Generációváltás 3. rész - GTX280 még egyszer

Elemzés - 2009/09/20

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
Egy korábbi cikkünkben részletesen kielemeztük, milyen extra sebességgel érkezett a GTX280 a 9800GTX-hez képest - akkor a gyári órajeleken hajtottuk mindkét VGA-t, és az eredmény nem lett túlzottan lelkesítő, különösen ahhoz képest, hogy Radeon vonalon az új generáció lényegesen magasabb sebességtöbbletet hozott. Egy dolog vizsgálata maradt el akkor - míg a HD3870 és a HD4870 esetében a kereskedelmi termék és az architektúra összehasonlítása is történhetett a gyári órajeleken (mert igen kevés a különbség a két kártya core órajele között), a GeForce kártyák esetében az összehasonlítás az architektúrák terén annyiban nem volt teljes mélységű, hogy a 9800GTX órajelei jóval magasabbak (különösen a shader domain). Ez persze abból adódik, hogy a GT200-as chip méretei és komplexitása nem teszik lehetővé a magas órajeleket, de ettől függetlenül érdemes megvizsgálni, hogy azonos órajelek mellett hogy viszonyul egymáshoz a G92-es és a GT200-as chip tudása. Lássuk!
GTX280 vs 9800GTX - módosítva
Míg a GTX280 a gyári órajeleken dolgozott a tesztben, a 9800GTX-et alaposan lehúztuk - a core órajel 675MHz helyett 602MHz lett, a shader oldalon pedig közel 400MHz-el lett lassabb a G92 alapú kártya. A memória-órajelet néhány MHz-el kellett emelni. Íme a paraméterek alakulása:
VGA neve 9800GTX-1GB UC GTX280 GTX280 előny
Core órajel 602 MHz 602 MHz
Shader órajel 1296 MHz 1296 MHz
Memória-órajel 1107 MHz 1107 MHz
Memória mennyisége 1024 MB 1024 MB
Stream processzorok 128 240
Textúrázó egységek 64 80
ROP egységek 16 32
Memóriabusz 256-bit 512-bit
Memória típusa gDDR3 gDDR3
Triangle setup 602 Mtri / sec 602 Mtri / sec 0.0%
Számítási teljesítmény 332 / 498 GFlops 622 / 933 GFlops 87.5%
Texel fillrate 38.5 GTex / sec 48.2 GTex / sec 25.0%
Pixel fillrate 9.6 GPixel / sec 19.3 GPixel / sec 100.0%
Memória-sávszélesség 70.8 GB / sec 141.7 GB / sec 100.0%
Az összehasonlítás sokkal "szebb" %-okat ad, mint az alapórajeleken - több paraméter tekintetében kétszer vagy közel kétszer gyorsabb a GTX280 a "lebutított" 9800GTX-nél, viszont az engine sebessége egyforma a két kártya esetében, és a textúrázási teljesítmény is csak 25%-kal nagyobb. Teljesítmény-becslő modellünk szerint a GTX280 75%-kal lesz gyorsabb - miután az előző tesztben is egy kicsit optimistának bizonyult a becslés, 70%-kal már elégedettek leszünk.
Tesztmódszer és tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce 9800GTX 1GB 602 MHz 1296 MHz 1107 MHz (x2) ForceWare 186.18 WHQL
GeForce GTX280 602 MHz 1296 MHz 1107 MHz (x2) ForceWare 186.18 WHQL
Radeon HD4870 1GB 750 MHz 900 MHz (x4) Catalyst 9.6 WHQL
A GTX280 túlzottan sok variációban nem létezik, a 9800GTX-ből pedig az 1GB-os változatot használtuk, hogy a memória elfogyása ne juttassa sehol "jogosulatlan" előnyhöz a GTX280-at. A két GeForce mellett a HD4870 szerepeltetése talán meglepő lehet - abban fog segíteni, hogy azonosítsuk azokat az eseteket, ahol a GTX280 a platform limitáció miatt nem tud jelentősen elszakadni a "lebutított" 9800GTX-től (ugyanis a HD3870 azért jóval lassabb, így a HD4870-nek bizonyos esetekben könnyebb nagy %-okat felmutatnia).
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>