GTX460 1GB memóriával

Összehasonlító teszt - 2010/09/03

Oldalak:     
Fórum
Bevezető
Az nVidia VGA-elnevezési Odüsszeiája új fejezethez érkezett a GTX460-nal - korábban már csináltak olyat, hogy azonos néven adtak ki eltérű tudású VGA-jak (ld. 8800GTS), de most először sikerült ezt egyidőben megtenniük. Meg sem próbáljuk felmérni az ebből adódó lehetséges konfúz következményeket, inkább igyekszünk mindkét kártyát a tőlünk megszokott alapossággal bemutatni. 2 héttel ezelőtt már sor került a 768MB videomemóriával szerelt GTX460-ra, most pedig a nagyobbik, 25%-kal több memóriával, 25%-kal szélesebb memóriabusszal, és 25%-kal több ROP-pal ellátott variánst vesszük górcső alá.
Nyilván mindenkit érdekel a válasz arra a kérdésre, hogy mi a különbség a két GTX460 teljesítménye között, ha már egyszer árban szabad szemmel jól látható a differencia - nos, ez a teszt nem erre a kérdésre keresi a választ. A két GTX460 viszonyának külön cikket fogunk szentelni, tőlünk kevésbé megszokott módon alaposan körbejárva a GTX460 kapcsán sokat emlegetett tuning-kérdést is - a jelen cikkben pedig első lépésként igyekszünk elhelyezni a nagyobbik, 1GB-os kártyát konkurenseihez képest. Vágjunk is bele!

Első benyomások, fogyasztás
A nálunk járt GTX460 1GB az előző teszt alanyához hasonlóan szintén a Gainward műhelyéből került ki, ezért igazából csak ismételni tudjuk az előző cikkben leírtakat - egy robosztus, kompakt, jól szerelhető kártyáról van szó, amelyik a beszerelés és a driver installálása után egyetlen zokszó nélkül teszi a dolgát. Ugorjunk is a fogyasztásra:

Power consumption - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)

Idle GTX285||||||||||||||||||||||| 117
GTX460-1G||||||||||||||||||| 94
HD5850|||||||||||||||||||| 102
Load GTX285||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 284
GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 234
HD5850|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 231

Míg a GTX285 ebben a műfajban nem versenyez, a GTX460 1GB és a HD5850 között igen minimális a differencia - terhelés nélkül a GTX460 nyer, terhelt állapotban viszont egy hangyányit a HD5850 szerepel jobban. Ez nem igazi differenciáló tényező a két kártya között, de a számok alapján itt egy picivel jobbnak tartjuk a GTX460-at.
Hőmérséklet és hűtés
Idle és a terhelt hőmérsékletek:

Temperature - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)

Idle GTX285|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46
GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41
HD5850|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46
Load GTX285|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 84
GTX460-1G||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77
HD5850||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77

Az eredmény még szorosabb - terhelt állapotban döntetlen a GTX460 1GB és az 5850-es meccse, a GTX285 kicsit le van maradva. Zaj terén már markánsabb a különbség - a GTX285 sokkal hangosabb a másik két versenyzőnél, és bár a leghalkabb a GTX460, a Gainward 1GB-os kártyájánál is hallottuk azt a nyűszítő mellékzajt, ami a 768MB-os kártyát is jellemezte. Ezért itt az 5850-est tartjuk jobbnak, amelynek csak szélzaja van, bár valamivel hangosabb.
Az idle hőmérsékletnek túl nagy jelentőséget nem szoktunk tulajdonítani - a GTX460 1GB ebben jobb a többieknél, de nem látjuk ennek a -5C foknak gyakorlati értékét.
A chipek paraméterei, várható teljesítmény
Természetesen nem maradhat el megszokott táblázatunk a kártyák kapacitásairól:
VGA neve GTX285 GTX465 GTX460 1GB GTX460
vs GTX285
GTX460
vs GTX465
Core órajel 648 MHz 607 MHz 675 MHz 4.2% 11.2%
Shader órajel 1476 MHz 1214 MHz 1350 MHz -9.3% 11.2%
Memória-órajel 1242 MHz 802 MHz 900 MHz -38.0% 12.2%
Memória mennyisége 1024 MB 1024 MB 1024 MB
Geometriai egységek 1 4 2 100% -100%
Scanline konverzió 16 Pix/clock 64 Pix/clock 32 Pix/clock 100% -100%
ALU egységek (SP-k) ** 240 352 224/336 -7%/40% -57%/-5%
Textúrázó egységek 80 44 56 -42.9% 27.3%
ROP egységek 32 32 32 0% 0%
Memóriabusz és típus * 512-bit gDDR3 256-bit gDDR5 256-bit gDDR5 0% 0%
Triangle setup 648 Mtri/sec 2428 Mtri/sec 1350 Mtri/sec 108.3% -79.9%
Scanline konverzió 10.4 GPix/sec 38.9 GPix/sec 21.6 GPix/sec 108.3% -79.9%
Számítási teljesítmény ** 708 GFlops 855 GFlops 605/907 GFlops -17%/28% -41%/6%
Texel fillrate, 32-bit (FP10) 51.8 GTex/sec 26.7 GTex/sec 37.8 GTex/sec -37.1% 41.5%
Pixel fillrate 20.7 GPix/sec 19.4 GPix/sec 21.6 GPix/sec 4.2% 11.2%
Z-only fillrate 82.9 GPix/sec 77.7 GPix/sec 86.4 GPix/sec 4.2% 11.2%
Memória-sávszélesség * 159.0 GB/sec 102.7 GB/sec 115.2 GB/sec -38.0% 12.2%
*: bár névlegesen egy 256-bit + gDDR5 kombináció egyforma órajel mellett ugyanakkora sávszélességet biztosít, mint egy 512-bit + gDDR3, a gyakorlatban azt tapasztaltuk, hogy az előbbi megoldásnak kb. 15%-kal magasabb órajelre van szüksége ahhoz, hogy megegyező teljesítményt nyújtson - ennek oka a gDDR5 memóriák magasabb késleltetése.
**: a három chip számítási kapacitása nem hasonlítható közvetlenül össze, mert a GTX460 ALU blokkjai más felépítésűek.
Ahogy a táblázat alsó harmadában látjuk, a GTX460 felépítése kicsit ellentmondásos a másik két vizsgált nVidia kártya adatai tükrében. A GTX285-höz így viszonyul:
  • A több, mint dupla triangle setup és scanline konverziós sebesség szinte minden engine mellett jól fog jönni, ebben a GT200-as chip nem jeleskedett;
  • ALU-k terén megint attól függ az összevetés eredménye, hogy hány effektíven használható ALU-ra taksáljuk a GTX460-at (bővebben ld. a GTX465-tel való összevetésben);
  • Textúrázásban a GTX285 magasan jobb, bár itt nyilván számít valamit az optimalizáció, amit az nVidia a Fermi architektúra kapcsán olyan bőszen hirdet;
  • ROP-ok terén elvi síkon erősebb a GTX460...
  • ... viszont a lényegesen kisebb memória-sávszélesség miatt a backend területe összességében gyengébb, még akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy a kevesebb textúrázó miatt valamivel kevesebb sávszélességre van szüksége a GPU "közepének".
Értékelő modellünk szerint a GTX285 és a GTX460 1GB sebessége átlagosan szinte egyforma - az ALU-k kihasználtságától függ, hogy melyik kártya a gyorsabb, az egyik szélsőség esetén a GTX285 nyer 4-5%-kal, a másik esetén a GTX460 1GB 6-7%-kal. Miután nem hiszünk a GTX460 ALU-inak maximum-közeli kihasználásában, gyanítjuk, hogy a két kártya az összesítésben igencsak közel lesz egymáshoz.
Még érdekesebb a GTX465-tel való összevetés:
  • Frontentben a GTX465 sokkal erősebb, de érzésünk szerint a GTX460 két geometriai egysége is elég ahhoz, hogy munkával lássa el a kártya többi részét, ezért itt csak minimális előnyt húzunk be a 465-ösnek;
  • Az ALU-kapacitás nagy kérdés - ha a GTX460 ALU-i maximálisan ki vannak használva, akkor közel egyforma a két kártya számítási kapacitása, viszont kevésbé optimális esetben a GTX465 számolásban akár 40%-kal is gyorsabb lehet;
  • Textúrázásban fordított a helyzet, a GTX460 fix 40%-kal gyorsabb, mint az elődje;
  • Végül backend téren ismét a GTX460 1GB jobb, a magasabb órajeleknek köszönhetően 11-12%-kal.
A fenti elemzés roppant fontos annak tekintetében, hogy kitűnően le tudjuk rajta mérni a GTX460-as újjászervezett ALU-inak effektív működését. Mivel a két chip az ALU-kat és a geometriai egységeket leszámítva igen hasonló felépítésű, bátran ki merjük jelenteni, hogy amennyiben a GTX460 336 ALU-ja ugyanolyan hatékonysággal dolgozik, mint a GTX465 352 egysége, akkor az újabb kártya átlagosan kb. 10-12%-kal lesz gyorsabb elődjénél. A leginkább pesszimista esetben ezzel szemben 3-4% előnyt jegyez a GTX465. A cikk végén, az eredmények ismeretében visszatérünk erre a kérdésre.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce GTX285 648 MHz 1476 MHz 1242 MHz ForceWare 257.15 beta
GeForce GTX460 1GB 675 MHz 1350 MHz 900 MHz ForceWare 258.96 WHQL
Emu5850 (using HD5870) 700 MHz 1000 MHz Catalyst 10.5 WHQL
Nem hiányzik valami a táblázatból? Világújdonságként bemutatjuk az iteratív VGA-teszteket - ahogy az idő halad, egyre több kártyát teszünk a cikkbe!
Komolyra fordítva a szót, szerettük volna ezzel a cikkel megvárni, hogy elkészüljenek a GTX465 tesztjei, mert az 1GB-os GTX460 azt a kártyát hivatott váltani, viszont úgy tűnik, csak a jövő héten tudunk szert tenni tesztalanyra. Másfelől viszont nem kevesebb, mint három cikkünk várakozik arra, hogy a GTX460 1GB alaptesztet publikáljuk, ezért ennek a cikknek a megjelenését sem tudjuk tovább halogatni - így azt a sajátságos megoldást választottuk, hogy a cikk megjelenik a fenti három versenyzővel, majd a GTX465 eredményekkel és elemzésükkel az első adandó alkalommal frissítjük. Nem a legjobb megoldás - ha valakinek van jobb ötlete, írja meg a fórumban!
Annyit még érdemesnek tartunk megjegyezni, hogy továbbra is az emulált HD5850-es eredményeket vagyunk kénytelenek használni - nem mintha ennek különösebben sok jelentősége lenne, ahogy azt látni fogjuk. Itt érdemes azt is megemlíteni, hogy nem várjuk a GTX460-tól, hogy megelőzze a HD5850-et, de viszonyításként ezt a kártyát érdemes összevetni vele, mert a HD5830-cal a kisebb tesója is elbír.
A tesztben résztvevő játékok
  • Aliens VS Predator
  • Battlefield: Bad Company 2
  • Crysis Warhead
  • Far Cry 2
  • Just Cause 2
  • METRO 2033
  • STALKER: Call of Pripyat
  • Unigine Heaven 2.0
Oldalak:     
Fórum