ablakok a Windows 7-ben nem tűnnek opcionálisnak - lehet, hogy vissza lehet állítani a "klasszikus" nézeteket, de már nem annyira egyszerűen, mint eddig. A Desktop tulajdonságok állítgatásakor ez okozott némi nehézséget, de azt is megértjük a Microsoft részéről, hogy nem akarja örök időkig magával cipelni a Windows 95-ben bevezetett, inkább a gyakorlott felhasználóknak, mint a széles tömegeknek kényelmes felhasználói felületeket.
A harmadik újdonsággal akkor találkoztunk, amikor a rendszert "slankítottuk" egy kicsit annak érdekében, hogy a tesztjeink ne ütközzenek semmilyen akadályba. A Superfetch ezúttal nem kapott esélyt, azonnal kikapcsoltuk (egyszer talán visszatérünk rá is), viszont az installáció közben az volt az érzésünk, hogy a Vistában egyenesen borzalmas UAC pozitív változásokon ment keresztül, így nem bántottuk. Helyes volt az első benyomás, a tesztek futása közben az UAC csendben maradt - sipákolt a különféle installok futtatásakor (amit jól is tett), reagált a RivaTuner indítására (ez is rendben van), ill. a Fraps indítására is (ez utóbbit nem egészen értjük, de nagy fejfájást nem jelentett), de amúgy nem volt dolgunk vele. Úgy tűnik, másodikra sikerült az MS-nek belőnie a dolgot - és rugalmasság szempontjából az is pozitív, hogy aki a Vistás terrorra vágyik, az átállíthatja az UAC-ot arra az üzemmódra is.
Végül a negyedik dolog, amit kiemelnénk, hogy az egész installáció és OS-használat roppant sima és zökkenőmentes volt - egyetlen váratlan fagyással, driver-problémával vagy apró, idegesítő buggal nem találkoztunk. Ha ezek után az nVidia driverei is jól muzsikálnak az operációs rendszer alatt, akkor a Windows 7 talán tényleg az a rendszer lehet, amire érdemes lecserélni jól bevált XP-nket, vagy némi nehézségek árán megszokott Vistánkat.
Tesztmódszer
A teszt felépítése szinte teljesen megegyezik a Radeonos teszttel - a Vista és a Windows 7 mellé most is bekerült a Windows XP, egyetlen videokártyát használtunk (GeForce 9800GTX+), és ugyanaz a driver-verzió (ForceWare 190.38) ment mindhárom operációs rendszeren. Szerencsére most XP alatt nem találkoztunk visszatérő anomáliákkal, így egyéb driver-verziókkal nem kellett kísérleteznünk.
A három dolog, amelyekkel a Radeonos tesztekhez hasonlóan most is érdemes tisztában lenni az eredmények olvasásakor:
  • Windows XP-n a 12-ből 8 játékot teszteltünk - a Call of Juarez benchmark és a Stormrise csak DirectX 10-es változatban létezik, a Far Cry 2 és a Clear Sky pedig már valódi DirectX 10-es motorral van felszerelve, ezért a DirectX 9-es eredményekkel a DirectX 10-esek nem összemérhetőek (ld. első cikkünk) ;
  • A tesztek a Windows 7 RC Ultimate változattal készültek ;
  • A 32-bites Vistáról a 64-bites Windows 7-re ugrottunk - ha beválik, belőle lesz tesztplatformunk következő verziójának operációs rendszere.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
Operációs rendszer #2 Windows XP x86 Professional SP2
Operációs rendszer #3 Windows 7 RC x64 Ultimate
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce 9800GTX+ 738 MHz 1836 MHz 1100 MHz (x2) ForceWare 190.38 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - > - >>