Dupla erőforrás - dupla sebesség?
Elemzés - 2009/06/15
Bevezető
A core órajel hatását boncolgató tesztünkben két, egymástól
egységszámban nem túl távol álló GeForce kártyával vizsgálódtunk. Most, ahogy a teszt címe is mutatja, 180
fokban más megközelítést alkalmazunk - két főszereplőnk a Radeon HD4670, valamint a HD4830, amely a textúrázók
számának kivételével minden területen duplája a HD4670-nek - már csak az órajeleket kell azonos szintre hozni,
és máris vizsgálhatjuk, mennyit is ér a dupla erőforrás.
A teszt még egy fontos változást tartalmaz - mostantól egy kicsit nagyobb hangsúlyt fektetünk az egyes
játékok eredményeinek értékelésére, azaz nem DirectX 9-10-10.1 összesítő elemzések lesznek, hanem minden
játék eredményeire egyenként kitérünk. Ezzel párhuzamosan az oldal megjelenítését is szerettük volna egy kicsit
csinosítani, és a két dolog együtt oda vezetett, hogy minden játékot külön oldalon tárgyalunk, és a tesztekhez
bevezetésként szerepelni fog egy rövid összegzés is a játék fő ismertetőjegyeiről.
Reméljük, az átalakítás elnyeri Olvasóink tetszését!
A tesztalanyok jellemzői
Lássuk táblázatos formában, hogy is viszonyul egymáshoz két versenyzőnk:
VGA neve | HD4670 UC | HD4830 | HD4830 előny |
Core órajel | 575 MHz | 575 MHz | 0% |
Memória-órajel | 900 MHz | 900 MHz | 0% |
Memória mennyisége | 512 MB | 512 MB | 0% |
ALU egységek ("SP"-k) | 320 | 640 | 100% |
Textúrázó egységek | 32 | 32 | 0% |
Interpolátor egységek | 16 | 32 | 100% |
ROP egységek | 8 | 16 | 100% |
Memóriabusz | 128-bit | 256-bit | 100% |
Memória típusa | gDDR3 | gDDR3 | 0% |
Triangle setup | 575 Mtri / sec | 575 Mtri / sec | 0% |
Számítási teljesítmény | 368 GFlops | 736 GFlops | 100% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 18.4 GTex / sec | 18.4 GTex / sec | 0% |
Pixel fillrate | 4.6 GPixel / sec | 9.2 GPixel / sec | 100% |
Z-only fillrate | 18.4 GPixel / sec | 36.8 GPixel / sec | 100% |
Memória-sávszélesség | 28.8 GB / sec | 57.6 GB / sec | 100% |
Jól látható, hogy a HD4830 szinte minden kapacitásban dupla elméleti sebességre
képes - kivételt képeznek a core órajel alá tartozó "nem sokdarabos" egységek (pl. ütemező), ill. a textúrázók,
amiből a HD4670-ben trükkös módon ugyanannyi van, mint a HD4830-ban.
Mivel a Radeon kártyák ütemezőjét jobbnak tartjuk a GeForce-okénál, arra számítunk, hogy nem lesz akkora
hatása az azonos core órajelnek, mint a két GTX200-as kártya összehasonlításakor - már csak azért sem, mert
itt most jóval kisebb fps-ekkel fogunk dolgozni, és ahogy az előző cikkből már kiderült, a magas fps-szám
is érzékenyebbé teszi a játékokat a core órajelre. Ezért abban az esetben, amikor az azonos számú textúrázó
hatása kevésbé látszik, kb. 80-90%-os HD4830 előnyt jósolunk, a textúrázási teljesítményre erősen érzékeny
játékok esetében pedig 70-75%-osat.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD4670 | 575 MHz | 900 MHz (x2) | Catalyst 9.5 WHQL | |
Radeon HD4830 | 575 MHz | 900 MHz (x2) | Catalyst 9.5 WHQL |
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.