Bevezető
Néha előfordul, hogy egy teszt a készítése közben önálló életre kel, és teljesen máshová lyukad ki, mint
ahogy azt az írója eredetileg tervezte - ez történt nyáron a felsőkategóriás
VGA-k tesztje esetében, és ide jutottunk most is. Ez a teszt eredetileg egy kétkártyás afférnak indult,
a HD4850 és a GTS250 segítségével szerettük volna lefektetni új tesztplatformunk alapköveit, aztán bejöttek
a képbe a kártyák 1GB-os verziói, utána egy HD4770, és végül az utolsó pillanatban egy HD5750 is. Ez utóbbi
kártya jól fel is forgatta a tesztet, hiszen lévén újdonság, nyilván érdekesebb a tudása, mint a fenti
kártyáké - ezért a tesztek elemzései inkább rá fognak fókuszálni. Nézzük akkor, mit tud az új széria legkisebb
Radeonja - és hogy hol állnak hozzá képest a vetélytársak.
HD 5750 benyomások, hőmérséklet, fogyasztás
Nagyon röviden a kezünkbe került ASUS Radeon 5750-esről.
Bár kíváncsiak voltunk a meglehetősen bizalmat-nem-gerjesztő külsejű referenciahűtésre, azért túlzottan
nagy szomorúság nem költözött szívünkbe, amikor az ASUS kártyán egy némileg más hűtést láttunk - ez a hűtés
leginkább a klasszikus HD4830 hűtőre emlékeztet (ld. kép), azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy
a hűtőborda nem alumínium, hanem réz (vagy legalábbis annak tűnik). Ennek megfelelően a hűtési teljesítmény elé igen nagy várakozással
tekintettünk - lássuk, mit tud a többiekhez képest:
Temperature - GRID 1920x1200 8xAA (displayed post-flash)
Idle | Radeon HD4770 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48 |
GeForce GTS250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48 | |
Radeon HD4850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 45 | |
GeForce GTS250 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48 | |
Radeon HD4850 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46 | |
Radeon HD5750 1GB | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 43 | |
Load | Radeon HD4770 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 60 |
GeForce GTS250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78 | |
Radeon HD4850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 71 | |
GeForce GTS250 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 84 | |
Radeon HD4850 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 68 | |
Radeon HD5750 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 70 |
Az eredmények értékelése előtt érdemes megjegyeznünk, hogy a kártyák közül egyik sem volt
referencia-kivitelű - a Radeonokon jobbnál jobb hűtések voltak, a GeForce-okon inkább a költséghatékonyság
dominált. Az ASUS rézszínű bordával ellátott megoldása idle-ben győzőtt, és bár terhelés alatt nem ő volt a legjobb, legnagyobb
meglepetésünkre a hangját ekkor sem lehetett hallani - ezért ezt a hűtést jó szívvel tudjuk mindenkinek ajánlani,
még akkor is, ha esetleg kiderül, hogy nem rézből van a borda.
Lássuk a fogyasztást:
Power consumption - GRID 1680x1050 8xAA (displayed post-flash)
Idle | Radeon HD4770 | |||||||||||||||||||||| 109 |
GeForce GTS250 | ||||||||||||||||||||||||| 124 | |
Radeon HD4850 | |||||||||||||||||||||| 112 | |
GeForce GTS250 1GB | ||||||||||||||||||||||| 113 | |
Radeon HD4850 1GB | |||||||||||||||||||||||| 118 | |
Radeon HD5750 1GB | ||||||||||||||||||| 94 | |
Load | Radeon HD4770 | |||||||||||||||||||||||||||||||||| 170 |
GeForce GTS250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 241 | |
Radeon HD4850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 210 | |
GeForce GTS250 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 252 | |
Radeon HD4850 1GB | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 223 | |
Radeon HD5750 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||| 171 |
Idle fogyasztásban a HD5750 rendesen letarolja a mezőnyt, míg a többi kártya 110W és 118W között mozog
(a GTS250-512 nem vette vissza az órajeleit, vele ne számoljunk), a HD5750 még a HD5770-et is alulmúlja egy
kicsit a 94W-os teljesítményével. Terhelés alatt az új jövevény a HD4770-nel van holtversenyben a szintén
nagyon visszafogott 171W-jával - a hasonlóan 1GB-os HD4850 szerelt konfiguráció 50W-tal, a GTS250-1GB pedig
még ennél is többet kér 30W-tal. Fogyasztásban tehát ugyanúgy nyerő a HD5750, mint a HD5000-es széria összes
többi tagja.
Mi van a chipben? A Radeon VGA-k összevetése
Nézzük, hogyan viszonyul egymáshoz a HD4770, a HD4850 és a HD5750 egységek és kapacitások terén:
VGA neve | HD4770 | HD4850 | HD5750 | 5750 vs 4770 | 5750 vs 4850 |
Core órajel | 750 MHz | 625 MHz | 700 MHz | -7.14% | 12.0% |
Memória-órajel | 800 MHz | 993 MHz | 1150 MHz | 43.8% | 15.8% |
ALU egységek ("SP"-k) | 640 | 800 | 800 ** | 25% | 0% |
Interpolátor egységek | 32 | 32 | 0 ** | - | - |
Textúrázó egységek | 32 | 40 | 40 | 25% | 0% |
ROP egységek | 16 | 16 | 16 | 0% | 0% |
Memóriabusz, memóriatípus | 128-bit gDDR5 | 256-bit gDDR3 * | 128-bit gDDR5 | 0% | 0% |
Triangle setup | 750 Mtri / sec | 625 Mtri / sec | 700 Mtri / sec | -7.14% | 12.0% |
Számítási teljesítmény | 960 GFlops | 1000 GFlops | 1120 GFlops ** | 16.7% | 12.0% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 24.0 GTex / sec | 20.0 GTex/sec *** | 28.0 GTex / sec | 16.7% | 40.0% |
Texel fillrate, 64-bit (FP16) | 12.0 GTex / sec | 12.5 GTex / sec | 14.0 GTex / sec | 16.6% | 12.0% |
Pixel fillrate | 12.0 GPixel / sec | 10.0 GPixel / sec | 11.2 GPixel / sec | -7.14% | 12.0% |
Z-only fillrate | 48.0 GPixel / sec | 40.0 GPixel / sec | 44.8 GPixel / sec | -7.14% | 12.0% |
Memória-sávszélesség | 51.2 GB / sec | 63.6 GB / sec * | 73.6 GB / sec | 43.8% | 15.7% |
*: bár névlegesen a 128-bit + gDDR5 kombináció egyforma órajel mellett ugyanakkora
sávszélességet biztosít, mint a 256-bit + gDDR3, a gyakorlatban azt tapasztaltuk, hogy az előbbi megoldásnak
kb. 15%-kal magasabb órajelre van szüksége ahhoz, hogy megegyező teljesítményt nyújtson - ennek oka a gDDR5
memóriák magasabb késleltetése.
**: a HD5750-ben nincsenek külön interpolációs egységek, ezek a feladatok az
ALU-kra hárulnak - ezért az effektív számítási teljesítmény valós alkalmazásokban mindenképpen alacsonyabb, mint az
elméleti.
***: a HD4850 textúrázási tudását limitálja a 32 interpolátor az FP10-es esetben -
a HD4770-ben ilyen probléma nincs, mert azonos számú textúrázó és interpolátor van, a HD5750-ben pedig
az interpolációra a shader core biztosít kapacitást.
Érdekes eredménnyel zárult előzetes teljesítménybecslésünk - modellünk 5%-kal
gyorsabbnak hozta ki a HD5750-et a HD4850-nél, ugyanis a táblázatban látható, rendre 10% feletti előnyöket
némileg megnyirbálják azok a tények, amiket a lábjegyzetekben részleteztünk. Ha a fenti képhez hozzátesszük,
hogy a HD5750 drivere némileg éretlenebb, mint a HD4850-é, akkor arra jutunk, hogy a két kártya csaknem
egyforma teljesítményre képes - a következő oldalakon eldől, igazunk lesz-e.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD4770 | 750 MHz | 800 MHz | Catalyst 9.10 WHQL | |
GeForce GTS250 | 738 MHz | 1836 MHz | 1100 MHz | ForceWare 191.07 WHQL |
Radeon HD4850 | 625 MHz | 993 MHz | Catalyst 9.10 WHQL | |
GeForce GTS250 1GB | 738 MHz | 1836 MHz | 1100 MHz | ForceWare 191.07 WHQL |
Radeon HD4850 1GB | 625 MHz | 993 MHz | Catalyst 9.10 WHQL | |
Radeon HD5750 | 700 MHz | 1150 MHz | Catalyst d8.66.6 |
A kártyákat úgy csoportosítottuk, hogy elöl van az 512MB-os szekció 3 taggal,
utána pedig a 3db 1GB-os kártya. Így egyfelől a HD5750-et könnyen össze tudjuk mérni a HD4850 és a GTS250
1GB-os változatával, másfelől az is jól fog látszani, hogy a megújított játékparkunkban mekkora hátrányt
jelent az 512MB VRAM - úgy, hogy tesztplatformunk operációs rendszere immár a jobb videomemória-kihasználásáról
ismert Windows 7.
Érdemes még megjegyezni, hogy a HD4850-esek közül az 1GB-os, a GTS250-esek
közül pedig az 512MB lassabb volt a másik kártyánál 1-2%-kal - ennek oka minden bizonnyal a memóriák időzítésében
keresendő, mindenesetre ha ezt a különbséget látjuk a párok között, akkor ott nem a memória-mennyiség miatt
van a teljesítménykülönbség, így erre nem is fogunk külön kitérni.
A tesztben résztvevő játékok
Race Driver: GRID v1.3
Mirror's Edge 1.02
Rainbow Six: Vegas v1.06
Far Cry 2 v1.03
Stormrise v1.0
Unigine Heaven demo v1.0
Resident Evil 5 benchmark
Crysis v1.21
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Cryostasis v1.02
Arma II demo
És akkor most már tényleg jöjjenek a tesztek!