Bevezető
Az nVidia VGA-elnevezési Odüsszeiája új fejezethez érkezett a GTX460-nal - korábban már csináltak olyat,
hogy azonos néven adtak ki eltérű tudású VGA-jak (ld. 8800GTS), de most először sikerült ezt egyidőben
megtenniük. Meg sem próbáljuk felmérni az ebből adódó lehetséges konfúz következményeket, inkább igyekszünk
mindkét kártyát a tőlünk megszokott alapossággal bemutatni. 2 héttel ezelőtt már sor került a
768MB videomemóriával szerelt GTX460-ra, most pedig a nagyobbik,
25%-kal több memóriával, 25%-kal szélesebb memóriabusszal, és 25%-kal több ROP-pal ellátott variánst vesszük
górcső alá.
Nyilván mindenkit érdekel a válasz arra a kérdésre, hogy mi a különbség a két GTX460 teljesítménye között,
ha már egyszer árban szabad szemmel jól látható a differencia - nos, ez a teszt nem erre a kérdésre keresi
a választ. A két GTX460 viszonyának külön cikket fogunk szentelni, tőlünk kevésbé megszokott módon alaposan
körbejárva a GTX460 kapcsán sokat emlegetett tuning-kérdést is - a jelen cikkben pedig első lépésként igyekszünk
elhelyezni a nagyobbik, 1GB-os kártyát konkurenseihez képest. Vágjunk is bele!
Első benyomások, fogyasztás
A nálunk járt GTX460 1GB az előző teszt alanyához hasonlóan szintén a Gainward műhelyéből került ki, ezért igazából csak ismételni tudjuk
az előző cikkben leírtakat - egy robosztus, kompakt, jól szerelhető kártyáról van szó, amelyik a beszerelés
és a driver installálása után egyetlen zokszó nélkül teszi a dolgát. Ugorjunk is a fogyasztásra:
Power consumption - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX285 | ||||||||||||||||||||||| 117 |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||| 94 | |
HD5850 | |||||||||||||||||||| 102 | |
Load | GTX285 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 284 |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 234 | |
HD5850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 231 |
Míg a GTX285 ebben a műfajban nem versenyez, a GTX460 1GB és a HD5850 között igen minimális a
differencia - terhelés nélkül a GTX460 nyer, terhelt állapotban viszont egy hangyányit a HD5850 szerepel
jobban. Ez nem igazi differenciáló tényező a két kártya között, de a számok alapján itt egy picivel jobbnak
tartjuk a GTX460-at.
Hőmérséklet és hűtés
Idle és a terhelt hőmérsékletek:
Temperature - Crysis Warhead DX10 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX285 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46 |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 41 | |
HD5850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46 | |
Load | GTX285 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 84 |
GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77 | |
HD5850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 77 |
Az eredmény még szorosabb - terhelt állapotban döntetlen a GTX460 1GB és az 5850-es meccse, a GTX285 kicsit
le van maradva. Zaj terén már markánsabb a különbség - a GTX285 sokkal hangosabb a másik két versenyzőnél,
és bár a leghalkabb a GTX460, a Gainward 1GB-os kártyájánál is hallottuk azt a nyűszítő mellékzajt, ami
a 768MB-os kártyát is jellemezte. Ezért itt az 5850-est tartjuk jobbnak, amelynek csak szélzaja van, bár
valamivel hangosabb.
Az idle hőmérsékletnek túl nagy jelentőséget nem szoktunk tulajdonítani - a GTX460 1GB ebben jobb a többieknél,
de nem látjuk ennek a -5C foknak gyakorlati értékét.
A chipek paraméterei, várható teljesítmény
Természetesen nem maradhat el megszokott táblázatunk a kártyák kapacitásairól:
VGA neve | GTX285 | GTX465 | GTX460 1GB | GTX460 vs GTX285 |
GTX460 vs GTX465 |
Core órajel | 648 MHz | 607 MHz | 675 MHz | 4.2% | 11.2% |
Shader órajel | 1476 MHz | 1214 MHz | 1350 MHz | -9.3% | 11.2% |
Memória-órajel | 1242 MHz | 802 MHz | 900 MHz | -38.0% | 12.2% |
Memória mennyisége | 1024 MB | 1024 MB | 1024 MB | ||
Geometriai egységek | 1 | 4 | 2 | 100% | -100% |
Scanline konverzió | 16 Pix/clock | 64 Pix/clock | 32 Pix/clock | 100% | -100% |
ALU egységek (SP-k) ** | 240 | 352 | 224/336 | -7%/40% | -57%/-5% |
Textúrázó egységek | 80 | 44 | 56 | -42.9% | 27.3% |
ROP egységek | 32 | 32 | 32 | 0% | 0% |
Memóriabusz és típus * | 512-bit gDDR3 | 256-bit gDDR5 | 256-bit gDDR5 | 0% | 0% |
Triangle setup | 648 Mtri/sec | 2428 Mtri/sec | 1350 Mtri/sec | 108.3% | -79.9% |
Scanline konverzió | 10.4 GPix/sec | 38.9 GPix/sec | 21.6 GPix/sec | 108.3% | -79.9% |
Számítási teljesítmény ** | 708 GFlops | 855 GFlops | 605/907 GFlops | -17%/28% | -41%/6% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 51.8 GTex/sec | 26.7 GTex/sec | 37.8 GTex/sec | -37.1% | 41.5% |
Pixel fillrate | 20.7 GPix/sec | 19.4 GPix/sec | 21.6 GPix/sec | 4.2% | 11.2% |
Z-only fillrate | 82.9 GPix/sec | 77.7 GPix/sec | 86.4 GPix/sec | 4.2% | 11.2% |
Memória-sávszélesség * | 159.0 GB/sec | 102.7 GB/sec | 115.2 GB/sec | -38.0% | 12.2% |
*: bár névlegesen egy 256-bit + gDDR5 kombináció egyforma órajel mellett ugyanakkora
sávszélességet biztosít, mint egy 512-bit + gDDR3, a gyakorlatban azt tapasztaltuk, hogy az előbbi megoldásnak
kb. 15%-kal magasabb órajelre van szüksége ahhoz, hogy megegyező teljesítményt nyújtson - ennek oka a gDDR5
memóriák magasabb késleltetése.
**: a három chip számítási kapacitása nem hasonlítható közvetlenül össze,
mert a GTX460 ALU blokkjai más felépítésűek.
Ahogy a táblázat alsó harmadában látjuk, a GTX460 felépítése kicsit ellentmondásos
a másik két vizsgált nVidia kártya adatai tükrében. A GTX285-höz így viszonyul:
- A több, mint dupla triangle setup és scanline konverziós sebesség szinte minden engine mellett jól fog jönni, ebben a GT200-as chip nem jeleskedett;
- ALU-k terén megint attól függ az összevetés eredménye, hogy hány effektíven használható ALU-ra taksáljuk a GTX460-at (bővebben ld. a GTX465-tel való összevetésben);
- Textúrázásban a GTX285 magasan jobb, bár itt nyilván számít valamit az optimalizáció, amit az nVidia a Fermi architektúra kapcsán olyan bőszen hirdet;
- ROP-ok terén elvi síkon erősebb a GTX460...
- ... viszont a lényegesen kisebb memória-sávszélesség miatt a backend területe összességében gyengébb, még akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy a kevesebb textúrázó miatt valamivel kevesebb sávszélességre van szüksége a GPU "közepének".
Értékelő modellünk szerint a GTX285 és a GTX460 1GB sebessége átlagosan szinte
egyforma - az ALU-k kihasználtságától függ, hogy melyik kártya a gyorsabb, az egyik szélsőség
esetén a GTX285 nyer 4-5%-kal, a másik esetén a GTX460 1GB 6-7%-kal. Miután nem hiszünk a GTX460
ALU-inak maximum-közeli kihasználásában, gyanítjuk, hogy a két kártya az összesítésben igencsak közel lesz
egymáshoz.
Még érdekesebb a GTX465-tel való összevetés:
- Frontentben a GTX465 sokkal erősebb, de érzésünk szerint a GTX460 két geometriai egysége is elég ahhoz, hogy munkával lássa el a kártya többi részét, ezért itt csak minimális előnyt húzunk be a 465-ösnek;
- Az ALU-kapacitás nagy kérdés - ha a GTX460 ALU-i maximálisan ki vannak használva, akkor közel egyforma a két kártya számítási kapacitása, viszont kevésbé optimális esetben a GTX465 számolásban akár 40%-kal is gyorsabb lehet;
- Textúrázásban fordított a helyzet, a GTX460 fix 40%-kal gyorsabb, mint az elődje;
- Végül backend téren ismét a GTX460 1GB jobb, a magasabb órajeleknek köszönhetően 11-12%-kal.
A fenti elemzés roppant fontos annak tekintetében, hogy kitűnően le tudjuk
rajta mérni a GTX460-as újjászervezett ALU-inak effektív működését. Mivel a két chip az ALU-kat és a geometriai
egységeket leszámítva igen hasonló felépítésű, bátran ki merjük jelenteni, hogy amennyiben a GTX460 336
ALU-ja ugyanolyan hatékonysággal dolgozik, mint a GTX465 352 egysége, akkor az újabb kártya átlagosan kb. 10-12%-kal
lesz gyorsabb elődjénél. A leginkább pesszimista esetben ezzel szemben 3-4% előnyt jegyez a GTX465. A cikk
végén, az eredmények ismeretében visszatérünk erre a kérdésre.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX285 | 648 MHz | 1476 MHz | 1242 MHz | ForceWare 257.15 beta |
GeForce GTX460 1GB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 258.96 WHQL |
Emu5850 (using HD5870) | 700 MHz | 1000 MHz | Catalyst 10.5 WHQL |
Nem hiányzik valami a táblázatból? Világújdonságként bemutatjuk az iteratív
VGA-teszteket - ahogy az idő halad, egyre több kártyát teszünk a cikkbe!
Komolyra fordítva a szót, szerettük volna ezzel a cikkel megvárni, hogy elkészüljenek a GTX465
tesztjei, mert az 1GB-os GTX460 azt a kártyát hivatott váltani, viszont úgy tűnik, csak a jövő héten
tudunk szert tenni tesztalanyra. Másfelől viszont nem kevesebb, mint három cikkünk várakozik arra,
hogy a GTX460 1GB alaptesztet publikáljuk, ezért ennek a cikknek a megjelenését sem tudjuk tovább halogatni -
így azt a sajátságos megoldást választottuk, hogy a cikk megjelenik a fenti három versenyzővel, majd
a GTX465 eredményekkel és elemzésükkel az első adandó alkalommal frissítjük. Nem a legjobb megoldás -
ha valakinek van jobb ötlete, írja meg a fórumban!
Annyit még érdemesnek tartunk
megjegyezni, hogy továbbra is az emulált HD5850-es eredményeket vagyunk kénytelenek használni - nem
mintha ennek különösebben sok jelentősége lenne, ahogy azt látni fogjuk. Itt érdemes azt is megemlíteni,
hogy nem várjuk a GTX460-tól, hogy megelőzze a HD5850-et, de viszonyításként ezt a kártyát érdemes
összevetni vele, mert a HD5830-cal a kisebb tesója is elbír.
A tesztben résztvevő játékok
- Aliens VS Predator
- Battlefield: Bad Company 2
- Crysis Warhead
- Far Cry 2
- Just Cause 2
- METRO 2033
- STALKER: Call of Pripyat
- Unigine Heaven 2.0