GTX háziverseny
Összehasonlító teszt - 2009/04/11
Bevezető
Bár az nVidia pozíciói 2008. nyarán erős megtépázásnak lettek kitéve, egy címet továbbra sem lehet
elvitatni a zöld gárdától - ők rendelkeznek jelen pillanatban a játékok túlnyomó többségét tekintve a
leggyorsabb egy GPU-s megoldással. A 2008. júniusában megjelent GTX280 kb. fél évig birtokolta ezt a címet,
majd átvette a helyét az utódja, a kisebb csíkszélességen készült, magasabb órajelekkel szállított,
de egyéb tekintetben változatlan GTX285. Ez a forgatókönyv egyébként nagyban hasonlít a csaknem két évvel
korábbi 8800GTX / 8800 Ultra lépcsőhöz - a legfőbb különbség talán annyi, hogy míg az előző esetben kisebb
sebességű kártya maradt "talpon" (az Ultra relatíve gyorsan kihalt), a GTX280-asok esetében inkább a gyorsabb
kártyának van jövője az olcsóbb gyártás miatt.
Miután a GTX285-ért az alacsonyabb előállítási költség ellenére többet kell fizetni, mint
a GTX280-ért, kicsit megnéztük a jómadarakat közelebbről - mára már viszonylag leszűkült az árkülönbség, így az
ár / teljesítmény viszony is kérdéses volt, emellett arra a kérdésre is szerettünk volna választ kapni, hogy
milyen beállítások szükségesek ahhoz, hogy a drágább kártya értékelhető sebesség-többletet hozzon.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX280 | 602 MHz | 1296 MHz | 1107 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
GeForce GTX285 | 648 MHz | 1476 MHz | 1242 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
Clock difference | 7.6% | 13.9% | 12.2% |
A táblázatban ezúttal feltüntettük, hogy a két GTX280-variáns között milyen
órajel-különbségek vannak - ehhez fogjuk mérni a játékokban mutatott különbséget. Azért érdekes ez a kérdés,
mert anno a G92 különféle paramétereivel foglalkozó cikkben
megállapítást nyert, hogy a G92-es chipek erősen ROP-limitáltak - miután a GT200-ban a ROP-ok száma
a duplájára nőtt, és a blending kapacitásuk egyenként is duplázódott, várhatóan itt más lesz a szűk
keresztmetszet. Mivel az órajel-változások közötti különbség nem óriási, csak elég nagyvonalú
következtetéseket tudunk levonni a két kártya teljesítménye közötti különbségből:
- 5% alatti különbség esetén leginkább a platform sebessége fogja vissza a GTX285-öt
- 6-8% között főleg a core clockra érzékeny a játék - ez lehet az ütemező, a textúrázók vagy a ROP-ok miatt
- 9% felett a memória-sávszélesség és / vagy a shaderek (és az nVidia kártyáknál ehhez kapcsolódva az interpolátorok) sebessége egyre fontosabbá válik - a memória szerepét elsősorban az élsimításos esetekben vizsgáljuk
- 11% felett a shadereknek biztosan jelentős szerepe van a teljesítmény alakulásában
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.