GTX560 Ti - ez még középkategória?

Összehasonlító teszt - 2011/03/09

Oldalak:     
Fórum
Bevezető
Akárcsak az alig több, mint fél évvel idősebb GTX460 esetében, az nVidia hatalmas marketing-energiákat mozgatott meg a GTX560 Ti névre hallgató versenyzője megjelentetésekor. Pusztán a VGA 9 karakter hosszúságú nevében sikerült két reklámfogást is elhelyezniük - egyfelől a GF104-től igencsak kevés dologban különböző GF114 chip még annyira sem új generáció, mint a GF110, másrészt a hosszú évek óta nem használt "Ti" utótag azt az időszakot idézi, amikor a GeForce 4600Ti volt a 3D-s játék nonplusszultrája. Az ilyen típusú előkészítés nagyon meg tudja hozni az emberek vásárlókedvét, viszont veszélye, hogy olyan elvárásokat gerjeszt a termékkel szemben, amelyeknek aztán igencsak nehéz megfelelni. Ismét csak nem szokatlan módon, a zöldbe öltözött VGA-gyártó pontosan tudta, mit csinál - a GTX560 Ti pontosan oda érkezett, ahová érkeznie kellett. Lássuk, mit jelent ez részletesebben!

Első benyomások
Némi derültség kíséretében csomagoltuk ki a Gigabyte GTX560-asát, mert szinte megszólalásig hasonlít saját tulajdonú GTX460-asunkra - egyedül a több hőcső árulkodik arról, hogy az újabb kártya hűtése nagyobb hőelvezetésre van tervezve, ezért várhatóan számottevően gyorsabb is lesz. Minden egyéb tekintetben egyforma a két kártya, ezért az nVidiától megszokott módon egy gyors és problémamentes beszerelés és installáció után már bele is tudtunk kezdeni a mérésekbe.
Hőmérséklet, hűtés, fogyasztás
A teszthez igyekeztünk a GTX560 Ti legközelebbi ellenfeleit felsorakoztatni (bővebben ld. Tesztkörnyezet fejezet) - így festenek a hőmérsékleti viszonyok:

Temperature - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)

Idle HD6870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 40
GTX560 Ti||||||||||||||||||||||||||||||||| 33
HD6950|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 42
Load HD6870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 82
GTX560 Ti||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 67
HD6950||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 85

Első ránézésre igencsak meglepő az eredmény - míg a 6870 és a 6950 szinte egyformán teljesít, az új nVidia kártya mindkettőjüknél sokkal jobb, idle-ben 7-9 fokkal (ez nem igazán jelentős), terhelés alatt pedig 15-18 fokkal (ez már annál inkább). Hangerőben fordított a helyzet, a Radeon kártyák, ha nem is halkak, de nagyon hangosnak sem nevezhetők, míg a GTX560 Ti azért süvít rendesen (bár egyáltalán nem zavaróan) - miután a Gigabyte megoldásának ventillátorai gyárilag jóval magasabb fordulatszámon pörögnek, szükség esetén lehet csökkenteni a zajt a hőmérséklet rovására. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a két Radeon kártya referencia-hűtéssel érkezett, az 560 Ti-n viszont a Gigabyte kitűnő Windforce hűtése dolgozott - de a differencia még így is nagynak tűnik.
Fogyasztások terén változik a kép:

Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)

Idle HD6870||||||||||||||||||| 94
GTX560 Ti|||||||||||||||||| 92
HD6950|||||||||||||||||||| 99
Load HD6870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 229
GTX560 Ti|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 269
HD6950|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 268

Míg idle fogyasztás terén a GTX560 Ti a legjobb, terhelés alatt természetesen a Barts chipre épülő HD6870 továbbra is verhetetlen - a másik két kártya eredménye többé-kevésbé döntetlen. A teljes gép 270W körüli fogyasztása egyébként csak a 6870-es kitűnő eredménye mellett tűnik soknak - a Mafia II-ben pl. egy GTS250 is kb. ennyi wattot ráncigálna ki a falból.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX3
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD6870 900 MHz 1050 MHz Catalyst 10.10d hotfix
GeForce GTX560 Ti 820 MHz 1640 MHz 1000 MHz ForceWare 266.66 WHQL
Radeon HD6970 800 MHz 1250 MHz Catalyst 10.12a hotfix
Tesztalanyaink igényelnek némi magyarázatot:
  • GTX470-et sajnos nem tudtunk szerezni a teszthez - viszont anno láttuk, hogy a sebessége összességében megegyezik a HD6870-nel
  • A HD6870-es tesztek ugyan még a régebbi driverrel készültek, de Catalyst 11.1-es tesztünkből kiderült, hogy sebességben a Barts alapú kártyák nem léptek előre
  • A GTX560 Ti-t a legfrissebb (januári) WHQL minősítésű ForceWare-rel teszteltük
  • A HD6950-nel gondban voltunk, mert ilyen kártyát nem sikerült szereznünk, viszont a kisebbik Cayman eredményeire igencsak szükség van ahhoz, hogy reális képet kapjunk a GTX560 Ti piaci pozíciójáról. Ezért kompromisszumos megoldásként azon méréseinket használtuk fel, amelyeket a HD6970-esen végeztünk, viszont a HD6950 órajeleivel - a grafikonokon szereplő eredmények így 2-3%-kal magasabbak lesznek egy valódi 6950 eredményeinél, erre az eredmények elemzésekor majd tekintettel leszünk. Ezek a mérések az 1680x1050-es felbontást használó beállításokban nem készültek el - viszont a kártyák sebességéből adódóan túlzottan nagy hiányukat nem is fogjuk érezni.
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben minden játékhoz 3 beállítást használunk: Balanced, High és Max, sorban az alsó középkategóriás, a középkategóriás és a felső / csúcskategóriás kártyákkal szemben támasztható elvárásokhoz szabva. A Balanced és a High beállítást 1680x1050-es felbontásban vetjük be, az 1920x1080-as felbontásnál pedig szintén megjelenik a High beállítás, és szerepel a Max is - így lesz játékonként 4 tesztesetünk, amelyeket háromszor lemérünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:

Battlefield:
Bad Company 2
Crysis Warhead F1 2010 Just Cause 2 Lost Planet 2

Mafia II METRO 2033 S.T.A.L.K.E.R.:
Call of Pripyat
Unigine Heaven
Oldalak:     
Fórum