Bevezető
Néha a drivereken elvégzett sebesség-optimalizációk balul ütnek ki - elég a legapróbb gyanú, hogy a
sebesség javulása a képminőség romlásával jár együtt, és a felhasználói közösségek máris lelkesen átkozzák
az illetékes GPU-gyártót. Ez történt az AMD-vel is, amikor a Catalyst alapbeállításaiban visszább vették
az anizotropikus szűrés minőségét - az állóképeken is szinte észrevehetetlen minőségi változások iszonyú
felhördülést váltottak ki. Ezért az alapbeállítás a 11.1-ben "visszaváltozott" - cikkünkben azt vizsgáljuk,
hogy történt-e ennek hatására változás a teljesítmény terén.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD5770 1GB | 850 MHz | 1200 MHz | Catalyst 10.12 WHQL | |
Radeon HD5770 1GB | 850 MHz | 1200 MHz | Catalyst 11.1 WHQL | |
Radeon HD6850 | 775 MHz | 1000 MHz | Catalyst 10.10d hotfix | |
Radeon HD6850 | 775 MHz | 1000 MHz | Catalyst 11.1 WHQL |
Miután ez nem egy teljesen hagyományos driver-teszt (bűnöst keresünk), ez
alkalommal két kártyán is vizsgáljuk a változásokat - a 1.5 éves HD5770 mellett a 2010. őszén megjelent
HD6850 is helyett kapott a tesztben.
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben minden játékhoz 3 beállítást használunk: Balanced, High és Max, sorban
az alsó középkategóriás, a középkategóriás és a felső / csúcskategóriás kártyákkal szemben támasztható elvárásokhoz
szabva. A Balanced és a High beállítást 1680x1050-es felbontásban vetjük be, az 1920x1080-as
felbontásnál pedig szintén megjelenik a High beállítás, és szerepel a Max is - így lesz
játékonként 4 tesztesetünk, amelyeket háromszor lemérünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet
játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő
átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai
módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott
értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte
használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:
Battlefield: Bad Company 2 |
Crysis Warhead | F1 2010 | Just Cause 2 | Lost Planet 2 |
Mafia II | METRO 2033 | S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat |
Unigine Heaven |