Bevezető
Néha nem is olyan egyszerű egy cikksorozatot futtatni. Amikor a G92
GPU kapcsán elkezdtük vizsgálgatni, hogy az egyes elemek (ALU-k, ROP-ok, stb.) száma milyen mértékben
hat a VGA-k teljesítményére, nem gondoltuk, hogy a következő ezzel a témával foglalkozó cikk több, mint 3
hónappal később fog megjelenni. Szó se róla, sűrű 3 hónap volt, de most már itt a legfőbb ideje, hogy a
GPU részegységek elemezgetéséhez is visszatérjünk egy kicsit.
De azért minden nem mehet terv szerint. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy GeForce - egy Radeon
váltásban készülnek majd a cikkek, és a 2. részbe a HD4850 és a HD4830 közötti 25%-os ALU és textúrázó
különbség vizsgálatát szántuk - viszont az elemzés oldalán felmerült egy kérdés, amit ezelőtt a cikk előtt meg
kellett válaszolnunk. Ez a kérdés az X2-es, ill. a
generációváltós cikkek óta motoszkál bennünk - nevezetesen arról van
szó, hogy ha két kártyában azonos órajelek mellett a 4 fő számszerűsíthető egység / kapacitás közötti
különbség azonos (pl. 25%-kal több ALU, textúrázó és ROP, ill. 25%-kal szélesebb memória-busz), akkor vajon
több lesz-e a teljesítmény is ezzel a különbséggel (25%-kal), vagy pedig jelentős szerepet játszik még a core
órajelen futó többi elem is? (triangle setup, ütemező, stb. - a továbbiakban engine) Ebben a cikkben erre
a kérdésre keressük a választ.
A tesztalanyok kiválasztása
Miután a Radeon kártyák lényegesen kevesebb féle konfigurációban léteznek, erre a tesztre eleve nemigen
jöhettek szóba (a HD4670 vs HD4830 majdnem jó lett volna, de a 4670-es sok textúrázója bekavar a képbe -
a többi általunk vizsgált kártya pedig mind 16 ROP-pal van szerelve). GeForce vonalon viszont ott van nekünk
a GTX280 és a GTX260+ (vagy szebbik nevén GTX260 Core 216), amelyek azonos órajelek esetén így festenek:
VGA neve | GTX260+ | GTX280 @GTX260 | GTX280 előny |
Core órajel | 576 MHz | 576 MHz | |
Shader órajel | 1242 MHz | 1242 MHz | |
Memória-órajel | 999 MHz | 999 MHz | |
Memória mennyisége | 896 MB | 1024 MB | |
Stream processzorok | 216 | 240 | |
Textúrázó egységek | 72 | 80 | |
ROP egységek | 28 | 32 | |
Memóriabusz | 448-bit | 512-bit | |
Memória típusa | gDDR3 | gDDR3 | |
Triangle setup | 576 Mtri / sec | 576 Mtri / sec | 0% |
Számítási teljesítmény | 537 / 805 GFlops | 596 / 894 GFlops | 11.1% |
Texel fillrate | 41.5 GTex / sec | 46.1 GTex / sec | 11.1% |
Pixel fillrate | 16.1 GPixel / sec | 18.4 GPixel / sec | 14.3% |
Memória-sávszélesség | 111.9 GB / sec | 127.9 GB / sec | 14.3% |
Amint az látható, a főbb kapacitások közötti különbség végig 11-14%, míg az
engine sebessége és nem utolsósorban tudása azonos mindkét kártya esetében. Ezért amennyiben az engine
sebessége nem jelent szűk keresztmetszetet a játékok teljesítményében, a gyakorlatban realizálható
különbség a két kártya között 10-12% körül lesz (azt a GTX280 vs GTX285 tesztben
is láttuk, hogy az extra kapacitásokat 100%-ig nem lehet kiaknázni) - akkor leszünk 12% közelében, ha a
tesztalany elsősorban a ROP-okra és a memória sebességére támaszkodik, azaz leginkább magas AA esetén.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX260+ | 576 MHz | 1242 MHz | 999 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
GeForce GTX280 | 576 MHz | 1242 MHz | 999 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.