RV770 az utódai ellen

Elemzés - 2009/07/20

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - > - >>
Bevezető
A HD4850 és HD4870 videokártyák révén ismertté vált RV770-es GPU nem szorul részletes bemutatásra - kitűnő teljesítmény / tranzisztor, és ebből következően kitűnő teljesítmény / ár mutatóival végre megállította az ATI / AMD piaci részesedésének hanyatlását, majdnem fél évre elvette az nVidiától a "leggyorsabb VGA" címet (ld. HD4870X2), és mindemellett még kellemes profitot is termelt a cégnek. Mivel az RV770 nem egészen három negyedévvel az RV670 (HD3850 és HD3870) után jelent meg, sokan várták a következő csodát az AMD-től, akár már 2009 tavaszán - de persze csodák nincsenek (vagy legalábbis nagyon ritkák), emellett az AMD-nek most nincs semmi oka a sietségre, ezért az RV870 néven körbepletykált GPU-jukra még várni kell.
Új architektúra helyett viszont elárasztották a piacot az RV770 különféle változataival, amelyekhez két új chip is csatlakozott:
  • az RV740 a világ első 40nm-es gyártástechnikával készült GPU-ja, ahol a cél a költségek csökkentése mellett az új gyártási folyamat tesztelése, bejáratása is volt;
  • az RV790 pedig az amúgy is kitűnő teljesítményű HD4870 übereléséhez készült, majdnem azonos alapokon, viszont lényegesen magasabb elérhető órajelekkel.
Mind az első chipre épített HD4770, mind a másodikkal szerelt HD4890 sikeres kártya lett, megfeleltek a feléjük támasztott elvárásoknak, sőt, helyenként még egy kicsit túl is teljesítették őket (a HD4770-et nemrég teszteltük, a HD4890-et pedig hamarosan fogjuk). A kártyák paraméterei miatt azonban nem lehet egyértelműen megállapítani, hogy az új chipek kizárólag a költséghatékonyság (HD4770), ill. a magasabb órajelek (HD4890) terén hoztak-e javulást, vagy pedig az új GPU-kban egyéb teljesítmény-javító (esetleg rontó) újdonságok is vannak - jelen tesztünk erre a kérdésre hivatott választ adni a páronként azonos órajelekre beállított GPU-k segítségével. Vágjunk akkor bele!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4830 575 MHz 900 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
Radeon HD4770 575 MHz 900 MHz (x4) Catalyst 9.5 WHQL
Az RV740 alapú HD4770-et értelemszerűen formális elődjével, a HD4830-cal mérjük össze, amelyben egy RV770LE GPU dolgozik - az -LE utótag csonkított GPU-ra utal, jelen esetben 2 textúrázó + shader blokk (8 textúrázó egység és 160 ALU) esett áldozatul a kaszának. A kártyák a HD4830 referencia-órajelein fognak futni.
Teljesítménybeli különbségre itt számítunk: a 128-bites memóriabusz és a gDDR5-ös memória kombinációja azonos órajelek mellett gyengébben fog teljesíteni, mint a 256-bites busz gDDR3-mal - ennek oka a gDDR5-ös chipek magasabb késleltetése (ezzel a kérdéssel egy korábbi tesztünkben már foglalkoztunk).
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4870 1GB 750 MHz 900 MHz (x4) Catalyst 9.6 WHQL
Radeon HD4890 750 MHz 900 MHz (x4) Catalyst 9.6 WHQL
Az RV790 tranzisztorszámban minimálisan kövérebb az RV770-nél, elvi síkon az extra tranzisztorok kizárólag a magasabb órajelek elérésére szolgálnak - viszont olvastunk már olyan pletykát is, hogy bizonyos shader-intenzív esetekben az új GPU kicsivel gyorsabb lehet, mint elődje. Ennek is utánajárunk, az egyenlő esélyek jegyében a HD4870 órajelein.
Az RV790 esetében nem hiszünk a pletykáknak - véleményünk szerint a két kártya azonos órajeleken egyformán fog teljesíteni.
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - > - >>