GTX háziverseny

Összehasonlító teszt - 2009/04/11

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - > - >>
Bevezető
Bár az nVidia pozíciói 2008. nyarán erős megtépázásnak lettek kitéve, egy címet továbbra sem lehet elvitatni a zöld gárdától - ők rendelkeznek jelen pillanatban a játékok túlnyomó többségét tekintve a leggyorsabb egy GPU-s megoldással. A 2008. júniusában megjelent GTX280 kb. fél évig birtokolta ezt a címet, majd átvette a helyét az utódja, a kisebb csíkszélességen készült, magasabb órajelekkel szállított, de egyéb tekintetben változatlan GTX285. Ez a forgatókönyv egyébként nagyban hasonlít a csaknem két évvel korábbi 8800GTX / 8800 Ultra lépcsőhöz - a legfőbb különbség talán annyi, hogy míg az előző esetben kisebb sebességű kártya maradt "talpon" (az Ultra relatíve gyorsan kihalt), a GTX280-asok esetében inkább a gyorsabb kártyának van jövője az olcsóbb gyártás miatt.
Miután a GTX285-ért az alacsonyabb előállítási költség ellenére többet kell fizetni, mint a GTX280-ért, kicsit megnéztük a jómadarakat közelebbről - mára már viszonylag leszűkült az árkülönbség, így az ár / teljesítmény viszony is kérdéses volt, emellett arra a kérdésre is szerettünk volna választ kapni, hogy milyen beállítások szükségesek ahhoz, hogy a drágább kártya értékelhető sebesség-többletet hozzon.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce GTX280 602 MHz 1296 MHz 1107 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
GeForce GTX285 648 MHz 1476 MHz 1242 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
Clock difference 7.6% 13.9% 12.2%
A táblázatban ezúttal feltüntettük, hogy a két GTX280-variáns között milyen órajel-különbségek vannak - ehhez fogjuk mérni a játékokban mutatott különbséget. Azért érdekes ez a kérdés, mert anno a G92 különféle paramétereivel foglalkozó cikkben megállapítást nyert, hogy a G92-es chipek erősen ROP-limitáltak - miután a GT200-ban a ROP-ok száma a duplájára nőtt, és a blending kapacitásuk egyenként is duplázódott, várhatóan itt más lesz a szűk keresztmetszet. Mivel az órajel-változások közötti különbség nem óriási, csak elég nagyvonalú következtetéseket tudunk levonni a két kártya teljesítménye közötti különbségből:
  • 5% alatti különbség esetén leginkább a platform sebessége fogja vissza a GTX285-öt
  • 6-8% között főleg a core clockra érzékeny a játék - ez lehet az ütemező, a textúrázók vagy a ROP-ok miatt
  • 9% felett a memória-sávszélesség és / vagy a shaderek (és az nVidia kártyáknál ehhez kapcsolódva az interpolátorok) sebessége egyre fontosabbá válik - a memória szerepét elsősorban az élsimításos esetekben vizsgáljuk
  • 11% felett a shadereknek biztosan jelentős szerepe van a teljesítmény alakulásában
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - > - >>