Bevezető
Volt már rá példa oldalunk történetében, hogy egy hosszabb időszakot tekintettünk át abból a szempontból,
hogy mennyit gyorsultak azalatt a VGA-k pusztán a driverek optimalizációjával. 2010. végén eljött az ideje, hogy
az első DirectX 11-es hardware-eket is megvizsgáljuk ilyen szemmel - ezért felszerelkeztünk egy HD5750-essel,
valamint néhány hozzávaló driverrel, és felmértük, mi változott 12 hónap alatt. Lássuk!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD5750 | 700 MHz | 1150 MHz | Catalyst d8.66.6 | |
Radeon HD5750 | 700 MHz | 1150 MHz | Catalyst 10.9 WHQL | |
Radeon HD5750 | 700 MHz | 1150 MHz | Catalyst 10.12 WHQL |
Érdemes egy kis magyarázatot fűzni a kiválasztott driverekhez:
- A furcsán elnevezett 8.66.6-os meghajtó az első, amely támogatta a HD5700-as szériát - bár béta típusú, a teljesítménye semmi kifogásolnivalót nem hagy maga után, mert a HD5000-es széria egy ideig nem gyorsult utána (ld. méréseinket - 9.11 és 9.12).
- A következő lépés elég nagy - a 2010. szeptemberi Catalyst 10.9 következik. A 9.12-es és a 10.4-es meghajtó közötti időszakról nincs információnk (ekkor tartott oldalunk pár hónapos pihenőt), azt viszont láttuk tesztjeinkből, hogy a 10.4 és a 10.9 között érdemi előrelépés nem történt (ld. 10.5, 10.6 és 10.7, ill. 10.8 és 10.9).
- Végül az utolsó driver a 10.10 - a 10.10, a 10.11 és a 10.12 egyforma gyors (ld. Catalyst AD 2010Q4), egyedül a 10.9-10.10 közötti átmenet kérdéses. Ismert, hogy a 10.10-ben érkezett az ominózus anizotróp szűréssel kapcsolatos változás (alacsonyabbra vette az AMD a driver feltelepítésekor beállított minőségi szintet) - viszont Catalyst 11.1-es tesztünk megmutatta, hogy az "optimalizáció" megszüntetése nem ront a teljesítményen, ezért ha a 10.10-es driver gyorsul, akkor mi azt nem az AF számlájára fogjuk írni.
Lépjünk tovább, mielőtt oldalunk történetének összes tesztjét belinkelnénk :)
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben minden játékhoz 3 beállítást használunk: Balanced, High és Max, sorban
az alsó középkategóriás, a középkategóriás és a felső / csúcskategóriás kártyákkal szemben támasztható elvárásokhoz
szabva. A Balanced és a High beállítást 1680x1050-es felbontásban vetjük be, az 1920x1080-as
felbontásnál pedig szintén megjelenik a High beállítás, és szerepel a Max is - így lesz
játékonként 4 tesztesetünk, amelyeket háromszor lemérünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet
játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő
átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai
módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott
értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte
használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:
Battlefield: Bad Company 2 |
Crysis Warhead | F1 2010 | Just Cause 2 | Lost Planet 2 |
Mafia II | METRO 2033 | S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat |
Unigine Heaven |