A HD5750, mint kategória

Elemzés - 2009/11/14

Oldalak:  <<Első  <Előző   Következő>  Utolsó>>
Bevezető
Néha előfordul, hogy egy teszt a készítése közben önálló életre kel, és teljesen máshová lyukad ki, mint ahogy azt az írója eredetileg tervezte - ez történt nyáron a felsőkategóriás VGA-k tesztje esetében, és ide jutottunk most is. Ez a teszt eredetileg egy kétkártyás afférnak indult, a HD4850 és a GTS250 segítségével szerettük volna lefektetni új tesztplatformunk alapköveit, aztán bejöttek a képbe a kártyák 1GB-os verziói, utána egy HD4770, és végül az utolsó pillanatban egy HD5750 is. Ez utóbbi kártya jól fel is forgatta a tesztet, hiszen lévén újdonság, nyilván érdekesebb a tudása, mint a fenti kártyáké - ezért a tesztek elemzései inkább rá fognak fókuszálni. Nézzük akkor, mit tud az új széria legkisebb Radeonja - és hogy hol állnak hozzá képest a vetélytársak.

HD 5750 benyomások, hőmérséklet, fogyasztás
Nagyon röviden a kezünkbe került ASUS Radeon 5750-esről.
Bár kíváncsiak voltunk a meglehetősen bizalmat-nem-gerjesztő külsejű referenciahűtésre, azért túlzottan nagy szomorúság nem költözött szívünkbe, amikor az ASUS kártyán egy némileg más hűtést láttunk - ez a hűtés leginkább a klasszikus HD4830 hűtőre emlékeztet (ld. kép), azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a hűtőborda nem alumínium, hanem réz (vagy legalábbis annak tűnik). Ennek megfelelően a hűtési teljesítmény elé igen nagy várakozással tekintettünk - lássuk, mit tud a többiekhez képest:

Temperature - GRID 1920x1200 8xAA (displayed post-flash)

Idle Radeon HD4770|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48
GeForce GTS250|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48
Radeon HD4850||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 45
GeForce GTS250 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48
Radeon HD4850 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 46
Radeon HD5750 1GB||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 43
Load Radeon HD4770|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 60
GeForce GTS250|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 78
Radeon HD4850||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 71
GeForce GTS250 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 84
Radeon HD4850 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 68
Radeon HD5750 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 70

Az eredmények értékelése előtt érdemes megjegyeznünk, hogy a kártyák közül egyik sem volt referencia-kivitelű - a Radeonokon jobbnál jobb hűtések voltak, a GeForce-okon inkább a költséghatékonyság dominált. Az ASUS rézszínű bordával ellátott megoldása idle-ben győzőtt, és bár terhelés alatt nem ő volt a legjobb, legnagyobb meglepetésünkre a hangját ekkor sem lehetett hallani - ezért ezt a hűtést jó szívvel tudjuk mindenkinek ajánlani, még akkor is, ha esetleg kiderül, hogy nem rézből van a borda.
Lássuk a fogyasztást:

Power consumption - GRID 1680x1050 8xAA (displayed post-flash)

Idle Radeon HD4770|||||||||||||||||||||| 109
GeForce GTS250||||||||||||||||||||||||| 124
Radeon HD4850|||||||||||||||||||||| 112
GeForce GTS250 1GB||||||||||||||||||||||| 113
Radeon HD4850 1GB|||||||||||||||||||||||| 118
Radeon HD5750 1GB||||||||||||||||||| 94
Load Radeon HD4770|||||||||||||||||||||||||||||||||| 170
GeForce GTS250|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 241
Radeon HD4850|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 210
GeForce GTS250 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 252
Radeon HD4850 1GB||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 223
Radeon HD5750 1GB|||||||||||||||||||||||||||||||||| 171

Idle fogyasztásban a HD5750 rendesen letarolja a mezőnyt, míg a többi kártya 110W és 118W között mozog (a GTS250-512 nem vette vissza az órajeleit, vele ne számoljunk), a HD5750 még a HD5770-et is alulmúlja egy kicsit a 94W-os teljesítményével. Terhelés alatt az új jövevény a HD4770-nel van holtversenyben a szintén nagyon visszafogott 171W-jával - a hasonlóan 1GB-os HD4850 szerelt konfiguráció 50W-tal, a GTS250-1GB pedig még ennél is többet kér 30W-tal. Fogyasztásban tehát ugyanúgy nyerő a HD5750, mint a HD5000-es széria összes többi tagja.
Mi van a chipben? A Radeon VGA-k összevetése
Nézzük, hogyan viszonyul egymáshoz a HD4770, a HD4850 és a HD5750 egységek és kapacitások terén:
VGA neve HD4770 HD4850 HD5750 5750 vs 4770 5750 vs 4850
Core órajel 750 MHz 625 MHz 700 MHz -7.14% 12.0%
Memória-órajel 800 MHz 993 MHz 1150 MHz 43.8% 15.8%
ALU egységek ("SP"-k) 640 800 800 ** 25% 0%
Interpolátor egységek 32 32 0 ** - -
Textúrázó egységek 32 40 40 25% 0%
ROP egységek 16 16 16 0% 0%
Memóriabusz, memóriatípus 128-bit gDDR5 256-bit gDDR3 * 128-bit gDDR5 0% 0%
Triangle setup 750 Mtri / sec 625 Mtri / sec 700 Mtri / sec -7.14% 12.0%
Számítási teljesítmény 960 GFlops 1000 GFlops 1120 GFlops ** 16.7% 12.0%
Texel fillrate, 32-bit (FP10) 24.0 GTex / sec 20.0 GTex/sec *** 28.0 GTex / sec 16.7% 40.0%
Texel fillrate, 64-bit (FP16) 12.0 GTex / sec 12.5 GTex / sec 14.0 GTex / sec 16.6% 12.0%
Pixel fillrate 12.0 GPixel / sec 10.0 GPixel / sec 11.2 GPixel / sec -7.14% 12.0%
Z-only fillrate 48.0 GPixel / sec 40.0 GPixel / sec 44.8 GPixel / sec -7.14% 12.0%
Memória-sávszélesség 51.2 GB / sec 63.6 GB / sec * 73.6 GB / sec 43.8% 15.7%
*: bár névlegesen a 128-bit + gDDR5 kombináció egyforma órajel mellett ugyanakkora sávszélességet biztosít, mint a 256-bit + gDDR3, a gyakorlatban azt tapasztaltuk, hogy az előbbi megoldásnak kb. 15%-kal magasabb órajelre van szüksége ahhoz, hogy megegyező teljesítményt nyújtson - ennek oka a gDDR5 memóriák magasabb késleltetése.
**: a HD5750-ben nincsenek külön interpolációs egységek, ezek a feladatok az ALU-kra hárulnak - ezért az effektív számítási teljesítmény valós alkalmazásokban mindenképpen alacsonyabb, mint az elméleti.
***: a HD4850 textúrázási tudását limitálja a 32 interpolátor az FP10-es esetben - a HD4770-ben ilyen probléma nincs, mert azonos számú textúrázó és interpolátor van, a HD5750-ben pedig az interpolációra a shader core biztosít kapacitást.
Érdekes eredménnyel zárult előzetes teljesítménybecslésünk - modellünk 5%-kal gyorsabbnak hozta ki a HD5750-et a HD4850-nél, ugyanis a táblázatban látható, rendre 10% feletti előnyöket némileg megnyirbálják azok a tények, amiket a lábjegyzetekben részleteztünk. Ha a fenti képhez hozzátesszük, hogy a HD5750 drivere némileg éretlenebb, mint a HD4850-é, akkor arra jutunk, hogy a két kártya csaknem egyforma teljesítményre képes - a következő oldalakon eldől, igazunk lesz-e.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows 7 x64
VGA Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4770 750 MHz 800 MHz Catalyst 9.10 WHQL
GeForce GTS250 738 MHz 1836 MHz 1100 MHz ForceWare 191.07 WHQL
Radeon HD4850 625 MHz 993 MHz Catalyst 9.10 WHQL
GeForce GTS250 1GB 738 MHz 1836 MHz 1100 MHz ForceWare 191.07 WHQL
Radeon HD4850 1GB 625 MHz 993 MHz Catalyst 9.10 WHQL
Radeon HD5750 700 MHz 1150 MHz Catalyst d8.66.6
A kártyákat úgy csoportosítottuk, hogy elöl van az 512MB-os szekció 3 taggal, utána pedig a 3db 1GB-os kártya. Így egyfelől a HD5750-et könnyen össze tudjuk mérni a HD4850 és a GTS250 1GB-os változatával, másfelől az is jól fog látszani, hogy a megújított játékparkunkban mekkora hátrányt jelent az 512MB VRAM - úgy, hogy tesztplatformunk operációs rendszere immár a jobb videomemória-kihasználásáról ismert Windows 7.
Érdemes még megjegyezni, hogy a HD4850-esek közül az 1GB-os, a GTS250-esek közül pedig az 512MB lassabb volt a másik kártyánál 1-2%-kal - ennek oka minden bizonnyal a memóriák időzítésében keresendő, mindenesetre ha ezt a különbséget látjuk a párok között, akkor ott nem a memória-mennyiség miatt van a teljesítménykülönbség, így erre nem is fogunk külön kitérni.
A tesztben résztvevő játékok
Race Driver: GRID v1.3
Mirror's Edge 1.02
Rainbow Six: Vegas v1.06
Far Cry 2 v1.03
Stormrise v1.0
Unigine Heaven demo v1.0
Resident Evil 5 benchmark
Crysis v1.21
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Cryostasis v1.02
Arma II demo
És akkor most már tényleg jöjjenek a tesztek!
Oldalak:  <<Első  <Előző   Következő>  Utolsó>>