Radeon HD4770 teszt

VGA elemzés - 2009/07/14

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
Miután a HD4730-as cikkben már alaposan kiveséztük a Radeon HD4770 zaklatott életútját, ezt itt már nem ismételjük meg - összefoglalásul talán elég annyi, hogy az RV740-es chiphez használt 40nm-es csíkszélességű gyártási folyamat fogzási nehézségei miatt a HD4770-esek meglehetősen nehezen hozzáférhetőek, ezért, bár a teljesítményük igen meggyőző, tömegkártyává nemigen volt alkalmuk válni. Az alábbi tesztben a szokott részletességgel górcső alá vesszük a kártya tudását, és ezek alapján elhelyezzük a jelenleg talán még középkategóriás, de hamarosan az alsó középkategóriába csúszó VGA-k rangsorában.
HD4770 - gyors áttekintés a kártyáról
A nálunk rövid vendégszereplést tévő Sapphire Radeon HD4770-es nem szolgált olyan meglepetésekkel ránézésre, mint a HD4730 - egy kisméretű (a HD4670-nél valamivel nagyobb) VGA-val találtuk szembe magunkat, amelyen egy tápcsatlakozó található, ill. a manapság egyre gyakarabban látott, a fenti képen jól megfigyelhető referencia-hűtés. A hűtés két slotot foglal, viszont sajnos - a HD4730-cal ellentétben - a hátlap csak single slot, ezért a ventillátor a házba fújja a meleg levegőt.
Hőmérséklet és zaj tekintetében jól teljesített a HD4770 - alapjáraton teljesen hangtalan volt a ventillátor, és csak intenzív terhelés mellett pörgött fel hallható szintre. A hőmérséklet végig 80 fok alatt maradt, ezért, miután nyár van (és nem légkondicionált helyiségben tesztelünk), a hűtéssel elégedettek vagyunk. Egy dolgot leszámítva: már a többedik Radeon kártyán tapasztaljuk, hogy a ventillátor időnként 1-2 másodpercre felpörög 100%-ra (amikoris igencsak hangos), aztán pedig visszahalkul. Ez a terheléstől sem igazán függő tranziens jelenség roppantul zavaró - érdekes volna tudni, mi lehet az oka.
Végül, ha már 40nm, akkor érdemes a fogyasztásnak is szentelni pár szót. Az alábbi fogyasztási adatokat a GRID tesztek közben mértük, 1920x1200-as felbontásban 4xAA mellett (a grafikonon a teljes gép fogyasztása szerepel):

Power consumption - GRID 1920x1200 4xAA (displayed post-flash)

Idle GeForce 9600GT||||||||||||||||||||| 105
Radeon HD4770||||||||||||||||||||||| 115
Radeon HD4730|||||||||||||||||||||||||| 130
Radeon HD4870|||||||||||||||||||||||||||| 140
Load GeForce 9600GT|||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 190
Radeon HD4770||||||||||||||||||||||||||||||||||| 175
Radeon HD4730||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 225
Radeon HD4870|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 240

A fogyasztásai adatok okoztak némi meglepetést. Bár a HD 4770 terhelt állapotú fogyasztásával kapcsolatos legendákat igazolja tesztünk (több, mint 10W-tal kevesebbet fogyaszt, mint a 9600GT, azaz 50W alatt lehet maga a VGA), az idle fogyasztás sokkal kevésbé kellemes. A 115W-os szám kb. egy szinten lehet a HD4830-cal és a HD4850-nel, ezért a sokat "üresjártozó" gépekben nem jelent megtakarítást a HD4770 - terhelés alatt persze más a kép.
A tesztalanyok jellemzői
A HD4770 ellenfelei adták magukat - nézzük az adatokat:
VGA neve HD4830 HD4770 HD4850 4850 vs 4770
Core órajel 575 MHz 750 MHz 625 MHz -16.6%
Memória-órajel 900 MHz 800 MHz 993 MHz 24.1%
Memória mennyisége 512 MB 512 MB 512 MB 0%
ALU egységek ("SP"-k) 640 640 800 25%
Textúrázó egységek 32 32 40 25%
Interpolátor egységek 32 32 32 0%
ROP egységek 16 16 16 0%
Memóriabusz, memóriatípus 256-bit gDDR3 128-bit gDDR5 256-bit gDDR3 0%
Triangle setup 575 Mtri / sec 750 Mtri / sec 625 Mtri / sec -16.6%
Számítási teljesítmény 736 GFlops 960 GFlops 1000 GFlops 4.1%
Texel fillrate, 32-bit (FP10) 18.4 GTex / sec 24.0 GTex / sec 25.0 GTex / sec 4.1%
Pixel fillrate 9.2 GPixel / sec 12.0 GPixel / sec 10.0 GPixel / sec -16.6%
Z-only fillrate 36.8 GPixel / sec 48.0 GPixel / sec 40.0 GPixel / sec -16.6%
Memória-sávszélesség 57.6 GB / sec 51.2 GB / sec 63.6 GB / sec 24.1%
A HD4830-at össze sem vetettük százalékosan a HD4770-nel, mert csaknem minden területen fölényes előnyben van az újabb kártya. Két dolog miatt szerepel a HD4830 egyáltalán a tesztben: egyfelől látni szeretnénk, hogy van-e olyan helyzet, ahol az alacsonyabb memória-órajel és a magasabb késleltetésű gDDR5 memória olyan hátrányt jelent a HD4770-nek, ahol már a HD4830 megelőzése is gondot okoz, másfelől az egységnyi pénzért kapható teljesítmény tekintetében is szerettük volna összevetni a két kártyát. Ezért a HD4830-ra az elemzés során csak akkor térünk ki rá, amikor valami érdekeset csinál.
A HD4850 és a HD4770 viszonya lényegesen izgalmasabb. A magasabb órajel helyenként a HD4770-et hozza előnyösebb helyzetbe, a több egység pedig a HD4850-et - de ez utóbbi különbségek (a számítási és a textúrázási kapacitásban) olyan alacsonyak, hogy túlzottan sok jelentőségük biztosan nincs. A memória-sávszélességnek viszont biztosan van - ahol a HD4770 ki fog kapni a HD4850-től, ott a fő ok minden bizonnyal az lesz, hogy a (4850-hez képest) megpörgetett ROP-jait nem fogja tudni kiszolgálni az alacsony sebességű memória. A kártyák teljesítményét felbecsülő modellünk roppant közel jósolja egymáshoz a két kártya átlagos tudását - lássuk, igaza lesz-e!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4830 575 MHz 900 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
Radeon HD4770 750 MHz 800 MHz (x4) Catalyst 9.5 WHQL
GeForce GTS250 738 MHz 1836 MHz 1100 MHz (x2) ForceWare 182.06 WHQL
Radeon HD4850 625 MHz 993 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
A két házon belüli versenytárs mellett most sem maradunk GeForce ellenfél nélkül - a GTS250 (mint a 9800GTX+ doppelgangere) néhány %-kal a HD4850 alatt van teljesítményben, így a HD4770-hez is minden bizonnyal közel lesz. Sajnos ehhez a kártyához nem tudtunk friss tesztet készíteni, ezért még a jól bevált 182.06-os ForceWare-rel készült mérések szerepelnek itt - ennek egyedül a Far Cry 2 esetében lesz jelentősége, ott majd külön kitérünk rá.
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>