Bevezető
2009. október 22-én hivatalosan is elkezdődött a DirectX 11 korszak - a pontosan egy hónappal korábban
rendelkezésre álló kompatibilis Radeon VGA-k, ill. bétaverziók után a Windows 7 teljes értékű változatai is
hozzáférhetővé váltak, és onnantól már csak a játékfejlesztőkön múlik, mennyire veszik hasznát a játékosok az új
API-nak. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a megjelenés környékén nem hemzsegtek a DirectX 11 kombatibilis
alkotások - a launch napján csak a Battleforge DirectX 11-es patch állt a kíváncsiak rendelkezésére.
Aztán másnap érkezett a Unigine Heaven demo, 3 héttel később a STALKER: Call of Pripyat benchmark,
december elején pedig a DiRT 2 demo és teljes játék - bár ez a 3 további alkalmazás még mindig nem sok,
a 2010 Q1-re ígért további játékokkal együtt talán már elmondhatjuk, hogy kezd beindulni a
DirectX 11 szekere.
Értelemszerűen minket is igencsak érdekelnek ezek a DirectX 11-képes játékok - szeretnénk látni, hogy
milyen sebességbeli, ill. látványbeli javulást tud felmutatni az új API, ill. azt is szeretnénk felmérni,
hogy a GeForce kártyák tulajdonosai milyen hátrányt szenvednek amiatt, hogy a zöld gyártó még nem készült
el a DirectX 11-es hardverrel. Ebben a cikkben alaposan körbejárjuk a fent említett három játékot -
a sebesség és a képminőség mellett arra is figyelve, hogy jövőbeli tesztjeinkben milyen beállításokkal
lesz érdemes méricskélni őket.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTS250 | 738 MHz | 1836 MHz | 1100 MHz | ForceWare 195.62 WHQL |
GeForce GTX260+ | 576 MHz | 1242 MHz | 999 MHz | ForceWare 195.62 WHQL |
Radeon HD5770 | 850 MHz | 1200 MHz | Catalyst 9.11 WHQL |
A mérések nagy részét egy Radeon HD5770-es kártyán végeztük - praktikusabbnak
tűnt a HD5870-nél, mert így rögtön azt a népszerű aggodalmat is meg tudjuk erősíteni vagy el tudjuk oszlatni,
mely szerint a középkategóriás HD5000-esek nem képesek a komolyabb DirectX 11-es terhelést megfelelő sebességgel
kezelni.
A GeForce GTX260+ sebessége igencsak közel áll a HD5770-éhez, ezért rá jutott az a szerep, hogy
a GeForce-ok DirectX 11-hiány miatti hátrányát demonstrálja (vagy éppen cáfolja). A GTS250-re pedig
a Call of Pripyat tesztben volt szükség - ott majd kiderül, miért.
A tesztben résztvevő játékok
Három tesztalanyunk tehát:
- Unigine Heaven demo
- S.T.A.L.K.E.R. - Call of Pripyat benchmark
- DiRT 2 demo