Generációváltás 1. rész - GTX280
Elemzés - 2009/05/06
Bevezető
Egy új VGA-család megjelenése mindig izgalmas esemény - mind a leendő vásárlók, mind az érdeklődők
már hónapokkal a megjelenés előtt figyelemmel kísérnek minden hírmorzsát, ami az új hardverekkel kapcsolatban
árul el valamilyen titkot. Titok pedig van bőven, hiszen az erős piaci verseny miatt mindkét nagy VGA-gyártó
számára fontos, hogy a konkurencia a megjelenés előtt ne rendelkezzen használható információkkal az új termék
tudásával kapcsolatban, és ne tudjon ezt felhasználva "elővágásokat" tenni. Ezen titkok utáni tapogatózás
pedig egyfajta hobbivá vált a hozzáértők (és a hozzá nem értők) körében - a VGA-kkal foglalkozó fórumokon
nehéz nem belefutni ilyesfajta spekulációs topikokba. Jelen cikk írásakor éppen az AMD RV870-es, ill. az nVidia
GT300-as chipje tartja lázban a nagyérdeműt - annak ellenére, hogy a megjelenésükre még hónapokat kell várni.
Arra gondoltunk, hogy ebben a "felfutó" időszakban, a pletykák megfelelő helyen való kezelését elősegítendő,
érdemes megvizsgálni, hogy az előző generációkkal kapcsolatos pletykákból mi valósult meg, és mi ment teljesen
félre. A kétrészes cikksorozat első részében az nVidia GT200-as chipjének és a ráépülő
GeForce GTX280-nak az érkezését taglaljuk, a második rész pedig az RV770-ről és a
Radeon HD4870-ről fog szólni.
Mit vártunk és mi érkezett?
Teljesítmény tekintetében az nVidia utolsó igazán nagy dobása 2006. novemberében a 8800GTX volt - ez a kártya
és a 8800 Ultra névre keresztelt utódja egészen 2008. januárjáig, a HD3870X2 megjelenéséig birtokolta a
leggyorsabb videokártya címet. A 2008. tavaszán kihozott 9800GTX-szel kapcsolatban talán még az nVidia
maga sem igazán értette, mit is akar elérni a kártyával, mindenesetre egy hangyányival sikerült gyorsabbnak
lennie a 8800GTX-nél - és ezután érkezett a (jó SLI skálázódás esetén) kevés híján kétszer gyorsabb 9800GX2. Ilyen
előzmények után a nagyközönség mintegy természetesnek vette, hogy a GT200-as chipre épülő új csúcskártya az
előző generációra rádupláz teljesítményben - az nVidiától pedig távol állt, hogy bárki kedvét is elvegye,
valószínűleg ennek volt köszönhető, hogy a GTX280 főbb paraméterei már jóval a megjelenés előtt közkézen forogtak,
és az értékek helyesek is voltak (a 240 vagy 256 stream processzor, az 512-bites memóriabusz, ill. a 32 ROP mind
egy duplázott G92-es chipre utaltak).
Kevésbé forogtak közkézen az órajelek, ill. a kártya egységeinek a szervezéséről sem volt senkinél hitelt érdemlő
pletyka. Az alábbi táblázatban összefoglaltuk, hogy is viszonyul egymáshoz a 9800GTX és a GTX280 fizikai
paraméterek tekintetében - és, bár a tesztben nem szerepel, az elemzés megkönnyítése végett belevettünk
a 8800GTX adatait is:
VGA neve | 8800GTX | 9800GTX | GTX280 | GTX280 előny |
Core órajel | 575 MHz | 675 MHz | 602 MHz | |
Shader órajel | 1350 MHz | 1674 MHz | 1296 MHz | |
Memória-órajel | 900 MHz | 1100 MHz | 1107 MHz | |
Memória mennyisége | 768 MB | 512 MB / 1 GB | 1024 MB | |
Stream processzorok | 128 | 128 | 240 | |
Textúrázó egységek | 64* | 64 | 80 | |
ROP egységek | 24 | 16 | 32 | |
Memóriabusz | 384-bit | 256-bit | 512-bit | |
Memória típusa | gDDR3 | gDDR3 | gDDR3 | |
Triangle setup | 575 Mtri / sec | 675 Mtri / sec | 602 Mtri / sec | 4.7%, -10.8% |
Számítási teljesítmény | 346 / 518 GFlops | 429 / 643 GFlops | 622 / 933 GFlops | 79.8%, 45.0% |
Texel fillrate | 36.8 GTex / sec | 43.2 GTex / sec | 48.2 GTex / sec | 31.0%, 11.6% |
Pixel fillrate | 13.8 GPixel / sec | 10.8 GPixel / sec | 19.3 GPixel / sec | 39.9%, 78.7% |
Memória-sávszélesség | 86.4 GB / sec | 70.4 GB / sec | 141.7 GB / sec | 64.0%, 101.2% |
*: a 8800GTX-ben minden 2 textúraszűrőre jut 1 textúracímző, míg a másik két kártya
esetében 1:1 az arány.
Bár a sötétzöld cellákban látható öt összehasonlított kapacitás nem ad teljes képet egy VGA
teljesítményéről (fogunk olyan tesztet látni, ahol a GTX280 átszervezett cache-hierarchiájának lesz kulcsszerepe),
az esetek nagy részében azért erősen meghatározóak. Miután egyik játék sem kizárólag valamelyik paraméterre
támaszkodik, maximum némelyik dominánsabb (pl. a GRID-ben a számítási teljesítmény), a GTX280 sebesség-előnye
ezen paraméterek valamilyen súlyozású összegzésével áll elő - ezért már első ránézésre is biztos, hogy szó sem lesz
arról, hogy a GTX280 a 9800GTX-től (vagy a vele közel azonos sebességű 8800GTX-től) kétszer gyorsabb lenne.
Némi súlyozgatás után oda lyukadtunk ki, hogy élsimítás mellett (azaz intenzívebb ROP- és memóriahasználat esetén)
50-55%-os GTX280-előny várható, élsimítás nélkül pedig egy kicsit kevesebb. Lássuk, mit mondanak a tesztek!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce 9800GTX | 675 MHz | 1674 MHz | 1100 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
GeForce 9800GTX 1GB | 675 MHz | 1674 MHz | 1100 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
GeForce GTX280 | 602 MHz | 1296 MHz | 1107 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
Megjegyzés: némi dilemmát okozott, hogy melyik 9800GTX-et szerepeltessük
a tesztben - a két chip összehasonlításához az 1GB-os verzió a praktikusabb, mert így a memória limitáló hatása
kikerül a képből, viszont az 512 MB-os variáns lényegesen elterjedtebb, és a GTX280 ezzel való összehasonlítása
arra mutat rá, hogy mekkora teljesítmény-előnyt várhatunk, ha 512M-s 9800GTX-ünket GTX280-ra cseréljük. Ezért
oda lyukadtunk ki, hogy a grafikonokon mindkét változat eredményei szerepelnek, viszont
az elemzésben az 1GB-os verzióval foglalkozunk - egy másik cikk keretében pedig visszatérünk a memóriamérettel
kapcsolatos problémakörre, a 2 hónappal ezelőtti 256M vs 512M teszt után most
512M vs 1G felállásban.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.