Bevezető
Úgy tűnik, az AMD profitált az Egyesült Államok védelmi minisztériumának OSI (Office of Strategic Influence)
projektjétől - bár a terroristák megtévesztését célzó műveletek lebonyolítására létrehozott szervezetet hivatalosan
megszüntették, az az érzésünk, hogy néhányan átmehettek onnan az AMD-hez. Már a Barts chip esetében is mesteri
volt a piac átejtése a GPU pontos paraméterei kapcsán - a Cayman megjelenésekor pedig egyenesen tényként kezelt
információk dőltek meg. A teljesen hiteles kinézetű, AMD logoval és minden egyébbel ellátott "kiszivárgott"
slide-okból legalább 3 különböző GPU állt össze - és természetesen egyik sem felelt meg a végleges specifkációnak,
pedig ha lehetett volna a témában fogadásokat kötni, akkor minden bizonnyal az 1920 ALU-val, 120 textúrázóval
és 384-bites memóriabusszal szerelt GPU-ra ment volna a tétek nagy része.
Egy dolog azonban igaz volt a rengeteg "zaj" mellett - az AMD szakított a HD2900XT óta változatlan
VLIW5 ALU-konstrukcióval, és az esetek nagy részében kihasználhatatlan szélességű, 10 flops elméleti, de
jó esetben átlagosan 6-7 flops gyakorlati teljesítményű egységeken slankított egyet. Így született meg
a VLIW4-es megoldás a Cayman chipben, és így lett számszerűen kevesebb ALU az új GPU-ban, mint elődjében,
a Cypress-ben. Ezt a kérdést egy későbbi cikkünkben még tovább fogjuk feszegetni.
Új VGA-k megjelenésekor mi is mindig azt az irányt követjük, hogy először
a boltban kapható áru "kézzel fogható" jellemzőit, teljesítményét, piaci elhelyezkedését vizsgáljuk meg - ezért első kajmános cikkünk
a HD6970-es VGA-ra fog koncentrálni, és a későbbiekben fogunk jobban belemászni az architektúrába. A HD6970-et
három kártyával érdemes szerintünk összevetni - a közvetlen piaci ellenfél GTX570 mellett a használtpiacon
egyre népszerűbb GTX480 az ellenfele, ill. a saját háza tájáról a HD5870 áll leginkább közel hozzá (az
5970 megelőzését célzó reményeket már az elején le kell hűtsük, fullHD-ben nem ugyanaz a kategória a két kártya).
A HD5870-nel való összevetéshez egyelőre hiányzik egy HD5870, ezért azt fogjuk csinálni, hogy a két
bolti kártya összevetését összevonjuk a Cypress VS Cayman elemzős cikkel - amint lesz 5870-ünk, erre sort is
kerítünk. A GTX-ek közül a 480-assal nincs gond, viszont 570-et egyelőre nem tudtunk szerezni. Ezért itt a
GTX400-asokat hívjuk segítségül - a GTX570 fps-ek terén igen hasonlít a GTX480-ra, fogyasztásban pedig
a GTX470-hez áll a legközelebb, ami a HD6970 eredményeinek elemzését nagyban meg fogja könnyíteni. Vágjunk
akkor bele - kezdjünk a kicsomagolás utáni élményekkel!
Első benyomások
A HD6970 névre hallgató szörnyeteg referencia-változata a HD5800-as és a HD6800-as széria ismeretében nagy meglepetést
nem okozott - egy zárt felépítésű, igencsak robosztus, súlyos kártya került elő a dobozból, amelynek a
hossza megegyezik az 5870-ével, azaz fél centin múlott, hogy befért a teszthez használt gépházba.
A fenti tulajdonságok persze korántsem hátrányosak egy specifikáció szerint 250W-ot fogyasztó videokártya
esetében - később látni fogjuk, hogy szükség is van a komoly hűtési apparátusra.
A beszerelés és az installáció rendben zajlott, és a kártya első pöccre indult - bár utólag ért minket
annyi meglepetés, hogy a kártyához használt 10.12-es drivercsomagról kiderült, hogy suttyomban a HD6900-asokhoz
kiadott Catalyst 10.12a drivert telepítette fel. Sebaj.
Hőmérséklet, hűtés, fogyasztás
A versenyben résztvevő kártyák hőmérsékletei így festenek:
Temperature - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX480 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 58 |
HD6970 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 42 | |
Load | GTX480 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 92 |
HD6970 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 90 |
Bár idle-ben sokkal meggyőzőbb a HD6970, terhelés alatt nincs is olyan óriási differencia a hőmérsékletek
között - a grafikonon igazából az látszik, hogy míg a GTX480 esetében 92 fokon igyekszik tartani a GPU-t
a hűtőrendszer, a HD6970-nél a célszám 90C, és különbség a hűtés zajában lesz. A GTX480 hangerejét nem kell
bemutatnunk, viszont a HD6970-ről sem állíthatjuk, hogy egy halk darab - érzésünk szerint a GTX470-nel lehet
egy súlycsoportban, ami azt is jelenti, hogy a GTX570-nél minden bizonnyal hangosabb.
Még egy megjegyzés - bár az idle állapotban 24%-on pörgő ventillátort nem hallottuk ki a
ház 2db 800RPM-en hajtott pörgettyűje, ill. az 1200RPM körül sündörgő HyperTX3 mellől, 27%-on már határozottan
hallható volt a VGA hűtése, ezért egy csendesebb házban lehet, hogy a HD6970 hűtését idle-ben is hallani.
Nézzük a fogyasztásokat:
Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX480 | ||||||||||||||||||||||||| 123 |
HD6970 | |||||||||||||||||||| 99 | |
Load | GTX480 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 379 |
HD6970 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 317 |
Idle-ben ismét sokkal jobb a HD6970, bár a divatosnak számító 20W alatti idle fogyasztást nem ugorja
meg - olyan 28-30W lehet az üresjárati igény. Terhelés alatt szintén jelentősen jobb eredményt mutat fel a Radeon
kártya, mint idősebb zöld ellenfele, sőt, a teljes gép 317W-os fogyasztása alacsonyabb a GTX470-nél is,
ezért minden bizonnyal a fogyasztási versenyben a HD6970 a GTX570-nél is jobb, ha nem is nagyon sokkal.
Powertune
Kapott a HD6900-as széria egy igen érdekes új feature-t, amely Powertune névre hallgat, és a
videokártyák fogyasztásának szabályzására szolgál. A működése egyszerű, bár VGA-körökben némileg
szokatlan - a kártya forrásain átfolyó áram erősségét (és ezáltal a kártya fogyasztását) méri egy eszköz,
és ezen mérés eredményei alapján a driver be tud avatkozni a kártya működésébe. Az ötlet kitűnő, bár a jelenlegi
implementáció igen kötött, és csak a kártyák specifikációjában megadott TDP-érték (a HD6970 esetében 250W)
betartatására szolgál - ami azonban érdekessé teszi, az az, hogy a megcélzott TDP-értéket a felhasználó
módosítani tudja.
Mielőtt továbbmennénk, figyelem! A következőkben leírt módosítási lehetőség az overclockinghoz
hasonlóan megnöveli a VGA hűtésének terhelését, amely egy rosszul megtervezett hűtés esetében meghibásodáshoz
is vezethet. Ennek a valószínűsége igen csekély, de a ettől függetlenül a Powertune-t mindenki csak saját
felelősségére használja!
A kötelező disclaimer után mehetünk tovább - ezt látjuk a Catalyst Control Centerben:
... ami azt jelenti, hogy a célfogyasztást maximum 20%-kal csökkenthetjük, ill.
növelhetjük, azaz 200W és 300W között mozgathatjuk a HD6970-es fogyasztási plafonját. Mi történik, ha a kártya
eléri ezt a fogyasztást? Nos, nagyon egyszerű: a driver lecsökkenti a GPU core órajelét egy olyan szintre, ahol
már a célzott fogyasztás alatt vagyunk. Innentől kezd a szép rózsaszín marketing kissé kifakulni - a GPU
feszültségéhez, valamint a memória órajeléhez és feszültségéhez nem nyúl a Catalyst, amiből sajnos az következik,
hogy egy kisebb méretű fogyasztás-korrekcióhoz is komolyabb core órajel csökkentésre van szükség. Nézzük,
hogy történik ez a gyakorlatban - a következő grafikonon a szélsőértékes méréseink eredménye látható:
Mafia II 1920x1080 Max - Load (displayed post-flash)
Temperature (C) | Powertune -20% (min) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 86 |
Powertune 0% (default) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 90 | |
Powertune +20% (max) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 95 | |
Fan speed (%) | Powertune -20% (min) | |||||||||||||||||||||||||||||||| 32 |
Powertune 0% (default) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 42 | |
Powertune +20% (max) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48 |
Mafia II 1920x1080 Max - Load (displayed post-flash)
Power (W) | Powertune -20% (min) | ||||||||||||||||||||||||| 254 |
Powertune 0% (default) | |||||||||||||||||||||||||||||||| 317 | |
Powertune +20% (max) | |||||||||||||||||||||||||||||||| 322 | |
Avg clock speed (MHz) | Powertune -20% (min) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 690 |
Powertune 0% (default) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 880 | |
Powertune +20% (max) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 880 |
Nem ok nélkül dobáltunk fel ennyi grafikont - a számok igencsak furák.
Mivel a default beállítás mellett az órajel sziklaszilárdan 880MHz volt, a +20%-os beállítástól nem
vártunk semmi drámait. Fogyasztás terén így is lett - a +5W elhanyagolható növekedés. Ellenben a GPU hőmérséklete
felszaladt 95 fokra, és emellett a ventillátor sebessége is megnőtt - a 48%-os érték még csak-csak, de időnként
érkezett egy 2-4 másodpercig tartó 65%-os löket, amivel a hangerő a GTX480 szintjére emelkedett, és az ugrásszerű
változások miatt határozottan idegesítő volt még fejhallgató mellett is. Mindezt úgy, hogy a teljesítmény
növekedését nem várhatjuk - ennek még utánajárunk az fps-ek vizsgálatakor.
Nem kevésbé fura a -20%-os mérés eredménye sem. Miután a teljes gép 317W-os csúcsfogyasztását nettosítjuk a
85% körüli táp hatásfokkal, 270W marad - ebből számításaink szerint 80-100W jut a gép VGA-n
kívüli részére, ami azt jelenti, hogy a 6970-es 170-190W-ot fogyaszt. Ebből kiindulva azt gondolnánk, hogy
a 200W-ra módosított TDP-limit nem fogja befolyásolni a teljesítményt - ehhez képest az átlagos órajel több,
mint 20%-ot csökken, amit úgy kell elképzelni, hogy a kártya 1-2 másodperces ciklusokban szalad fel-le
a 880MHz-es és az 500MHz-es órajel között. Szó ami szó, csökken 50W-ot a kártya fogyasztása, és a hőmérséklet
meg a hűtés is megkönnyebbül - csak kérdés, hogy ez mibe kerül majd nekünk fps-ben. Ezt is meg fogjuk nézni -
egy gyors műszaki elemzés után jönnek a játékok.
Felépítés, várható teljesítmény
Akárcsak a HD6870 vs GTX470 tesztben, most is csak
néhány bulletben foglaljuk össze a kártyák tudását (a táblázatokat meghagyjuk az elemzős cikkekhez):
- A HD6970 a megduplázott setupnak köszönhetően elég kiegyensúlyozott frontenddel rendelkezik - bár konkrétan pont setup terén erősebb nála a GTX480, ennek gyakorlati jelentősége alig van (konkrétan egy tesztesetben lesz). A Barts-tól kezdve megduplázott ütemező és a 2db 16 pixel/clock kapacitású raszterizáló a magasabb órajel miatt többet mutat fel, mint amire a GTX480 képes - ez fullHD felbontásban még nem sokat számít.
- Textúrázás terén brutális a különbség, a HD6970 dupla (nem tévedés - dupla!) kapacitással bír.
- Az ALU-k összehasonlítása nem egyszerű, különös tekintettel arra, hogy a HD6970 VLIW4 felépítése teljesen ismeretlen terep - de közelítésként úgy gondoljuk, hogy az új Radeon erősebb ezen a téren.
- Nagyon érdekes a backend. ROP-ok terén közel 20% előnye van a GTX480-nak - legalábbis amíg nem vesszük figyelembe, hogy a Cayman ROP-jai egyes adattípusok esetén a duplájára gyorsultak; ezt egyelőre nem tudjuk érdemben értékelni. Viszont a memória-sávszélesség terén teljesen egyforma a két kártya - az AMD addig tekerte felfelé a gDDR5 memóriák órajelét, amíg a szűkösnek tűnő 256-bites busszal is sikerült utolérni a memória-órajel terén nem éppen agyonhajtott GTX400-asokat.
A fentiek tükrében azt gondoljuk, hogy a HD6970 és a GTX480 közötti különbséget
elsősorban a textúrázás és a ROP-ok fogják meghatározni - ott is leginkább az, hogy hogyan bírnak
megosztozni a rendelkezésre álló memória-sávszélességen. Ha egy játék valamelyik gyártót favorizálja (vagy
a gyártó favorizálja a játékot a driverben), akkor nyilván ott arra fog billenni a mérleg, a többi esetben
viszont könnyen lehet, hogy a hasonló memóriasávszélesség erősen tompítani fogja a HD6970 lényegesen
komolyabb nyers erejét.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX480 | 700 MHz | 1400 MHz | 924 MHz | ForceWare 260.99 WHQL |
Radeon HD6970 | 880 MHz | 1375 MHz | Catalyst 10.12a hotfix |
A GTX480-at a legfrissebb (bár nem éppen új) WHQL driverrel mértük, a HD6970-hez
pedig WHQL meghajtó híján kénytelenek voltunk a Catalyst Install Manager által önhatalmúlag feltelepített
Catalyst 10.12a hotfixet használni.
A tesztben résztvevő játékok
- Battlefield: Bad Company 2
- Crysis Warhead
- F1 2010
- Just Cause 2
- Lost Planet 2
- Mafia II
- METRO 2033
- STALKER: Call of Pripyat
- Unigine Heaven 2.1