Bevezető
Minden relatív - nekünk például sokszor az az érzésünk, mintha az nVidia hihetetlen ritkán jelentkezne WHQL
minősítésű meghajtókkal, pedig még nem tartunk az év felénél, és már 3 ilyenünk is van 2011-ben (és ebbe nem
számoltuk bele a GTX560 Ti miatti különkiadást). Persze, miután a vetélytárs AMD havonta jelentkezik új Catalysttal,
az nVidia tempója lassúnak tűnik - pedig a kéthavi release-elésnek is megvannak az előnyei, az égető hiányosságokat pedig az
nVidia béta verziókkal hidalja át. A percepciós játékban tehát az AMD vezet, viszont korábbi Catalyst tesztjeink arra
utaltak, hogy a sűrű release-elés inkább a hibák javításának tesz jót, a játékokban nyújtott teljesítményre túl nagy
hatással nincs. Most megnézzük, hogy a 2011-ből eddig eltelt időben az nVidia mit tud felmutatni.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P67A-UD3-B3, BCLK @100MHz |
CPU és órajel | Intel Core i5 2500K (3.6GHz, 36x100, Turbo off) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 2x2GB Kingston HyperX DDR3-12800 |
Memória beállítások | 1600MHz (16x100), 9-9-9-24 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
Új tesztkörnyezetünk második Sandy Bridge cikkünk
alapján nagy meglepetéseket nem tartalmaz - miután az i2500k 3.6GHz-en helyenként még mutatott némi javulást a
100fps körüli teljesítményeknél, az erősebb kártyákra is gondolva megtartottuk ezt az órajelet, és a memóriák is
a gyorsabb felállásban mennek.
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX460 1GB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 266.58 WHQL |
GeForce GTX460 1GB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 270.61 WHQL |
GeForce GTX460 1GB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 275.33 WHQL |
Tesztalanyként ismét háztáji GTX 460-asunk szolgál - mivel nemrég jelent meg a GTX560
nem-Ti verziója, amely funkcionális egységek tekintetében egy az egyben megegyezik a GTX460-nal, nagyon nem tartunk
attól, hogy a kártyához nem megfelelő a driveres támogatottság :)
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben játéktól függően 2 vagy 3 beállítást használunk. A komolyan VGA-igényes játékok esetében megtartottuk
az 1680x1050-es felbontást a Balanced beállításokkal kombinálva - annál a 4 játéknál mérjük ezt az esetet,
amelyek High beállítással már egy középkategóriás VGA-n sem mennek zökkenőmentesen.
A két magasabb beállítást minden játék esetében mérjük - a korábbiakhoz hasonlóan itt az 1920x1080-as
felbontást használjuk, és a két beállítás neve High, valamint Max. Az utóbbi neve, úgy hisszük, magáért
beszél, a középsőről pedig annyit érdemes tudni, hogy majdnem megegyezik a maximummal, csak néhány igazán extrém
effektet kapcsolunk ki. Persze, néha ennek is igen komoly vonzata van fps-ek terén.
Mindegyik tesztesetet háromszor mérjük le, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet
játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő
átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai
módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott
értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte
használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:
Battlefield: Bad Company 2 |
Crysis Warhead | Crysis 2 | Dragon Age II | F1 2010 |
Just Cause 2 | Mafia II | METRO 2033 | S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat |
Unigine Heaven |