Bevezető
Miután analitikus lelkek vagyunk, egy-egy érdekes GPU-t nem hagyunk csak úgy parlagon heverni, és igyekszünk
alaposan megvizsgálni minden szemszögből. Kivételt képeznek ez alól az nVidia GF110 chippel szerelt kártyái, ugyanis
GTX580-at és GTX570-et azóta sem tudtunk szerezni - viszont cserébe az alattuk debütált, GF114-es alapokon nyugvó
GTX560 Ti-t igencsak körbeszimatoljuk. Úgy gondoljuk, a chippel elképzelhető legérdekesebb cikket vettük előre, a
Caymannal való összevetés igen tanulságosnak bizonyult, de van azért még pár
felderíthető aspektusa a GF114-nek - az első ezek közül a közvetlen elődjével, a GF104-gyel való összevetés.
Jelen cikkünk annyiban rendhagyó, hogy egyben "letudjuk" benne a piaci és az architektúrás
összevetést. Ennek oka, hogy a két főszereplő GPU nagyon kevés dologban tér el egymástól, a mérések eredményei
messze nem tartanak annyira szét, mint pl. a kajmános cikkben, és így a cikk elemzés része sem túl komplikált - ezért
inkább egy komplett, kerek cikkben taglaljuk a két chip viszonyát ahelyett, hogy két soványban tennénk. Vágjunk akkor bele!
Hőmérséklet, hűtés, fogyasztás
Miután a cikk a piaci részre is fókuszál, szükségünk volt egy "gyári" GTX460-ra és egy hasonszőrű
GTX560 Ti-re - az architektúrás elemzéshez pedig nem volt szükség másra, mint felrántani a GTX460-at az 560-as szintjére
Így fűtenek versenyzőink:
Temperature - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX460 1G | |||||||||||||||||||||||||||||||| 32 |
GTX460-1G @820/1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||| 32 | |
GTX560 Ti | ||||||||||||||||||||||||||||||||| 33 | |
Load | GTX460 1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 67 |
GTX460-1G @820/1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 74 | |
GTX560 Ti | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 67 |
Idle-ben egyformák a kártyák, terhelés mellett viszont a "gyári kártyák" egyformák, míg a tuningolt 460-as
határozottan melegebb. Nézzük a fogyasztást is:
Power consumption - Mafia II 1920x1080 Max (displayed post-flash)
Idle | GTX460-1G | |||||||||||||||||| 91 |
GTX460-1G @820/1000 | |||||||||||||||||| 91 | |
GTX560 Ti | |||||||||||||||||| 92 | |
Load | GTX460-1G | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 247 |
GTX460-1G @820/1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 270 | |
GTX560 Ti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 269 |
Idle-ben itt is csontegyforma a három kártya, terhelés alatt viszont a GTX560 most a tuningolt 460-assal van
pariban, és a gyári GTX460 a legkevésbé éhes. Persze annak tükrében, hogy sebességben biztosan a legjobb, a GTX560
Ti eredménye még így is szép.
Előzetes teljesítmény-elemzés
Nézzük, hogy viszonyul egymáshoz a három variáns várható teljesítménye:
VGA neve | GTX 460 @GTX460 |
GTX 460 @GTX560 |
GTX 560 Ti @GTX560 |
GTX560 Ti vs GTX460 |
GF114 vs GF104 |
Core órajel | 675 MHz | 820 MHz | 820 MHz | ||
Shader órajel | 1350 MHz | 1640 MHz | 1640 MHz | ||
Memória-órajel | 900 MHz | 1000 MHz | 100 MHz | ||
Memória mennyisége | 1024 MB | 1024 MB | 1024 MB | ||
Tranzisztorok száma | 1950M | 1950M | 1950M | ||
Gyártástechnológia | 40nm (TSMC) | 40nm (TSMC) | 40nm (TSMC) | ||
Geometriai egységek | 2 | 2 | 2 | ||
Scanline konverzió | 16 Pix/clock | 16 Pix/clock | 16 Pix/clock | ||
ALU egységek (SP-k) | 336 (scalar) | 336 (scalar) | 384 (scalar) | ||
Textúrázó egységek | 56 | 56 | 64 | ||
ROP egységek | 32 | 32 | 32 | ||
Memóriabusz és típus | 256-bit gDDR5 | 256-bit gDDR5 | 256-bit gDDR5 | ||
Triangle setup | 1350 Mtri/sec | 1640 Mtri/sec | 1640 Mtri/sec | 21.5% | 0% |
Scanline konverzió | 10.8 GPix/sec | 13.1 GPix/sec | 13.1 GPix/sec | 21.5% | 0% |
Számítási teljesítmény | 907 GFlops | 1102 GFlops | 1260 GFlops | 38.8% | 14.3% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) | 37.8 GTex/sec | 45.9 GTex/sec | 52.5 GTex/sec | 38.8% | 14.3% |
Pixel fillrate | 21.6 GPix/sec | 26.2 GPix/sec | 26.2 GPix/sec | 21.5% | 0% |
Z-only fillrate | 86.4 GPix/sec | 105.0 GPix/sec | 105.0 GPix/sec | 21.5% | 0% |
Memória-sávszélesség | 115.2 GB/sec | 128.0 GB/sec | 128.0 GB/sec | 11.1% | 0% |
Összesítés | 29.5% | 7.9% |
Mélyelemzésre talán nincs szükség - a GTX560 magasabb órajelei 20% előnyt
biztosítanak a 460-assal szemben, egyedül memória-sávszélesség terén szűkebb kicsit a cső, ill. a magasabb
számú ALU/TEX egység miatt a kártya "közepe" már közel 40%-kal erősebb. Azonos órajelek mellett értelemszerűen
csak az ALU és a TEX egységek száma differenciál - 14%-kal van több a GF114-ben, mint a GF104 GTX460-akhoz
használt változatában.
Teljesítmény-becslő modellünk 30%, ill. 8% különbséget prognosztizál a két párharcban - mivel a GF104-es
chipnek a leggyengébb pontja az ALU-kapacitás, ennél akár kicsivel többet is mutathat a GTX560 Ti.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte P45-DS3R, FSB @400MHz |
CPU és órajel | Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX3 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (2.66x400), 5-5-5-15, tRD: 8 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows 7 x64 |
VGA | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
GeForce GTX460 1GB | 675 MHz | 1350 MHz | 900 MHz | ForceWare 266.58 WHQL |
GeForce GTX460 1GB | 820 MHz | 1640 MHz | 1000 MHz | ForceWare 266.58 WHQL |
GeForce GTX560 Ti | 820 MHz | 1640 MHz | 1000 MHz | ForceWare 266.66 WHQL |
Semmi meglepetés a konfigurációban - mindkét kártyát a tesztek készültekor elérhető
legfrissebb WHQL meghajtóval mértük.
Tesztmódszer, a tesztben résztvevő játékok
Tesztjeinkben minden játékhoz 3 beállítást használunk: Balanced, High és Max, sorban
az alsó középkategóriás, a középkategóriás és a felső / csúcskategóriás kártyákkal szemben támasztható elvárásokhoz
szabva. A Balanced és a High beállítást 1680x1050-es felbontásban vetjük be, az 1920x1080-as
felbontásnál pedig szintén megjelenik a High beállítás, és szerepel a Max is - így lesz
játékonként 4 tesztesetünk, amelyeket háromszor lemérünk, és a grafikonokra a mérések átlaga kerül.
A játékokban vagy beépített benchmarkot használunk, vagy egy-egy kellően intenzív jelenetet
játszunk le. Mindkét esetben a méréseket a fraps-szal végezzük - a grafikonokon szereplő
átlag fps értékekhez a fraps számait használjuk, a minimum-fps-eket viszont egy egyéni statisztikai
módszerrel állítjuk elő a mérés alatt megjelenített frame-ek kiszámolásához szükséges időkből. Az így kapott
értékek lényegesen jobban jellemzik a játékokban tapasztalt folyamatosság-érzetet, mint az Internet-szerte
használt abszolút minimum-érték.
A tesztekben használt játékok / benchmarkok:
Battlefield: Bad Company 2 |
Crysis Warhead | F1 2010 | Just Cause 2 | Lost Planet 2 |
Mafia II | METRO 2033 | S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat |
Unigine Heaven |