Bevezető
Akárcsak az alig több, mint fél évvel idősebb GTX460 esetében, az nVidia hatalmas marketing-energiákat
mozgatott meg a GTX560 Ti névre hallgató versenyzője megjelentetésekor. Pusztán a VGA 9 karakter hosszúságú
nevében sikerült két reklámfogást is elhelyezniük - egyfelől a GF104-től igencsak kevés dologban
különböző GF114 chip még annyira sem új generáció, mint a GF110, másrészt a hosszú évek óta nem használt
"Ti" utótag azt az időszakot idézi, amikor a GeForce 4600Ti volt a 3D-s játék nonplusszultrája. Az ilyen típusú
előkészítés nagyon meg tudja hozni az emberek vásárlókedvét, viszont veszélye, hogy olyan elvárásokat gerjeszt
a termékkel szemben, amelyeknek aztán igencsak nehéz megfelelni. Ismét csak nem szokatlan módon, a zöldbe
öltözött VGA-gyártó pontosan tudta, mit csinál - a GTX560 Ti pontosan oda érkezett, ahová érkeznie
kellett. Lássuk, mit jelent ez részletesebben!
Első benyomások
Némi derültség kíséretében csomagoltuk ki a Gigabyte GTX560-asát, mert szinte megszólalásig hasonlít
saját tulajdonú GTX460-asunkra - egyedül a több hőcső árulkodik arról, hogy az újabb kártya hűtése nagyobb
hőelvezetésre van tervezve, ezért várhatóan számottevően gyorsabb is lesz. Minden egyéb tekintetben
egyforma a két kártya, ezért az nVidiától megszokott módon egy gyors és problémamentes beszerelés és installáció
után már bele is tudtunk kezdeni a mérésekbe.
Hőmérséklet, hűtés, fogyasztás
A teszthez igyekeztünk a GTX560 Ti legközelebbi ellenfeleit felsorakoztatni (bővebben ld.
Tesztkörnyezet fejezet) - így festenek a hőmérsékleti viszonyok:
Temperature - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | HD6870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 40 |
GTX560 Ti | ||||||||||||||||||||||||||||||||| 33 | |
HD6950 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 42 | |
Load | HD6870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 82 |
GTX560 Ti | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 67 | |
HD6950 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 85 |
Első ránézésre igencsak meglepő az eredmény - míg a 6870 és a 6950 szinte egyformán teljesít, az új
nVidia kártya mindkettőjüknél sokkal jobb, idle-ben 7-9 fokkal (ez nem igazán jelentős), terhelés alatt pedig
15-18 fokkal (ez már annál inkább). Hangerőben fordított a helyzet, a Radeon kártyák, ha nem is halkak,
de nagyon hangosnak sem nevezhetők, míg a GTX560 Ti azért süvít rendesen (bár egyáltalán nem zavaróan) -
miután a Gigabyte megoldásának ventillátorai gyárilag jóval magasabb fordulatszámon pörögnek, szükség esetén
lehet csökkenteni a zajt a hőmérséklet rovására. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a két Radeon kártya
referencia-hűtéssel érkezett, az 560 Ti-n viszont a Gigabyte kitűnő Windforce hűtése dolgozott - de a
differencia még így is nagynak tűnik.
Fogyasztások terén változik a kép:
Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | HD6870 | ||||||||||||||||||| 94 |
GTX560 Ti | |||||||||||||||||| 92 | |
HD6950 | |||||||||||||||||||| 99 | |
Load | HD6870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 229 |
GTX560 Ti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 269 | |
HD6950 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 268 |
Míg idle fogyasztás terén a GTX560 Ti a legjobb, terhelés alatt természetesen a Barts chipre épülő
HD6870 továbbra is verhetetlen - a másik két kártya eredménye többé-kevésbé döntetlen. A teljes gép 270W
körüli fogyasztása egyébként csak a 6870-es kitűnő eredménye mellett tűnik soknak - a Mafia II-ben
pl. egy GTS250 is kb. ennyi wattot ráncigálna ki a falból.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD6870 | 900 MHz | 1050 MHz | Catalyst 10.10d hotfix | |
GeForce GTX560 Ti | 820 MHz | 1640 MHz | 1000 MHz | ForceWare 266.66 WHQL |
Radeon HD6970 | 800 MHz | 1250 MHz | Catalyst 10.12a hotfix |
Tesztalanyaink igényelnek némi magyarázatot:
- GTX470-et sajnos nem tudtunk szerezni a teszthez - viszont anno láttuk, hogy a sebessége összességében megegyezik a HD6870-nel
- A HD6870-es tesztek ugyan még a régebbi driverrel készültek, de Catalyst 11.1-es tesztünkből kiderült, hogy sebességben a Barts alapú kártyák nem léptek előre
- A GTX560 Ti-t a legfrissebb (januári) WHQL minősítésű ForceWare-rel teszteltük
- A HD6950-nel gondban voltunk, mert ilyen kártyát nem sikerült szereznünk, viszont a kisebbik Cayman eredményeire igencsak szükség van ahhoz, hogy reális képet kapjunk a GTX560 Ti piaci pozíciójáról. Ezért kompromisszumos megoldásként azon méréseinket használtuk fel, amelyeket a HD6970-esen végeztünk, viszont a HD6950 órajeleivel - a grafikonokon szereplő eredmények így 2-3%-kal magasabbak lesznek egy valódi 6950 eredményeinél, erre az eredmények elemzésekor majd tekintettel leszünk. Ezek a mérések az 1680x1050-es felbontást használó beállításokban nem készültek el - viszont a kártyák sebességéből adódóan túlzottan nagy hiányukat nem is fogjuk érezni.
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben minden játékhoz 3 beállítást használunk: Balanced, High és Max, sorban
az alsó középkategóriás, a középkategóriás és a felső / csúcskategóriás kártyákkal szemben támasztható elvárásokhoz
szabva. A Balanced és a High beállítást 1680x1050-es felbontásban vetjük be, az 1920x1080-as
felbontásnál pedig szintén megjelenik a High beállítás, és szerepel a Max is - így lesz
játékonként 4 tesztesetünk, amelyeket háromszor lemérünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet
játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő
átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai
módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott
értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte
használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:
Battlefield: Bad Company 2 |
Crysis Warhead | F1 2010 | Just Cause 2 | Lost Planet 2 |
Mafia II | METRO 2033 | S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat |
Unigine Heaven |