1 év Catalyst

Összehasonlító teszt - 2011/03/15

Oldalak:     
Fórum
Bevezető
Volt már rá példa oldalunk történetében, hogy egy hosszabb időszakot tekintettünk át abból a szempontból, hogy mennyit gyorsultak azalatt a VGA-k pusztán a driverek optimalizációjával. 2010. végén eljött az ideje, hogy az első DirectX 11-es hardware-eket is megvizsgáljuk ilyen szemmel - ezért felszerelkeztünk egy HD5750-essel, valamint néhány hozzávaló driverrel, és felmértük, mi változott 12 hónap alatt. Lássuk!

Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX3
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD5750 700 MHz 1150 MHz Catalyst d8.66.6
Radeon HD5750 700 MHz 1150 MHz Catalyst 10.9 WHQL
Radeon HD5750 700 MHz 1150 MHz Catalyst 10.12 WHQL
Érdemes egy kis magyarázatot fűzni a kiválasztott driverekhez:
  • A furcsán elnevezett 8.66.6-os meghajtó az első, amely támogatta a HD5700-as szériát - bár béta típusú, a teljesítménye semmi kifogásolnivalót nem hagy maga után, mert a HD5000-es széria egy ideig nem gyorsult utána (ld. méréseinket - 9.11 és 9.12).
  • A következő lépés elég nagy - a 2010. szeptemberi Catalyst 10.9 következik. A 9.12-es és a 10.4-es meghajtó közötti időszakról nincs információnk (ekkor tartott oldalunk pár hónapos pihenőt), azt viszont láttuk tesztjeinkből, hogy a 10.4 és a 10.9 között érdemi előrelépés nem történt (ld. 10.5, 10.6 és 10.7, ill. 10.8 és 10.9).
  • Végül az utolsó driver a 10.10 - a 10.10, a 10.11 és a 10.12 egyforma gyors (ld. Catalyst AD 2010Q4), egyedül a 10.9-10.10 közötti átmenet kérdéses. Ismert, hogy a 10.10-ben érkezett az ominózus anizotróp szűréssel kapcsolatos változás (alacsonyabbra vette az AMD a driver feltelepítésekor beállított minőségi szintet) - viszont Catalyst 11.1-es tesztünk megmutatta, hogy az "optimalizáció" megszüntetése nem ront a teljesítményen, ezért ha a 10.10-es driver gyorsul, akkor mi azt nem az AF számlájára fogjuk írni.
Lépjünk tovább, mielőtt oldalunk történetének összes tesztjét belinkelnénk :)
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben minden játékhoz 3 beállítást használunk: Balanced, High és Max, sorban az alsó középkategóriás, a középkategóriás és a felső / csúcskategóriás kártyákkal szemben támasztható elvárásokhoz szabva. A Balanced és a High beállítást 1680x1050-es felbontásban vetjük be, az 1920x1080-as felbontásnál pedig szintén megjelenik a High beállítás, és szerepel a Max is - így lesz játékonként 4 tesztesetünk, amelyeket háromszor lemérünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:

Battlefield:
Bad Company 2
Crysis Warhead F1 2010 Just Cause 2 Lost Planet 2

Mafia II METRO 2033 S.T.A.L.K.E.R.:
Call of Pripyat
Unigine Heaven
Oldalak:     
Fórum