Radeon HD4770 teszt
VGA elemzés - 2009/07/14
Bevezető
Miután a HD4730-as cikkben már alaposan kiveséztük a Radeon HD4770
zaklatott életútját, ezt itt már nem ismételjük meg - összefoglalásul talán elég annyi, hogy az RV740-es
chiphez használt 40nm-es csíkszélességű gyártási folyamat fogzási nehézségei miatt a HD4770-esek meglehetősen
nehezen hozzáférhetőek, ezért, bár a teljesítményük igen meggyőző, tömegkártyává nemigen volt alkalmuk válni.
Az alábbi tesztben a szokott részletességgel górcső alá vesszük a kártya tudását, és ezek alapján elhelyezzük
a jelenleg talán még középkategóriás, de hamarosan az alsó középkategóriába csúszó VGA-k rangsorában.
HD4770 - gyors áttekintés a kártyáról
A nálunk rövid vendégszereplést tévő Sapphire Radeon HD4770-es nem szolgált olyan meglepetésekkel ránézésre,
mint a HD4730 - egy kisméretű (a HD4670-nél valamivel nagyobb) VGA-val találtuk szembe magunkat, amelyen egy
tápcsatlakozó található, ill. a manapság egyre gyakarabban látott, a fenti képen jól megfigyelhető
referencia-hűtés. A hűtés két slotot foglal, viszont sajnos - a HD4730-cal ellentétben - a hátlap csak single
slot, ezért a ventillátor a házba fújja a meleg levegőt.
Hőmérséklet és zaj tekintetében jól teljesített a HD4770 - alapjáraton teljesen
hangtalan volt a ventillátor, és csak intenzív terhelés mellett pörgött fel hallható szintre. A hőmérséklet
végig 80 fok alatt maradt, ezért, miután nyár van (és nem légkondicionált helyiségben tesztelünk), a hűtéssel
elégedettek vagyunk. Egy dolgot leszámítva: már a többedik Radeon kártyán tapasztaljuk, hogy a ventillátor
időnként 1-2 másodpercre felpörög 100%-ra (amikoris igencsak hangos), aztán pedig visszahalkul. Ez a terheléstől
sem igazán függő tranziens jelenség roppantul zavaró - érdekes volna tudni, mi lehet az oka.
Végül, ha már 40nm, akkor érdemes a fogyasztásnak is szentelni pár szót. Az
alábbi fogyasztási adatokat a GRID tesztek közben mértük, 1920x1200-as felbontásban 4xAA mellett
(a grafikonon a teljes gép fogyasztása szerepel):
Power consumption - GRID 1920x1200 4xAA (displayed post-flash)
Idle | GeForce 9600GT | ||||||||||||||||||||| 105 |
Radeon HD4770 | ||||||||||||||||||||||| 115 | |
Radeon HD4730 | |||||||||||||||||||||||||| 130 | |
Radeon HD4870 | |||||||||||||||||||||||||||| 140 | |
Load | GeForce 9600GT | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 190 |
Radeon HD4770 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| 175 | |
Radeon HD4730 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 225 | |
Radeon HD4870 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 240 |
A fogyasztásai adatok okoztak némi meglepetést. Bár a HD 4770 terhelt állapotú
fogyasztásával kapcsolatos legendákat igazolja tesztünk (több, mint 10W-tal kevesebbet fogyaszt, mint a
9600GT, azaz 50W alatt lehet maga a VGA), az idle fogyasztás sokkal kevésbé kellemes. A 115W-os szám kb.
egy szinten lehet a HD4830-cal és a HD4850-nel, ezért a sokat "üresjártozó" gépekben nem jelent megtakarítást
a HD4770 - terhelés alatt persze más a kép.
A tesztalanyok jellemzői
A HD4770 ellenfelei adták magukat - nézzük az adatokat:
VGA neve | HD4830 | HD4770 | HD4850 | 4850 vs 4770 |
Core órajel | 575 MHz | 750 MHz | 625 MHz | -16.6% |
Memória-órajel | 900 MHz | 800 MHz | 993 MHz | 24.1% |
Memória mennyisége | 512 MB | 512 MB | 512 MB | 0% |
ALU egységek ("SP"-k) | 640 | 640 | 800 | 25% |
Textúrázó egységek | 32 | 32 | 40 | 25% |
Interpolátor egységek | 32 | 32 | 32 | 0% |
ROP egységek | 16 | 16 | 16 | 0% |
Memóriabusz, memóriatípus | 256-bit gDDR3 | 128-bit gDDR5 | 256-bit gDDR3 | 0% |
Triangle setup | 575 Mtri / sec | 750 Mtri / sec | 625 Mtri / sec | -16.6% |
Számítási teljesítmény | 736 GFlops | 960 GFlops | 1000 GFlops | 4.1% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 18.4 GTex / sec | 24.0 GTex / sec | 25.0 GTex / sec | 4.1% |
Pixel fillrate | 9.2 GPixel / sec | 12.0 GPixel / sec | 10.0 GPixel / sec | -16.6% |
Z-only fillrate | 36.8 GPixel / sec | 48.0 GPixel / sec | 40.0 GPixel / sec | -16.6% |
Memória-sávszélesség | 57.6 GB / sec | 51.2 GB / sec | 63.6 GB / sec | 24.1% |
A HD4830-at össze sem vetettük százalékosan a HD4770-nel, mert csaknem minden területen
fölényes előnyben van az újabb kártya. Két dolog miatt szerepel a HD4830 egyáltalán a tesztben: egyfelől látni szeretnénk, hogy van-e
olyan helyzet, ahol az alacsonyabb memória-órajel és a magasabb késleltetésű gDDR5 memória
olyan hátrányt jelent a HD4770-nek, ahol már a HD4830 megelőzése is gondot okoz, másfelől az egységnyi
pénzért kapható teljesítmény tekintetében is szerettük volna összevetni a két kártyát. Ezért a HD4830-ra
az elemzés során csak akkor térünk ki rá, amikor valami érdekeset csinál.
A HD4850 és a HD4770 viszonya lényegesen izgalmasabb. A magasabb órajel helyenként a HD4770-et
hozza előnyösebb helyzetbe, a több egység pedig a HD4850-et - de ez utóbbi különbségek (a számítási és
a textúrázási kapacitásban) olyan alacsonyak, hogy túlzottan sok jelentőségük biztosan nincs. A
memória-sávszélességnek viszont biztosan van - ahol a HD4770 ki fog kapni a HD4850-től, ott a fő ok minden
bizonnyal az lesz, hogy a (4850-hez képest) megpörgetett ROP-jait nem fogja tudni kiszolgálni az alacsony
sebességű memória. A kártyák teljesítményét felbecsülő modellünk roppant közel jósolja egymáshoz a két
kártya átlagos tudását - lássuk, igaza lesz-e!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD4830 | 575 MHz | 900 MHz (x2) | Catalyst 9.5 WHQL | |
Radeon HD4770 | 750 MHz | 800 MHz (x4) | Catalyst 9.5 WHQL | |
GeForce GTS250 | 738 MHz | 1836 MHz | 1100 MHz (x2) | ForceWare 182.06 WHQL |
Radeon HD4850 | 625 MHz | 993 MHz (x2) | Catalyst 9.5 WHQL |
A két házon belüli versenytárs mellett most sem maradunk GeForce ellenfél
nélkül - a GTS250 (mint a 9800GTX+ doppelgangere) néhány %-kal a HD4850 alatt van teljesítményben, így
a HD4770-hez is minden bizonnyal közel lesz. Sajnos ehhez a kártyához nem tudtunk friss tesztet készíteni,
ezért még a jól bevált 182.06-os ForceWare-rel készült mérések szerepelnek itt - ennek egyedül a Far Cry 2
esetében lesz jelentősége, ott majd külön kitérünk rá.
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.