Bevezető
Bár az nVidia videokártyáira mindig is jellemző volt, hogy van bennük becsülettel tuning-tartalék,
nem mostanában fordult elő, hogy a zöld gyártó ezt a tulajdonságot helyezte volna a középpontba egy
új terméke megjelenésekor - és ügyesen is csinálták, ránézésre nagyon tetszetős volt, amit a vásárlóközönség
felé mutattak. Elemzői szemmel viszont némileg másképp festett az első ránézés -
amikor először olvastunk a GF104 chip állítólagos óriási tartalékairól, akkor rögtön az ugrott be, hogy a
propaganda a chip tuningolhatóságáról beszél, jó tuningeredmény eléréséhez pedig többnyire a videomemóriát is
tuningolni kell, az pedig a GF100-nál kiderült, hogy ebben a Fermi architektúra chipjei nem éppen bajnokok -
a gDDR5 memória kezelése környékén van a zűr, az 1GHz feletti sebességek állítólag problémásak. Ezt az
aggályunkat meg is erősítették a szinte rögtön a megjelenés napjától kezdve érkező gyári tuningos kártyák:
míg számos gyártó kínál 800MHz körüli core órajelű kártyát (+20%), a memória terén jellemzően 1GHz-nél (11%)
megáll a tuning.
Jó, jó, de mit jelent ez a teljesítményre nézve? Ezen a téren még a kételyeinkbe is kételyek vegyültek,
mert egyfelől a GF104 memória-sávszélesség-igénye nagyságrendileg hasonló lehet a Cypress-hez a 32 ROP - 256-bites
memóriabusz kiépítés miatt, valamennyi különbség mégis lesz köztük a GF104 kevesebb textúrázó egysége miatt. Ezért
míg a Cypress chipet közepesen sávszélesség-limitáltnak ismerjük, a GF104-nek van rá esélye, hogy elkerülje ezt
a kategóriát, sőt, az sem kizárt, hogy a tuning elősegítésére még egy kis tartalékkal rendelkezik ezen a téren.
Igazából a fenti gondolatmenet hatására döntöttünk úgy, hogy szokásunktól eltérően megcsináljuk ezt a
tuningos tesztet. Alapvetően nem tartjuk izgalmasnak a kártyák tuningos tesztelését, mert ha nincs platform limit,
akkor 20%-os core és memória órajel emelés 18-19%-os teljesítménynövekedést hoz szinte minden esetben,
a lehetséges maximális emelések (pl. 20% core és 10% memória) pedig kártyánként eltérőek, így nem adnak
olyan eredményt, amiből általánosan értékelhető következtetést le lehetne vonni. Ha pedig korrekt tuning-elemzést
akarnánk végezni, amiben külön és kombinálva is vizsgálnánk a core és memória-órajel emelését, akkor
az kártyánként 5-8 mérést jelentene, amire sajnos nincs kapacitásunk.
Ezért eddig nemigen foglalkoztunk tuninggal - viszont a GTX460 most érdekes abból a szempontból, hogy
core órajel terén minden fennakadás nélkül hozni tűnik a 20% körüli extra MHz-eket, memória-órajel terén
pedig már a 10%-os emeléshez is kell némi szerencse. Lássuk, mit tud a két GF104 alapú kártya felpörgetve!
Fogyasztás, hőmérséklet, hűtés
Mielőtt nekiesnénk a teljesítmény-grafikonoknak, nézzük meg a tuning árát - ha egy kártya 20% tuningtól
elkezd sokkal jobban melegedni vagy sokkal többet fogyasztani, az annyira nem biztató. A GTX460-ak jól vizsgáztak
ezen a téren - a 20%-kal megemelt, 810MHz-es core órajelet alapfeszültségen (1.025V) első pöccintésre hozták, ezért
fogyasztás terén sem vártunk borzalmakat:
Power consumption - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX460-768M | |||||||||||||||||| 91 |
GTX460-768M @810/900 | |||||||||||||||||| 91 | |
GTX460-768M @810/990 | |||||||||||||||||| 91 | |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||| 94 | |
GTX460-1G @810/900 | ||||||||||||||||||| 94 | |
GTX460-1G @810/990 | ||||||||||||||||||| 94 | |
HD5850 | |||||||||||||||||||| 102 | |
Load | GTX460-768M | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 215 |
GTX460-768M @810/900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 225 | |
GTX460-768M @810/990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 230 | |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 234 | |
GTX460-1G @810/900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 249 | |
GTX460-1G @810/990 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 254 | |
HD5850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 231 |
... és nincs is semmi gond, a core órajel emelése 10, ill. 15W-ot dobott a GTX460-ak fogyasztásán, a memória
10%-os tuningja pedig további 5-tel növelte meg a falból felvett Wattok számát. Így az 1GB-os GTX460
tuningolva 23W-tal fogyaszt többet az alapórajeles HD5850-nél - erre később még visszatérünk.
Idle és a terhelt hőmérsékletek:
Temperature - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX460-768M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 38 |
GTX460-768M @810/900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 38 | |
GTX460-768M @810/990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 38 | |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41 | |
GTX460-1G @810/900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41 | |
GTX460-1G @810/990 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41 | |
HD5850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46 | |
Load | GTX460-768M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 76 |
GTX460-768M @810/900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78 | |
GTX460-768M @810/990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 80 | |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77 | |
GTX460-1G @810/900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78 | |
GTX460-1G @810/990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78 | |
HD5850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77 |
Hasonló az eredmény, érdekes módon a 768MB-os kártya kicsit jobban melegedett, de ez
akár mérési hiba is lehet, vagy az is elképzelhető, hogy az 1GB-os kártya ventillátor-profilja kicsit
aggresszívabbra van állítva - ezt mindenesetre a kártyák hangján nem hallottuk.
Szóval sem a fogyasztás, sem a hőmérséklet nem nő jelentősen a nem éppen kis tuning
hatására, úgyhogy mindent láthatunk is rózsaszínben - vagy legalábbis majdnem. Egy gondunk azért volt:
míg a 810MHz-es core órajelet mindkét kártya gond nélkül megugrotta, a 990MHz-es memória-órajel az 1GB-os
változatnak nem volt éppen ínyére. Nem az a kategória volt, amikor a rendszeres fagyásoktól használhatatlan
a kártya (a 3 órás tesztcsomag futása alatt négyszer léptünk vissza a desktopra), viszont helyenként hibázgatott,
ami játék közben kicsit azért zavaró lett volna (az aktuális tesztet pedig ismételhettük meg). Ellenőrzésképpen
futtattuk egy kicsit 970MHz-en, ott már stabil volt - de ebből az apróságból jól látszik, hogy a Fermik
memóriavezérlője körüli probléma korántsem városi legenda.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX460 768MB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
GeForce GTX460 768MB | 810 MHz | 1620 MHz | 900 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
GeForce GTX460 768MB | 810 MHz | 1620 MHz | 990 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
GeForce GTX460 1GB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
GeForce GTX460 1GB | 810 MHz | 1620 MHz | 900 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
GeForce GTX460 1GB | 810 MHz | 1620 MHz | 990 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
Emu5850 (using HD5870) | 700 MHz | 1000 MHz | Catalyst 10.5 WHQL |
Rövid magyarázat a teszt szereplőihez. Olyan méréseket továbbra sem tervezünk
végezni, hogy megtoljuk mindkét órajel-domaint 10%-kal, és utána örömteli arccal rácsodálkozunk a kb. 10%
extra fps-re. Ezért mindkét GTX460-at három szempontból vizsgáljuk:
- Alapórajelen összehasonlítjuk a két variáns sebességét, mivel ilyen tesztünk eddig nem volt;
- A nem éppen szolid 20%-os core órajel emelést nem támogatjuk meg a memória-sávszélesség növelésével, azaz a memória-órajel marad 900MHz;
- A memória-domaint is mepörgetjük, de csak 10%-kal - úgy láttuk az Internet-szerte fellelhető tuning-eredményekből, hogy a hűtés optimalizálása és némi feszültségemelés után reálisan el lehet érni a core órajellel +35-40%-ot, a memória terén pedig +15-20%-ot (bár, ahogy az 1GB-os tesztkártyánk mutatja, ehhez kell egy kis szerencse is), azaz a memória-órajel tuningja reálisan fele lehet a core órajelének.
Mit várunk a tesztektől? Teljesítmény-becslő algoritmusunk 10-12% különbséget
prognosztizál a két GTX460-variáns között, ami a valóságban talán kicsivel kevesebb lesz, mert a 32 ROP
bőségesen elég a GF104 viszonylag szűkös ALU-kapacitása, és szintén nem éppen falrengető textúrázási tudásához
képest. Tuning terén azt várjuk, hogy a kártyák a 20%-os core órajel-emelésből korántsem tudnak majd
20% extra teljesítményt kihozni - az 1GB-os verziót egy kicsit jobbnak gondoljuk ezen a téren, mert az
egyenletesen magasabb ROP/sávszélesség kapacitás mellett textúrázója nincsen több, így az egy fogyasztóra
jutó sávszélesség összességében nagyobb. A +20% / +10% emelés eredményére nincs tippünk - viszont véleményünk
szerint ezen teszt eredményességén múlik a 460GTX tuningolhatóságának valódi értéke, úgyhogy árgus szemekkel
fogjuk a tesztek eredményében figyelni.
Végül egy szó a HD5850-ről. Ahogy a GTX460-1GB alaptesztben,
most sem azért szerepel, hogy legyőzze
az nVidia kártyákat / az nVidia kártyák legyőzzék. Tisztában vagyunk vele, hogy ezt a kártyát is lehet
tuningolni, de mi most arra vagyunk kiváncsiak, hogy a GTX460 1GB tud-e a tuning hatására szintet ugrani,
és az 5850-es erre a létező legjobb összehasonlítási alap.
A tesztben résztvevő játékok
- Aliens VS Predator
- Battlefield: Bad Company 2
- Crysis Warhead
- Far Cry 2
- Just Cause 2
- METRO 2033
- STALKER: Call of Pripyat
- Unigine Heaven 2.0
Jöjjenek akkor a mérések - kéretik felkészülni a VGASpeed.hu
történetének legnagyobb grafikon-dömpingjére!