Dupla erőforrás - dupla sebesség?

Elemzés - 2009/06/15

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
A core órajel hatását boncolgató tesztünkben két, egymástól egységszámban nem túl távol álló GeForce kártyával vizsgálódtunk. Most, ahogy a teszt címe is mutatja, 180 fokban más megközelítést alkalmazunk - két főszereplőnk a Radeon HD4670, valamint a HD4830, amely a textúrázók számának kivételével minden területen duplája a HD4670-nek - már csak az órajeleket kell azonos szintre hozni, és máris vizsgálhatjuk, mennyit is ér a dupla erőforrás.
A teszt még egy fontos változást tartalmaz - mostantól egy kicsit nagyobb hangsúlyt fektetünk az egyes játékok eredményeinek értékelésére, azaz nem DirectX 9-10-10.1 összesítő elemzések lesznek, hanem minden játék eredményeire egyenként kitérünk. Ezzel párhuzamosan az oldal megjelenítését is szerettük volna egy kicsit csinosítani, és a két dolog együtt oda vezetett, hogy minden játékot külön oldalon tárgyalunk, és a tesztekhez bevezetésként szerepelni fog egy rövid összegzés is a játék fő ismertetőjegyeiről.
Reméljük, az átalakítás elnyeri Olvasóink tetszését!
A tesztalanyok jellemzői
Lássuk táblázatos formában, hogy is viszonyul egymáshoz két versenyzőnk:
VGA neve HD4670 UC HD4830 HD4830 előny
Core órajel 575 MHz 575 MHz 0%
Memória-órajel 900 MHz 900 MHz 0%
Memória mennyisége 512 MB 512 MB 0%
ALU egységek ("SP"-k) 320 640 100%
Textúrázó egységek 32 32 0%
Interpolátor egységek 16 32 100%
ROP egységek 8 16 100%
Memóriabusz 128-bit 256-bit 100%
Memória típusa gDDR3 gDDR3 0%
Triangle setup 575 Mtri / sec 575 Mtri / sec 0%
Számítási teljesítmény 368 GFlops 736 GFlops 100%
Texel fillrate, 32-bit (FP10) 18.4 GTex / sec 18.4 GTex / sec 0%
Pixel fillrate 4.6 GPixel / sec 9.2 GPixel / sec 100%
Z-only fillrate 18.4 GPixel / sec 36.8 GPixel / sec 100%
Memória-sávszélesség 28.8 GB / sec 57.6 GB / sec 100%
Jól látható, hogy a HD4830 szinte minden kapacitásban dupla elméleti sebességre képes - kivételt képeznek a core órajel alá tartozó "nem sokdarabos" egységek (pl. ütemező), ill. a textúrázók, amiből a HD4670-ben trükkös módon ugyanannyi van, mint a HD4830-ban.
Mivel a Radeon kártyák ütemezőjét jobbnak tartjuk a GeForce-okénál, arra számítunk, hogy nem lesz akkora hatása az azonos core órajelnek, mint a két GTX200-as kártya összehasonlításakor - már csak azért sem, mert itt most jóval kisebb fps-ekkel fogunk dolgozni, és ahogy az előző cikkből már kiderült, a magas fps-szám is érzékenyebbé teszi a játékokat a core órajelre. Ezért abban az esetben, amikor az azonos számú textúrázó hatása kevésbé látszik, kb. 80-90%-os HD4830 előnyt jósolunk, a textúrázási teljesítményre erősen érzékeny játékok esetében pedig 70-75%-osat.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4670 575 MHz 900 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
Radeon HD4830 575 MHz 900 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>