Generációváltás 1. rész - GTX280

Elemzés - 2009/05/06

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - > - >>
Bevezető
Egy új VGA-család megjelenése mindig izgalmas esemény - mind a leendő vásárlók, mind az érdeklődők már hónapokkal a megjelenés előtt figyelemmel kísérnek minden hírmorzsát, ami az új hardverekkel kapcsolatban árul el valamilyen titkot. Titok pedig van bőven, hiszen az erős piaci verseny miatt mindkét nagy VGA-gyártó számára fontos, hogy a konkurencia a megjelenés előtt ne rendelkezzen használható információkkal az új termék tudásával kapcsolatban, és ne tudjon ezt felhasználva "elővágásokat" tenni. Ezen titkok utáni tapogatózás pedig egyfajta hobbivá vált a hozzáértők (és a hozzá nem értők) körében - a VGA-kkal foglalkozó fórumokon nehéz nem belefutni ilyesfajta spekulációs topikokba. Jelen cikk írásakor éppen az AMD RV870-es, ill. az nVidia GT300-as chipje tartja lázban a nagyérdeműt - annak ellenére, hogy a megjelenésükre még hónapokat kell várni.
Arra gondoltunk, hogy ebben a "felfutó" időszakban, a pletykák megfelelő helyen való kezelését elősegítendő, érdemes megvizsgálni, hogy az előző generációkkal kapcsolatos pletykákból mi valósult meg, és mi ment teljesen félre. A kétrészes cikksorozat első részében az nVidia GT200-as chipjének és a ráépülő GeForce GTX280-nak az érkezését taglaljuk, a második rész pedig az RV770-ről és a Radeon HD4870-ről fog szólni.
Mit vártunk és mi érkezett?
Teljesítmény tekintetében az nVidia utolsó igazán nagy dobása 2006. novemberében a 8800GTX volt - ez a kártya és a 8800 Ultra névre keresztelt utódja egészen 2008. januárjáig, a HD3870X2 megjelenéséig birtokolta a leggyorsabb videokártya címet. A 2008. tavaszán kihozott 9800GTX-szel kapcsolatban talán még az nVidia maga sem igazán értette, mit is akar elérni a kártyával, mindenesetre egy hangyányival sikerült gyorsabbnak lennie a 8800GTX-nél - és ezután érkezett a (jó SLI skálázódás esetén) kevés híján kétszer gyorsabb 9800GX2. Ilyen előzmények után a nagyközönség mintegy természetesnek vette, hogy a GT200-as chipre épülő új csúcskártya az előző generációra rádupláz teljesítményben - az nVidiától pedig távol állt, hogy bárki kedvét is elvegye, valószínűleg ennek volt köszönhető, hogy a GTX280 főbb paraméterei már jóval a megjelenés előtt közkézen forogtak, és az értékek helyesek is voltak (a 240 vagy 256 stream processzor, az 512-bites memóriabusz, ill. a 32 ROP mind egy duplázott G92-es chipre utaltak). Kevésbé forogtak közkézen az órajelek, ill. a kártya egységeinek a szervezéséről sem volt senkinél hitelt érdemlő pletyka. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy is viszonyul egymáshoz a 9800GTX és a GTX280 fizikai paraméterek tekintetében - és, bár a tesztben nem szerepel, az elemzés megkönnyítése végett belevettünk a 8800GTX adatait is:
VGA neve 8800GTX 9800GTX GTX280 GTX280 előny
Core órajel 575 MHz 675 MHz 602 MHz
Shader órajel 1350 MHz 1674 MHz 1296 MHz
Memória-órajel 900 MHz 1100 MHz 1107 MHz
Memória mennyisége 768 MB 512 MB / 1 GB 1024 MB
Stream processzorok 128 128 240
Textúrázó egységek 64* 64 80
ROP egységek 24 16 32
Memóriabusz 384-bit 256-bit 512-bit
Memória típusa gDDR3 gDDR3 gDDR3
Triangle setup 575 Mtri / sec 675 Mtri / sec 602 Mtri / sec 4.7%, -10.8%
Számítási teljesítmény 346 / 518 GFlops 429 / 643 GFlops 622 / 933 GFlops 79.8%, 45.0%
Texel fillrate 36.8 GTex / sec 43.2 GTex / sec 48.2 GTex / sec 31.0%, 11.6%
Pixel fillrate 13.8 GPixel / sec 10.8 GPixel / sec 19.3 GPixel / sec 39.9%, 78.7%
Memória-sávszélesség 86.4 GB / sec 70.4 GB / sec 141.7 GB / sec 64.0%, 101.2%
*: a 8800GTX-ben minden 2 textúraszűrőre jut 1 textúracímző, míg a másik két kártya esetében 1:1 az arány.
Bár a sötétzöld cellákban látható öt összehasonlított kapacitás nem ad teljes képet egy VGA teljesítményéről (fogunk olyan tesztet látni, ahol a GTX280 átszervezett cache-hierarchiájának lesz kulcsszerepe), az esetek nagy részében azért erősen meghatározóak. Miután egyik játék sem kizárólag valamelyik paraméterre támaszkodik, maximum némelyik dominánsabb (pl. a GRID-ben a számítási teljesítmény), a GTX280 sebesség-előnye ezen paraméterek valamilyen súlyozású összegzésével áll elő - ezért már első ránézésre is biztos, hogy szó sem lesz arról, hogy a GTX280 a 9800GTX-től (vagy a vele közel azonos sebességű 8800GTX-től) kétszer gyorsabb lenne. Némi súlyozgatás után oda lyukadtunk ki, hogy élsimítás mellett (azaz intenzívebb ROP- és memóriahasználat esetén) 50-55%-os GTX280-előny várható, élsimítás nélkül pedig egy kicsit kevesebb. Lássuk, mit mondanak a tesztek!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce 9800GTX 675 MHz 1674 MHz 1100 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
GeForce 9800GTX 1GB 675 MHz 1674 MHz 1100 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
GeForce GTX280 602 MHz 1296 MHz 1107 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
Megjegyzés: némi dilemmát okozott, hogy melyik 9800GTX-et szerepeltessük a tesztben - a két chip összehasonlításához az 1GB-os verzió a praktikusabb, mert így a memória limitáló hatása kikerül a képből, viszont az 512 MB-os variáns lényegesen elterjedtebb, és a GTX280 ezzel való összehasonlítása arra mutat rá, hogy mekkora teljesítmény-előnyt várhatunk, ha 512M-s 9800GTX-ünket GTX280-ra cseréljük. Ezért oda lyukadtunk ki, hogy a grafikonokon mindkét változat eredményei szerepelnek, viszont az elemzésben az 1GB-os verzióval foglalkozunk - egy másik cikk keretében pedig visszatérünk a memóriamérettel kapcsolatos problémakörre, a 2 hónappal ezelőtti 256M vs 512M teszt után most 512M vs 1G felállásban.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - > - >>