RV770 háromszor

Elemzés - 2009/08/05

Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>
Bevezető
Cikksorozatunk, amely a GPU-k egyes elemeinek hatását vizsgálja a teljesítményére, immár a 4. résszel jelentkezik - egyben az utolsóval az RV800-as, ill. a GT300-as GPU-családok megjelenéséig. A záróepizód főszereplője az RV770-es chip lesz - a HD4850 és a HD4830 összevetése korábban is érdekes témának ígérkezett, viszont a HD4730 megjelenése egy lénygesen átfogóbb vizsgálatra adott lehetőséget, amit természetesen nem hagytunk ki. Vágjunk is a közepébe!
A tesztalanyok jellemzői
Szokás szerint a méréseket úgy végeztük, hogy mindhárom kártya órajeleit azonos szintre, jelen esetben a HD4850 órajeleire állítottuk be. Ez a következő változásokat hozza a kártyák teljesítményében a referencia-órajeles beállításhoz képest:
  • a HD4730 core órajele 10%-kal csökkent, memória-órajele 10%-kal nőtt. Mivel a kártya bőséges tartalékokkal rendelkezik memória-sávszélesség terén már alapórajelen is, várhatóan a teljesítménye esni fog, közel 10%-kal (és ezért HD4730 UC-ként (underclocked) fogunk rá hivatkozni) ;
  • a HD4830 8.5%-os core órajel és 10%-os memória-órajel emelést kapott, így várhatóan 7-9%-kal lesz gyorsabb, mint a referencia-órajeleken (a következőkben HD4830 OC néven fog futni) ;
  • a HD4850 a saját referencia-órajelén fut, így a teljesítménye nem változik.
Az új órajeleken a következőképpen alakulnak a VGA-k adatai - az Előny oszlopban először a HD4830 OC előnye szerepel a HD4730 UC-vel szemben, majd a HD4850 előnye a HD4830 OC-vel szemben:
VGA neve HD4730 UC HD4830 OC HD4850 Előny
Core órajel 625 MHz 625 MHz 625 MHz 0% - 0%
Memória-órajel 993 MHz 993 MHz 993 MHz 0% - 0%
Memória mennyisége 512 MB 512 MB 512 MB 0% - 0%
ALU egységek ("SP"-k) 640 640 800 0% - 25%
Textúrázó egységek 32 32 40 0% - 25%
Interpolátor egységek 32 32 32 0% - 0%
ROP egységek 8 16 16 100% - 0%
Memóriabusz, memóriatípus 128-bit gDDR5 256-bit gDDR3 256-bit gDDR3 0% * - 0%
Triangle setup 625 Mtri / sec 625 Mtri / sec 625 Mtri / sec 0% - 0%
Számítási teljesítmény 800 GFlops 800 GFlops 1000 GFlops 0% - 25%
Texel fillrate, 32-bit (FP10) 20.0 GTex / sec 20.0 GTex / sec 20.0 GTex / sec 0% - 0%
Texel fillrate, 64-bit (FP16) 10.0 GTex / sec 10.0 GTex / sec 12.5 GTex / sec 0% - 25%
Pixel fillrate 5.0 GPixel / sec 10.0 GPixel / sec 10.0 GPixel / sec 100% - 0%
Z-only fillrate 20.0 GPixel / sec 40.0 GPixel / sec 40.0 GPixel / sec 100% - 0%
Memória-sávszélesség 63.6 GB / sec * 63.6 GB / sec 63.6 GB / sec 0% * - 0%
*: bár névlegesen a 128-bit + gDDR5 kombináció egyforma órajel mellett ugyanakkora sávszélességet biztosít, mint a 256-bit + gDDR3, a gyakorlatban azt tapasztaltuk, hogy az előbbi megoldásnak kb. 15%-kal magasabb órajelre van szüksége ahhoz, hogy megegyező teljesítményt nyújtson - ennek oka a gDDR5 memóriák magasabb késleltetése.
A táblázat azt mutatja, hogy három versenyzőnk két egyszerű lépcsőben követi egymást:
  • a HD4830 OC duplaakkora ROP kapacitással rendelkezik, mint a HD4730 UC, és más differencia nincs a két kártya között;
  • a HD4850 pedig ALU és textúrázó fronton 25%-kal gyorsabb, mint a HD4830 OC, viszont az extra textúrázási teljesítmény csak FP16-os textúrák esetén érvényesül, mert FP10-es textúrák használatakor a a HD4850-et korlátozza a 32 interpolátor egység.
Fentiek alapján teljesítmény-becslő modellünk kb. 25% különbséget prognosztizál a HD4730 UC és a HD4830 OC között (értelemszerűen az utóbbi javára), a HD4850-et pedig további 7-8%-kal jósolja gyorsabbnak, mint a HD4830 OC-t. A konfigurációs információk után kezdjünk is bele a tesztekbe!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @400MHz
CPU és órajel Intel Q9550 @Q9770 (3.2GHz, 8x400)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1000MHz (2.5x400), 5-7-7-19, tRD: 9
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
Radeon HD4730 625 MHz 993 MHz (x4) Catalyst 9.5 WHQL
Radeon HD4830 625 MHz 993 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
Radeon HD4850 625 MHz 993 MHz (x2) Catalyst 9.5 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
Race Driver: GRID v1.2
Mirror's Edge 1.02
Oblivion v1.2.046
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Call of Juarez benchmark v1.3.0.1
Crysis v1.21
Unigine Tropics demo v1.1
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.02
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky benchmark (xrEngine v1.5.0.7)
Stormrise v1.0
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Oldalak: << - < - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - > - >>