Bevezető
Egy hónappal ezelőtt az újdonság varázsának hatása alatt vizsgálgattuk
új tesztplatformunk központi elemét, akkor leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogy kapunk-e jelentős teljesítmény-többletet,
ha a manapság már nem a leggyorsabbak között számontartott Penryn architektúráról váltunk a Sandy Bridge-re. Akkor azt
a következtetést vontuk le, hogy egy GPU-val szerelt VGA használata esetén felesleges az upgrade, mert a VGA tudásának
megfelelő beállítások használata mellett a CPU-csere nem ad hozzá túl sokat a játékélményhez - vicces módon a legnagyobb
érdemi gyorsulást a VGA-éhségéről közismert Crysis-ben láttuk.
Második Sandy Bridge cikkünk azzal foglalkozik, amiben a processzorcsalád tagjai kifejezetten erősek - egy kicsit
tuningolunk. Nem lesz szó extrém dolgokról, nem célunk a 6GHz-es álomhatár elérése - csak arra vagyunk kíváncsiak, hogy
van-e valós hozzáadott értéke annak, ha a CPU, ill. a rendszermemória sebességét növeljük.
Megjegyzés a tuningról: nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy az Intel egy igen
ronda trükköt játszott el a Sandy Bridge alá érkező platformmal - a H67-es chipsettel készült lapok nem alkalmasak
a CPU és a memória tuningolására, egyedül a rendszerórajel állítható velük, azon a téren pedig az 5% tuningolhatóság
már kiemelt szerencsének számít. Aki tehát tuningolni szeretne, annak a P67-es vagy a Z68-as chipkészlettel szerelt alaplapokat kell számításba
vennie - bővebben is írtunk erről bemutató cikkünk bevezetőjében.
Miután kötelességünket megtettük, csapjunk a lovak közé!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P67A-UD3-B3, BCLK @100MHz |
CPU | Intel i5 2500K (Turbo off) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 2x2GB Kingston HyperX DDR3-12800 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
1. beállítás | CPU: 3.2GHz, Memória: 1066MHz 9-9-9-24 |
2. beállítás | CPU: 3.2GHz, Memória: 1066MHz 7-7-7-21 |
3. beállítás | CPU: 3.2GHz, Memória: 1333MHz 9-9-9-24 |
4. beállítás | CPU: 3.2GHz, Memória: 1600MHz 9-9-9-24 |
5. beállítás | CPU: 3.6GHz, Memória: 1600MHz 9-9-9-24 |
Ahogy a táblázat mutatja, összesen 5 féle kombinációt mértünk le, és
elsősorban a memóriával variáltunk - ennek oka majd a tesztek eredményeiből ki fog derülni.
Az első méréssorral a másodikat és a harmadikat fogjuk összevetni - itt azt tudjuk megállapítani, hogy van-e jelentősége
az időzítések csökkentésének, ill. a memória-órajel növelésének. A 2. és a 3. sorozat összevetése
arra a kérdésre keresi a választ, hogy a Sandy Bridge platformon a memória időzítése vagy az órajele fontosabb. A
4. beállítással tovább növeljük a memória-órajelet (és 1-2 játék eredményein jól meglepődünk), végül az utolsó
két méréssor összevetéséből az derül ki, hogy a CPU sebességének 12.5%-os emelése milyen hatással van a játékok
sebességére.
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX460 1GB | 820 MHz | 1640 MHz | 1000 MHz | ForceWare 266.58 WHQL |
Ahogy az előző Sandy Bridge tesztben, most is
a kissé megpörgetett GTX460-nal tesztelünk - a Konklúzióban majd kitérünk arra, hogy közepesen gyors VGA-nk eredményeiből
mennyire lehet általános következtetéseket levonni.
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
A platformot boncolgató teszthez készült mérések elvégzésekor eltértünk szokásunktól, és játékonként a 4 mérés helyett most csak 1-et
készítettünk. Ennek oka roppantul egyszerű - az első Sandy Bridge tesztben láttuk,
hogy a Q9550-ről a sokkal erősebb i5 2500K-ra váltás csak az 1680x1050 Balanced beállításban gyakorolt jelentős hatást a játékok
sebességére, ezért a mostani tesztben várható lényegesen kisebb különbségek a VGA-ra igényesebb beállításokban aligha
látszanának. Ahogy eddig mindig, most is háromszor mértünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet
játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő
átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai
módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott
értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte
használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:
Battlefield: Bad Company 2 |
Crysis Warhead | F1 2010 | Just Cause 2 | Lost Planet 2 |
Mafia II | METRO 2033 | S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat |
Unigine Heaven |