A core órajel hatása

Elemzés - 2009/05/26

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - > - >>
Bevezető
Néha nem is olyan egyszerű egy cikksorozatot futtatni. Amikor a G92 GPU kapcsán elkezdtük vizsgálgatni, hogy az egyes elemek (ALU-k, ROP-ok, stb.) száma milyen mértékben hat a VGA-k teljesítményére, nem gondoltuk, hogy a következő ezzel a témával foglalkozó cikk több, mint 3 hónappal később fog megjelenni. Szó se róla, sűrű 3 hónap volt, de most már itt a legfőbb ideje, hogy a GPU részegységek elemezgetéséhez is visszatérjünk egy kicsit.
De azért minden nem mehet terv szerint. Az eredeti elképzelés az volt, hogy egy GeForce - egy Radeon váltásban készülnek majd a cikkek, és a 2. részbe a HD4850 és a HD4830 közötti 25%-os ALU és textúrázó különbség vizsgálatát szántuk - viszont az elemzés oldalán felmerült egy kérdés, amit ezelőtt a cikk előtt meg kellett válaszolnunk. Ez a kérdés az X2-es, ill. a generációváltós cikkek óta motoszkál bennünk - nevezetesen arról van szó, hogy ha két kártyában azonos órajelek mellett a 4 fő számszerűsíthető egység / kapacitás közötti különbség azonos (pl. 25%-kal több ALU, textúrázó és ROP, ill. 25%-kal szélesebb memória-busz), akkor vajon több lesz-e a teljesítmény is ezzel a különbséggel (25%-kal), vagy pedig jelentős szerepet játszik még a core órajelen futó többi elem is? (triangle setup, ütemező, stb. - a továbbiakban engine) Ebben a cikkben erre a kérdésre keressük a választ.
A tesztalanyok kiválasztása
Miután a Radeon kártyák lényegesen kevesebb féle konfigurációban léteznek, erre a tesztre eleve nemigen jöhettek szóba (a HD4670 vs HD4830 majdnem jó lett volna, de a 4670-es sok textúrázója bekavar a képbe - a többi általunk vizsgált kártya pedig mind 16 ROP-pal van szerelve). GeForce vonalon viszont ott van nekünk a GTX280 és a GTX260+ (vagy szebbik nevén GTX260 Core 216), amelyek azonos órajelek esetén így festenek:
VGA neve GTX260+ GTX280 @GTX260 GTX280 előny
Core órajel 576 MHz 576 MHz
Shader órajel 1242 MHz 1242 MHz
Memória-órajel 999 MHz 999 MHz
Memória mennyisége 896 MB 1024 MB
Stream processzorok 216 240
Textúrázó egységek 72 80
ROP egységek 28 32
Memóriabusz 448-bit 512-bit
Memória típusa gDDR3 gDDR3
Triangle setup 576 Mtri / sec 576 Mtri / sec 0%
Számítási teljesítmény 537 / 805 GFlops 596 / 894 GFlops 11.1%
Texel fillrate 41.5 GTex / sec 46.1 GTex / sec 11.1%
Pixel fillrate 16.1 GPixel / sec 18.4 GPixel / sec 14.3%
Memória-sávszélesség 111.9 GB / sec 127.9 GB / sec 14.3%
Amint az látható, a főbb kapacitások közötti különbség végig 11-14%, míg az engine sebessége és nem utolsósorban tudása azonos mindkét kártya esetében. Ezért amennyiben az engine sebessége nem jelent szűk keresztmetszetet a játékok teljesítményében, a gyakorlatban realizálható különbség a két kártya között 10-12% körül lesz (azt a GTX280 vs GTX285 tesztben is láttuk, hogy az extra kapacitásokat 100%-ig nem lehet kiaknázni) - akkor leszünk 12% közelében, ha a tesztalany elsősorban a ROP-okra és a memória sebességére támaszkodik, azaz leginkább magas AA esetén.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce GTX260+ 576 MHz 1242 MHz 999 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
GeForce GTX280 576 MHz 1242 MHz 999 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - > - >>