Radeon HD4730 teszt

VGA elemzés - 2009/07/08

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
Talán maga az AMD sem gondolta, milyen keveredéshez fog vezetni a HD4770 névre hallgató, a világ első 40nm-es GPU-ját felvonultató kártyája - illetve a hozzá kötődő különböző nehézségek. A 40nm-es gyártási folyamat kapcsán a saját bőrükön voltak kénytelenek megtapasztalni, milyen nehéz is néha úttörőnek lenni, és ahogy az lenni szokott, az egyik bajból következett a másik. A 2008. év végére tervezett RV740 GPU majdnem két negyedévet csúszott, és emiatt kénytelenek voltak az eredetileg valószínűleg sokkal rövidebb élettartamúra tervezett, nem teljes értékű RV770-es chipeket tartalmazó HD4830 pályafutását meghosszabbítani. A kereskedelmi viszonyok alakulása miatt ez a kártya hihetetlen népszerűségre tett szert (jelen pillanatban mi is magasan a legjobb vételnek tartjuk a kategóriájában), viszont a gyártási kihozatal javulása miatt egy idő után már tökéletes RV770-esek kasztrálásával lehetett csak kielégíteni a HD4830 iránti igényeket (és az innen egyenesen következő, "tévesen" teljes értékű RV770-nel szerelt HD4830-akra már ki sem térünk).
Amikor 2009. május elején végre megjelentek a piacon az első HD4770-ek, akkor hamarosan kiderült, amit a paraméterek alapján már lehetett sejteni - az új kártya nem a HD4830-nak, hanem a HD4850-nek állít belső konkurenciát. Ezt a helyzetet még a mesterségesen alacsonyan tartott memória-órajellel sem sikerült a visszájára fordítani, és természetesen adott a lehetőség, hogy a lelkes felhasználó tuningolja a memóriákat, ezáltal elhárítva az itt felmerülő szűk keresztmetszet rondábbik részét.
Sajnos a 40nm-es saga még korántsem ér véget. Azt csiripelik a verebek, hogy a chipek kihozatala 2009Q2 vége felé is csak 20-30% körüli, és az RV740-esek csak úgy tudnak valamennyire is elfogadható haszonnal készülni, hogy a chipbe a megszokottnál nagyobb redundanciát épített az AMD (és itt adózzunk elismeréssel a mérnöki előrelátásnak). Ezzel azonban a probléma még korántsincs megoldva - amíg a kihozatal nem ér el egy elfogadható szintet, addig a gyártási kapacitás drasztikus növelése is várat magára, ezért minden előrelátás ellenére jelenleg az RV740-es GPU hiánycikk, és a HD4770-es kártyák elérhetősége a 8800GT megjelenése körüli időszakra kezd emlékeztetni - beleértve az éppen kapható darabok, hmmmm, szóval meglepő árát is.
Az AMD gyártópartnerei természetesen lilát hánynak a helyzettől, hiszen a vásárlók HD4770-esek tömkelegét követelik rajtuk, amit jó haszonnal tudnának is szállítani, csak nincs GPU, ami köré kártyát építsenek. És ekkor fogant meg valakinek a fejében a "megoldás": egy füst alatt elégítsük ki a HD4700-as széria iránti igényt, és szabaduljunk is meg a bennragadt RV770-es készletektől. Így született a HD4730-as VGA, amelynek a paramétereire rövidesen kitérünk, de elöljáróban annyit érdemes tudni róla, hogy az RV770-es chip erősen kasztrált változatára épít (még a 4830-nál is erősebben), viszont magasabb órajelekkel rendelkezik, és a 4770-nél is látott 128-bites memóriabuszt gDDR5-ös memóriákkal kompenzálja. Ebben a formában a kártya leginkább a HD4830 riválisának tűnik - az alábbi részletes tesztből kiderül, mennyire sikerült ez alkalommal belőni napjaink legnépszerűbb alsó-középkategóriás VGA-jának tudását.
HD4730 - gyors áttekintés a kártyáról
Szokásunkhoz híven az új kártya elemzésekor a teljesítményre fókuszálunk, de azért egy bekezdésben áttekintjük, milyen tapasztalataink is voltak a nálunk járt Sapphire HD4730 videokártyával.
Első benyomásunk az volt, hogy ez bizony egy nagy kártya - nem estünk neki mérőszalaggal, de az volt az érzésünk, hogy még egyes HD4870-es modelleknél is nagyobb. Miután a két tápcsatlakozó a kártya végén helyezkedik el, a házba beillesztés, ha nem is volt problémás, de némi odafigyelést igényelt - emlékeink szerint a HD4870X2-t sem volt nehezebb bepakolni.
Másnak is feltűnt valami furcsa az előző bekezdésben? Bizony, nem tévedés, a kártyán 2db 6-pines kiegészítő tápcsatlakozó található. Erre minden bizonnyal a nem maximálisan energiatakarékos RV770 chip és a 700MHz-es órajel miatt van szükség, de ettől függetlenül elég kiábrándító a dolog - arról nem beszélve, hogy a régebbi tápok tulajdonosai kénytelenek lesznek 4db molex csatlakozót felhasználni a kártya etetéséhez, amit nem biztos, hogy minden esetben ki tudnak gazdálkodni. Emellett a két tápcsatlakozó arra is utal, hogy a kártya fogyasztása a HD4870-ével lesz összemérhető - ezt gyors méréseink igazolták is, a kártya terheletlenül 10W-tal, terhelés alatt kb. 15W-tal evett kevesebbet a HD4870-nél. Ez a fogyasztás magasabb, mint a HD4850-é, és bőven magasabb, mint a HD4830-é - bár nem tragikus a helyzet, azért ez semmiképpen nem szimpatikus vonása a kártyának.
A fentiek után némi fenntartásokkal vártuk, milyen hőmérsékletet és zajszintet produkál a HD4730. Ahogy a fenti fotón látszik, a Sapphire HD4830-asokon megismert, és azóta a HD4770 referencia-hűtéseként is szereplő hűtési megoldást kaptuk, annyi különbséggel, hogy a hátlap is két slotot foglal, és így a meleg levegőt a ventillátor kiviszi a házból. Erre szükség is van, mert erősebb terhelés alatt a kártya a 85 fokos hőmérséklet körül mozgott - a két tápcsatlakozó alapján nem is nagyon számítottunk másra.
A magas hőmérsékletért cserébe lényegében hangtalan hűtést kapunk - ez kellemes meglepetés volt. A tesztek futása közben a ventillátor sebessége ritkán ment 50% fölé, és miután 100%-on sem olyan borzalmasan hangos, egy egyszerű ventillátor-profillal mindenki kedvére beállíthatja a neki legszimpatikisabb egyensúlyt a hőmérséklet és a zaj között. Összességében tehát a hűtéssel elégedettek vagyunk.
Az első, meglehetősen vegyes benyomások után jöjjenek a rideg számok!
A tesztalanyok jellemzői
Sokat gondolkodtunk azon, milyen kártyákkal is érdemes összevetni a HD4730-at. A megoldást végül az szolgáltatta, hogy az elkészült tesztsort összevetettük a teljes HD4000-es mezőnnyel (igen, még a HD4670-nel is!), és innen egyenesen következett, hogy a HD4830-on kívül más alanyra házon belül nincs szükség - ezt a konklúzióban majd kicsit bővebben is kifejtjük. A nyers adatok:
VGA neve HD4730 HD4830 HD4730 előny
Core órajel 700 MHz 575 MHz 21.7%
Memória-órajel 900 MHz 900 MHz 0%
Memória mennyisége 512 MB 512 MB 0%
ALU egységek ("SP"-k) 640 640 0%
Textúrázó egységek 32 32 0%
Interpolátor egységek 32 32 0%
ROP egységek 8 16 -50%
Memóriabusz és a memória típusa 128-bit gDDR5 256-bit gDDR3 0%
Triangle setup 700 Mtri / sec 575 Mtri / sec 21.7%
Számítási teljesítmény 896 GFlops 736 GFlops 21.7%
Texel fillrate, 32-bit (FP10) 22.4 GTex / sec 18.4 GTex / sec 21.7%
Pixel fillrate 5.6 GPixel / sec 9.2 GPixel / sec -39.1%
Z-only fillrate 22.4 GPixel / sec 36.8 GPixel / sec -39.1%
Memória-sávszélesség 57.6 GB / sec 57.6 GB / sec 0%
Az alsó szekció számai igencsak felemás képet festenek - míg a magasabb órajelnek köszönhetően az engine sebessége, a számítási kapacitás és a textúrázási teljesítmény 21%-kal magasabb, a feleannyi ROP egység miatt a backend funkciók mellett egy -39%-os szám szerepel - ez konkrétan azt jelenti, hogy a HD4830 64%-kal gyorsabb ezekben a feladatokban. Kis teljesítmény-modellező alkalmazásunk szerint a HD4830 és a HD4730 összesítésben hasonlóan fog teljesíteni - viszont míg az engine/ALU/textúrázás hármas 21%-os többlete a HD4730 kismértékű előnyét hozhatja az ezekre a paraméterekre érzékeny játékokban, a drasztikusan kisebb backend kapacitás az egyre népszerűbb post processing eljárások miatt okozhat kellemetlen meglepetéseket - és ne feledjük, hogy az élsimítás is ide tartozik!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4730 700 MHz 900 MHz (x4) Catalyst 9.5 WHQL
GeForce 9800GT 602 MHz 1512 MHz 900 MHz (x2) ForceWare 185.85 WHQL
Radeon HD4830 575 MHz 900 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
A zöld táborból is egy ellenfelet választottunk a HD4730 versenytársául, a két kártya árát figyelembe véve jelenleg a 9800GT a HD4730 közvetlen konkurense.
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>