Az RV770 és a memória-sávszélesség
Elemzés - 2009/01/26
Bevezető
A HD4800-as széria beharangozásakor sokan hitetlenkedve fogadták, hogy a nagyobbik, HD4870 névre hallgató
kártya gDDR5-ös RAM-okkal fog üzemelni - komoly kétségek voltak azzal kapcsolatban, hogy a gDDR5-ös memóriák
vajon időben elérhetőek lesznek-e megfelelő mennyiségben. Aztán ahogy az idő telt, az AMD terve egyre
realisztikusabbnak tűnt, és bár a HD4870 mintegy 3 héttel később érkezett, mint a kisebb HD4850, a terv
sikeresnek volt tekinthető, hiszen a hiperbonyolult, rengeteg "vezetéket" igénylő 512-bites adatbusz helyett
a kártya 256-bit széles interface-szel, de mégis 100GB/sec feletti memória-sávszélességgel rendelkezett.
Annál nagyobb volt a meglepetés a HD4850 kapcsán, amely számos egysége tekintetében kb. megduplázta a
korábbi HD3870-et (és itt már az órajelekkel is számoltunk), viszont memória-sávszélesség tekintetében
jelentősen kisebb kapacitással rendelkezett - a 3870 1200MHz-en ketyegő gDDR4-es memóriájával szemben a
HD4850-nek csak 993MHz jutott, gDDR3-ból. A kártya később bizonyította, hogy ekkora sávszélességgel
is megállja a helyét az nVidia 9800GTX, majd 9800GTX+ kártyáival szemben (erről hamarosan nálunk is lesz
egy teszt), de a kérdés továbbra is nyitott - mennyire fogja vissza a limitált memória-sávszélesség
a HD4850-et? Ennek a kérdésnek a megválaszolására született ez a cikk - azzal az egyszerű módszerrel éltünk,
hogy a HD4870 core órajelét lecsökkentettük a HD4850 core órajelére, a memória-órajelet pedig változatlanul
hagytuk. Így a HD4850 és a csökkentett órajelű HD4870 sebességének különbsége csak a memória-sebesség
különbségéből származik - referencia gyanánt pedig feltüntettük a referencia órajeles HD4870 számait is.
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei | |
Alaplap | Gigabyte X38-DS4, FSB @333MHz |
CPU és órajel | Intel E6700 (4M L2 cache), @3.00GHz (9x333) |
CPU hűtés | Cooler Master HyperTX2 |
Memória | 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500 |
Memória beállítások | 1066MHz (3.2x333), 5-5-5-15, tRD: 6 |
Tápegység | Corsair TX650 |
Operációs rendszer | Windows Vista x86 Ultimate SP1 |
VGA neve | Core clock | Shader clock | Memory clock | Driver |
Radeon HD4850 | 625 MHz | 993 MHz (x2) | Catalyst 8.12 WHQL | |
Radeon HD4870 | 625 MHz | 900 MHz (x4) | Catalyst 8.12 WHQL | |
Radeon HD4870 | 750 MHz | 900 MHz (x4) | Catalyst 8.12 WHQL |
A gDDR3 és a gDDR5 memóriák közötti különbségbe ebben a cikkben részletesen
nem megyünk bele, elég annyit tudni róluk, hogy elvi síkon a gDDR5 memória azonos órajelen duplaakkora
adatmennyiség átvitelére képes, mint a gDDR3 - így lehetséges, hogy a 900MHz-en járó gDDR5 memória 80%-kal
szélesebb adatcsatornát biztosít a GPU-nak, mint a 993MHz-en járó gDDR3.
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt
található meg.
A tesztben résztvevő játékok
DirectX 9
F.E.A.R. v1.08
Oblivion v1.2.046
Race Driver: GRID v1.2
Rainbow Six: Vegas v1.06
DirectX 10
Bioshock v1.1
Crysis v1.21
World in Conflict v1.09
DirectX 10.1
Assassin's Creed v1.0
Far Cry 2 v1.0
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky v1.5.0.7
Unigine Tropics demo v1.1
A játékokról, ill. a VGASpeed.hu tesztmódszereiről részletes ismertető
a bal oldali menü Tesztmódszer és játékok pontjában érhető el.
Annyit érdemes előrebocsátadni, hogy valamekkora mértékű gyorsulásra minden olyan
esetben számítani kell, ahol a CPU nem húzza be a kéziféket - a memória elérésének sebessége a renderelés
szinte minden lépésében szerepet játszik, ezért a sávszélesség 80%-os növelése mindenféleképpen fog gyorsulást
hozni. A kérdés csak az, hogy mekkorát.