F.E.A.R. 2: Project Origin demo

Gyorsteszt - 2009/01/24

Bevezető
A F.E.A.R. 2005 egyik legsikeresebb játéka volt - az egyéni, feszültséggel teli, gyakran horrorba hajló atmoszféra sokak kedvencévé tette (ide tartozik e sorok írója is), és emellett akkori mércével mérve elképesztő gépigénye hosszú időre bebetonozta mindenféle tesztoldalak repertoárjába - nem utolsósorban azért, mert sok más játékkal ellentétben remekül skálázódik a teljesítménye több GPU-val is.
A 2005-ös megjelenés óta eltelt időben megjelent a játékhoz két kiegészítő, amelyet nem az eredeti játék alkotói (Monolith Productions) készítettek - a hamarosan megjelenő 2. részt viszont igen. Ez azt az érdekes helyzetet szülte, hogy a F.E.A.R. 2: Project Origin rögtön az alapjáték befejezése után indul - a két kiegészítőt mintegy "kikukázva". A 2009. február közepén megjelenő játék demoja január 22-től hozzáférhető - természetesen megvizsgáltuk, mit várhatunk kedvenc horrorunk folytatásától!
Tesztkörnyezet
A konfiguráció elemei
Alaplap Gigabyte X38-DS4, FSB @333MHz
CPU és órajel Intel E6700 (4M L2 cache), @3.00GHz (9x333)
CPU hűtés Cooler Master HyperTX2
Memória 4x1GB Geil Ultra DDR2-8500
Memória beállítások 1066MHz (3.2x333), 5-5-5-15, tRD: 6
Tápegység Corsair TX650
Operációs rendszer Windows Vista x86 Ultimate SP1
VGA neve Core clock Shader clock Memory clock Driver
GeForce 9800GTX+ 738 MHz 1836 MHz 1100 MHz (x2) ForceWare 180.48 WHQL
A VGASpeed.hu tesztkörnyezetének részletes ismertetője itt található meg.
Teljesítmény
Az alábbi grafikon azt mutatja, hogyan muzsikál a F.E.A.R. 2 demoja VSync-kel és VSync nélkül. A teszt helyszínéül az első szakasz egyik hosszabb folyosóját választottuk, mert a relatíve szűk szobákban a VGA dolga túl egyszerű volt, a játék az alkalmazott maximális beállítások és 4xAA mellett még 1680x1050-ben is 100fps környéki sebességet produkált. Íme a grafikon:

F.E.A.R. 2 demo - maximum settings + 4xAA (displayed post-flash)

1280x1024 Vertical Sync off|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 91.9
Vertical Sync on|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 58.0
1680x1050 Vertical Sync off|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 62.3
Vertical Sync on|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 40.0
1920x1200 Vertical Sync off|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 50.4
Vertical Sync on||||||||||||||||||||||||||||||||| 32.7

Miután (legnagyobb sajnálatunkra) hiányzik a Soft Shadows opció, nem is láttuk értelmét élsimítás nélkül tesztelni. Megnéztük ehelyett az eredeti játék egyik legfájóbb pontját, a VSync-et (bővebben ld. itt), és szomorúan tapasztaltuk, hogy az új engine is Double Bufferinget használ, ezért a VSync továbbra is csak stabil 60fps felett javallott - a tesztben használt 9800GTX+ esetében ez 1280x1024-es felbontást jelent.
Jól látható, hogy a játék csak úgy száguld az 1280x1024-es felbontásban - ez annál is könnyebb, mert a demoban a megjelenített kép minden felbontásnál 16:9-es arányú, azaz igazából csak 1280x720 pixelt látunk. Az 1680x1050-es felbontásban a játék már lényegesen komótosabb, de a sebesség (és a folyamatosság) még mind itt, mind 1920x1200-ban teljesen megfelelő.
Első benyomások
Nagyon nehéz folytatást készíteni egy ilyen sikeres játékhoz - a már említett kiegészítők el is véreztek ezen az akadályon. A 2. rész demoja pedig a legjobb indulattal is csak visszafogott optimizmusra ad alapot. Grafika terén kb. rendben vagyunk, a helyszínek jól néznek ki, de 2009-es szemmel nézve semmi kiugró nincs bennük - cserébe viszont a játék teljesítménye kitűnő. A hangok is jók, a zene viszont szerintünk kicsit félrement, és ez az aggodalmunk fennáll a játék atmoszférájával kapcsolatban is - bár van benne egy-két nagyon hatásos szituáció (a hátunk mögött felbukkanó, majd porrá váló Alma még mindig ütős), az "iskola" folyosóin uralkodó hangulat nem igazán fogott (ijesztett) meg minket, az össze-vissza csúszó / repkedő áldozatok pedig hamar unalmassá váltak. Ennél többet szeretnénk ettől a játéktól - és a Monolith szerintünk képes is többre. Ezért bízunk benne, hogy a demo az első rész demojához hasonlóan csak néhány összevágott szituációt mutat be, maga a játék pedig ugyanolyan jól lesz felépítve, mint az elődje - már csak 3 hét, és mindent megtudunk!