VGA-körkép a felsőkategóriában

Elemzés - 2009/07/25

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
Alig több, mint 3 hét leforgása alatt három, korábban tiszteletét nem tevő videokártya járt tesztlaborunkban - az áprilisi HD4890, a májusi HD4770, és a júniusi HD4730. Ráadásul fordított sorrendben - a HD4730 még szinte új volt, amikor beszámoltunk róla, míg jelen tesztünk fő alanya, a HD4890 megmérése már régóta késett, és legfőbb ideje volt, hogy meglátogasson minket.
Ahogy legutóbbi tesztünkből kiderült, a HD4890 alapjául szolgáló RV790 GPU újításai abban merülnek ki, hogy a chip az RV770-eshez képest lényegesen magasabb órajelek elérésére képes - rögtön indulásként a GPU 100MHz-cel, a memória pedig 75MHz-cel ketyeg gyorsabban, mint a HD4870-ben. Ezúttal minden kártyát a saját órajelén mérünk meg - tesztünkből kiderül, mire képes a magasabb órajelű RV790 elődjével szemben, ill. természetesen a konkurencia egy (vagy több) képviselőjével is szembeállítjuk.
Meg is mértük szépen a HD4890-et, és eredeti terveinknek megfelelően összevetettük a HD4870 1GB-os változatával, ill. egy GeForce kártyával is. Az eredmények olyan érdekesek lettek, hogy bevontunk még egy GeForce kártyát - és utána még egyet. Ez már így persze nem csak egy szimpla HD4890 teszt, hanem egy alapos áttekintő vizsgálata a jelenleg elérhető felsőkategóriás videokártyáknak - mivel egy kivételével mindegyik jelenleg kapható ilyen szintű kártya szerepel a tesztben friss driverekkel (és a hiányzót is igen jól sikerült közelítéssel lefedni), a meglehetősen hosszú teszt elolvasását jó szívvel ajánljuk mindenkinek, akit érdekel a VGA-k felsőháza!
Tesztmódszer és tesztkörnyezet
A teszt ezúttal mentes mindenféle órajelekkel kapcsolatos varázslástól, mindegyik lentebb látható versenyzőnk a referencia-órajeleken futott. Mivel itt már felsőkategóriás videokártyákról van szó, a megszokott standard teszteseteken túl az extrém eseteket is elővettük, és így összesen 12 játék 93 különböző beállításában vetettük össze az öt kártyát - azaz a tesztben közel 500 mérési eredmény szerepel grafikonokba szervezve. Javaslunk hideg élelmet, ill. a nagy melegre való tekintettel némi innivalót előkészíteni! :)
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce GTX260+ 576 MHz 1242 MHz 999 MHz ForceWare 186.18 WHQL
Radeon HD4870 1GB 750 MHz 900 MHz Catalyst 9.6 WHQL
GeForce GTX280 602 MHz 1296 MHz 1107 MHz ForceWare 186.18 WHQL
Radeon HD4890 850 MHz 975 MHz Catalyst 9.6 WHQL
GeForce GTX285 648 MHz 1476 MHz 1242 MHz ForceWare 186.18 WHQL
A Radeon kártyák várhatóan sok magyarázatra nem szorulnak, viszont a GeForce-okról érdemes ejteni pár szót. A HD4890 természetes ellenfele a GTX275 lenne, de sajnos ez a kártya még eddig nem járt nálunk. Ezért igyekeztünk egy olyan GeForce kártyát beválogatni, amely teljesítményben igen közel áll a GTX275-höz - ez a GTX280-nal igencsak jól sikerült, mert kis teljesítménybecslő modellünk a két kártya között átlagosan 1% alatti különbséget prognosztizál. A tesztből kiderül, hogy miért került beválogatásra a második lépésben a GTX285 - és ha egyszer már a felső kategória tetejét képviselő kártya szerepel a tesztben, akkor a teljes körkép érdekében az alján igyekvő GTX260+-t (azaz a GTX260 216 stream processorral szerelt változatát) is megvizsgáltuk a többi kártya (de főleg a HD4870 1GB) tükrében.
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>