A GTX460 és a tuning

Elemzés - 2010/09/10

Oldalak:     
Fórum
Bevezető
Bár az nVidia videokártyáira mindig is jellemző volt, hogy van bennük becsülettel tuning-tartalék, nem mostanában fordult elő, hogy a zöld gyártó ezt a tulajdonságot helyezte volna a középpontba egy új terméke megjelenésekor - és ügyesen is csinálták, ránézésre nagyon tetszetős volt, amit a vásárlóközönség felé mutattak. Elemzői szemmel viszont némileg másképp festett az első ránézés - amikor először olvastunk a GF104 chip állítólagos óriási tartalékairól, akkor rögtön az ugrott be, hogy a propaganda a chip tuningolhatóságáról beszél, jó tuningeredmény eléréséhez pedig többnyire a videomemóriát is tuningolni kell, az pedig a GF100-nál kiderült, hogy ebben a Fermi architektúra chipjei nem éppen bajnokok - a gDDR5 memória kezelése környékén van a zűr, az 1GHz feletti sebességek állítólag problémásak. Ezt az aggályunkat meg is erősítették a szinte rögtön a megjelenés napjától kezdve érkező gyári tuningos kártyák: míg számos gyártó kínál 800MHz körüli core órajelű kártyát (+20%), a memória terén jellemzően 1GHz-nél (11%) megáll a tuning.
Jó, jó, de mit jelent ez a teljesítményre nézve? Ezen a téren még a kételyeinkbe is kételyek vegyültek, mert egyfelől a GF104 memória-sávszélesség-igénye nagyságrendileg hasonló lehet a Cypress-hez a 32 ROP - 256-bites memóriabusz kiépítés miatt, valamennyi különbség mégis lesz köztük a GF104 kevesebb textúrázó egysége miatt. Ezért míg a Cypress chipet közepesen sávszélesség-limitáltnak ismerjük, a GF104-nek van rá esélye, hogy elkerülje ezt a kategóriát, sőt, az sem kizárt, hogy a tuning elősegítésére még egy kis tartalékkal rendelkezik ezen a téren.

Igazából a fenti gondolatmenet hatására döntöttünk úgy, hogy szokásunktól eltérően megcsináljuk ezt a tuningos tesztet. Alapvetően nem tartjuk izgalmasnak a kártyák tuningos tesztelését, mert ha nincs platform limit, akkor 20%-os core és memória órajel emelés 18-19%-os teljesítménynövekedést hoz szinte minden esetben, a lehetséges maximális emelések (pl. 20% core és 10% memória) pedig kártyánként eltérőek, így nem adnak olyan eredményt, amiből általánosan értékelhető következtetést le lehetne vonni. Ha pedig korrekt tuning-elemzést akarnánk végezni, amiben külön és kombinálva is vizsgálnánk a core és memória-órajel emelését, akkor az kártyánként 5-8 mérést jelentene, amire sajnos nincs kapacitásunk.
Ezért eddig nemigen foglalkoztunk tuninggal - viszont a GTX460 most érdekes abból a szempontból, hogy core órajel terén minden fennakadás nélkül hozni tűnik a 20% körüli extra MHz-eket, memória-órajel terén pedig már a 10%-os emeléshez is kell némi szerencse. Lássuk, mit tud a két GF104 alapú kártya felpörgetve!
Fogyasztás, hőmérséklet, hűtés
Mielőtt nekiesnénk a teljesítmény-grafikonoknak, nézzük meg a tuning árát - ha egy kártya 20% tuningtól elkezd sokkal jobban melegedni vagy sokkal többet fogyasztani, az annyira nem biztató. A GTX460-ak jól vizsgáztak ezen a téren - a 20%-kal megemelt, 810MHz-es core órajelet alapfeszültségen (1.025V) első pöccintésre hozták, ezért fogyasztás terén sem vártunk borzalmakat:

Power consumption - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)

Idle GTX460-768M|||||||||||||||||| 91
GTX460-768M @810/900|||||||||||||||||| 91
GTX460-768M @810/990|||||||||||||||||| 91
GTX460-1G||||||||||||||||||| 94
GTX460-1G @810/900||||||||||||||||||| 94
GTX460-1G @810/990||||||||||||||||||| 94
HD5850|||||||||||||||||||| 102
Load GTX460-768M||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 215
GTX460-768M @810/900||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 225
GTX460-768M @810/990|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 230
GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 234
GTX460-1G @810/900|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 249
GTX460-1G @810/990||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 254
HD5850|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 231

... és nincs is semmi gond, a core órajel emelése 10, ill. 15W-ot dobott a GTX460-ak fogyasztásán, a memória 10%-os tuningja pedig további 5-tel növelte meg a falból felvett Wattok számát. Így az 1GB-os GTX460 tuningolva 23W-tal fogyaszt többet az alapórajeles HD5850-nél - erre később még visszatérünk.
Idle és a terhelt hőmérsékletek:

Temperature - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)

Idle GTX460-768M|||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 38
GTX460-768M @810/900|||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 38
GTX460-768M @810/990|||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 38
GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41
GTX460-1G @810/900||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41
GTX460-1G @810/990||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41
HD5850|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46
Load GTX460-768M|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 76
GTX460-768M @810/900|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78
GTX460-768M @810/990|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 80
GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77
GTX460-1G @810/900|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78
GTX460-1G @810/990|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78
HD5850||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77

Hasonló az eredmény, érdekes módon a 768MB-os kártya kicsit jobban melegedett, de ez akár mérési hiba is lehet, vagy az is elképzelhető, hogy az 1GB-os kártya ventillátor-profilja kicsit aggresszívabbra van állítva - ezt mindenesetre a kártyák hangján nem hallottuk.
Szóval sem a fogyasztás, sem a hőmérséklet nem nő jelentősen a nem éppen kis tuning hatására, úgyhogy mindent láthatunk is rózsaszínben - vagy legalábbis majdnem. Egy gondunk azért volt: míg a 810MHz-es core órajelet mindkét kártya gond nélkül megugrotta, a 990MHz-es memória-órajel az 1GB-os változatnak nem volt éppen ínyére. Nem az a kategória volt, amikor a rendszeres fagyásoktól használhatatlan a kártya (a 3 órás tesztcsomag futása alatt négyszer léptünk vissza a desktopra), viszont helyenként hibázgatott, ami játék közben kicsit azért zavaró lett volna (az aktuális tesztet pedig ismételhettük meg). Ellenőrzésképpen futtattuk egy kicsit 970MHz-en, ott már stabil volt - de ebből az apróságból jól látszik, hogy a Fermik memóriavezérlője körüli probléma korántsem városi legenda.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce GTX460 768MB 675 MHz 1350 MHz 900 MHz ForceWare 258.96 WHQL
GeForce GTX460 768MB 810 MHz 1620 MHz 900 MHz ForceWare 258.96 WHQL
GeForce GTX460 768MB 810 MHz 1620 MHz 990 MHz ForceWare 258.96 WHQL
GeForce GTX460 1GB 675 MHz 1350 MHz 900 MHz ForceWare 258.96 WHQL
GeForce GTX460 1GB 810 MHz 1620 MHz 900 MHz ForceWare 258.96 WHQL
GeForce GTX460 1GB 810 MHz 1620 MHz 990 MHz ForceWare 258.96 WHQL
Emu5850 (using HD5870) 700 MHz 1000 MHz Catalyst 10.5 WHQL
Rövid magyarázat a teszt szereplőihez. Olyan méréseket továbbra sem tervezünk végezni, hogy megtoljuk mindkét órajel-domaint 10%-kal, és utána örömteli arccal rácsodálkozunk a kb. 10% extra fps-re. Ezért mindkét GTX460-at három szempontból vizsgáljuk:
  • Alapórajelen összehasonlítjuk a két variáns sebességét, mivel ilyen tesztünk eddig nem volt;
  • A nem éppen szolid 20%-os core órajel emelést nem támogatjuk meg a memória-sávszélesség növelésével, azaz a memória-órajel marad 900MHz;
  • A memória-domaint is mepörgetjük, de csak 10%-kal - úgy láttuk az Internet-szerte fellelhető tuning-eredményekből, hogy a hűtés optimalizálása és némi feszültségemelés után reálisan el lehet érni a core órajellel +35-40%-ot, a memória terén pedig +15-20%-ot (bár, ahogy az 1GB-os tesztkártyánk mutatja, ehhez kell egy kis szerencse is), azaz a memória-órajel tuningja reálisan fele lehet a core órajelének.
Mit várunk a tesztektől? Teljesítmény-becslő algoritmusunk 10-12% különbséget prognosztizál a két GTX460-variáns között, ami a valóságban talán kicsivel kevesebb lesz, mert a 32 ROP bőségesen elég a GF104 viszonylag szűkös ALU-kapacitása, és szintén nem éppen falrengető textúrázási tudásához képest. Tuning terén azt várjuk, hogy a kártyák a 20%-os core órajel-emelésből korántsem tudnak majd 20% extra teljesítményt kihozni - az 1GB-os verziót egy kicsit jobbnak gondoljuk ezen a téren, mert az egyenletesen magasabb ROP/sávszélesség kapacitás mellett textúrázója nincsen több, így az egy fogyasztóra jutó sávszélesség összességében nagyobb. A +20% / +10% emelés eredményére nincs tippünk - viszont véleményünk szerint ezen teszt eredményességén múlik a 460GTX tuningolhatóságának valódi értéke, úgyhogy árgus szemekkel fogjuk a tesztek eredményében figyelni.
Végül egy szó a HD5850-ről. Ahogy a GTX460-1GB alaptesztben, most sem azért szerepel, hogy legyőzze az nVidia kártyákat / az nVidia kártyák legyőzzék. Tisztában vagyunk vele, hogy ezt a kártyát is lehet tuningolni, de mi most arra vagyunk kiváncsiak, hogy a GTX460 1GB tud-e a tuning hatására szintet ugrani, és az 5850-es erre a létező legjobb összehasonlítási alap.
A tesztben résztvevő játékok
  • Aliens VS Predator
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Crysis Warhead
  • Far Cry 2
  • Just Cause 2
  • METRO 2033
  • STALKER: Call of Pripyat
  • Unigine Heaven 2.0
Jöjjenek akkor a mérések - kéretik felkészülni a VGASpeed.hu történetének legnagyobb grafikon-dömpingjére!
Oldalak:     
Fórum