A HD5800-as széria várható teljesítménye
Piaci spekuláció - 2009/09/11
Bevezető
Az AMD óriási hype-ot kerített a 2009. szeptemberére bejelentett HD5800-as szériának - és most, hogy
a chip specifikációiról szivárgó információk kezdenek stabil formát ölteni, nagyon úgy tűnik, hogy a
HD5850 és a HD5870 meg is fog tudni felelni az így gerjesztett elvárásoknak. Az amúgy is igen sok egységet
tartalmazó RV770-es chipet, úgy tűnik, majdnem minden fronton megduplázták, és így könnyen előfordulhat,
hogy az új kártyák a Radeon-rajongók reményeinek megfelelően versenyben lesznek a HD4870X2-vel és a
GeForce GTX295-tel - sőt, a CrossFire és az SLI esetenkénti skálázódási nehézségei miatt akár túl is
szárnyalhatják őket. A kártyák megjelenéséig alig több, mint 1 hét van hátra - addig is, szeretnénk Olvasóinkat
megörvendeztetni egy kis elemzéssel a két új csúcskártya várható teljesítményével kapcsolatban.
Ez lenne a HD5870? (forrás: tech163)
Figyelem! A cikk tartalma olyan információkra épül, amelyek várhatóan
jó minőségűek, de nem hivatalosak. A paraméterek esetleges változásával a cikk konklúziói is módosulhatnak!
Update, 2009/09/23: A HD5870 hivatalos startjával kiderült, hogy a cikkben
szereplő paraméterek nagy része helyesnek bizonyult, leszámítva az interpolátorokat, amelyek átszervezésre
kerültek. A kártya teljesítményére vonatkozó becslésünk némileg optimistának bizonyult:
- normál beállítások (jellemzően 4xAA) mellett 11%-kal becsültük gyorsabbnak az 5870-et a 4870X2-nél, ehhez képest átlagosan pár %-kal lassabb;
- extrém beállítások (sok esetben 8xAA) mellett pedig 15% extra teljesítményt vártunk, és kb. itt van egálban a két kártya.
A fenti eltérésnek az a közvetlen oka, hogy egyes játékokban olyan esetekben
is csak 60-70%-kal gyorsabb az új jövevény a HD4870-nél, ahol nincs platform limitáció, és ilyen esetekben
a HD4870 érezhetően gyorsabb tud lenni - máshol viszont tényleg közel 2x gyorsabb, és ilyenkor kényelmesen
megelőzi a HD4870X2-t. Valahol van tehát szűk keresztmetszet - ez lehet a driverektől kezdve a roppant
gyanús interpolátorokon és a messze nem duplázott memória-sávszélességen keresztül egészen egy komplexebb
architektúrális problémáig bezárólag valami. Amint szert teszünk egy ilyen szörnyetegre, ezt a kérdéskört
alaposabban is meg fogjuk vizsgálni.
Generációs ugrás - mire számíthatunk a HD4870 teljesítményéhez képest?
Azt mondják a pletykák, hogy az RV870-ben 1600 ALU (SP) teljesít szolgálatot - ennek hallatán természetesen
sokan dupla teljesítményre asszociálnak, ezzel azonban érdemes
óvatosan bánni, hiszen anno a HD4870 is messze volt a HD3870 sebességének megduplázásától, pedig ott az
ALU-k száma 2.5-szeres volt. Az alábbi táblázat feltérképezi az RV870 és az RV770 közötti különbségeket,
figyelembe véve az eltérő órajeleket is.
A HD5870 és a HD5850 adatait próbáltuk a legvalószínűbbnek tűnő pletykákból összeállítani, a 64
interpolátor pedig saját tippünk. A ROP egységek száma a szivárogtatott információk között sehol nem
szerepelt, de másokhoz hasonlóan mi is inkább arra hajlunk, hogy 32 ROP lesz a chipben - erre utal az is,
hogy a tranzisztorszám valamivel több, mint duplája az RV770-nek. Végül szóba került az is, hogy
az RV870 két "összeragasztott" chipből áll, így két ütemező / setup egység van benne - ezt most nem
vettük figyelembe a teljesítmények kalkulációjakor, mert ha így is van, némi teljesítmény-veszteséget
a két ütemező összehangolása is jelenteni fog, ezért az egy ütemezővel számoló modellünk (ami feltételezi,
hogy az ütemező nem válik szűk keresztmetszetté) kb. helyes eredményt fog adni.
VGA neve | HD4870 1GB | HD5850 | HD5870 | 5850 vs | 5870 vs |
Core órajel | 750 MHz | 725 MHz | 850 MHz | -3.5% | 13.3% |
Memória-órajel | 900 MHz | 1000 MHz | 1200 MHz | 11.1% | 33.3% |
Memória mennyisége | 1024 MB | 1024 MB | 1024 MB | 0% | 0% |
ALU egységek ("SP"-k) | 800 | 1440 | 1600 | 80% | 100% |
Textúrázó egységek | 40 | 72 | 80 | 80% | 100% |
ROP egységek | 16 | 32 | 32 | 100% | 100% |
Memóriabusz, memóriatípus | 256-bit gDDR5 | 256-bit gDDR5 | 256-bit gDDR5 | 0% | 0% |
Triangle setup | 750 Mtri / sec | 725 Mtri / sec | 850 Mtri / sec | -3.5% | 13.3% |
Számítási teljesítmény | 1200 GFlops | 2088 GFlops | 2720 GFlops | 74.0% | 126.7% |
Texel fillrate, 32-bit (FP10) * | 24.0 GTex / sec | 46.4 GTex / sec | 54.4 GTex / sec | 93.3% | 126.7% |
Texel fillrate, 64-bit (FP16) | 15.0 GTex / sec | 26.1 GTex / sec | 34.0 GTex / sec | 74.0% | 126.7% |
Pixel fillrate | 12.0 GPixel / sec | 23.2 GPixel / sec | 27.2 GPixel / sec | 93.3% | 126.7% |
Z-only fillrate | 48.0 GPixel / sec | 92.8 GPixel / sec | 108.8 GPixel / sec | 93.3% | 126.7% |
Memória-sávszélesség | 115.2 GB / sec | 128.0 GB / sec | 153.6 GB / sec | 11.1% | 33.3% |
*: a 32-bites Texel fillrate-et mindhárom VGA esetében az
interpolátorok korlátozzák, nem a textúrázók.
Ha kigyönyörködtük magunkat az új chip impresszív specifikációjában, akkor érdemes
egy pillantást vetni az utolsó két oszlopra, ahol azt látjuk, hogy a HD5850 és a HD5870 mekkora előnnyel
rendelkezik a HD4870-nel szemben. Elég zord számok ezek - a HD5850 75-95%-kal, a HD5870 pedig közel 130%-kal
előzi meg a HD4870-et a legtöbb kapacitás terén. A teljesítményben gondot jelenthet a triangle setup, ill.
a memória-sávszélesség - bár az köztudott, hogy az utóbbiból a HD4870-nek voltak tartalékai. Így, bár a HD5850
teljesítménye biztosan nagyon meg fogja érezni a ROP-teljesítmény 90%-os növekedésével egyáltalán nem
lépést tartó memória-sávszélességet, a HD5870 esetében talán nem lesz nagyon súlyos a helyzet.
A számok alapján kis teljesítménybecslő alkalmazásunk azzal állt elő, hogy a HD5850 65%-kal lesz gyorsabb
a HD4870-esnél, a HD5870 pedig kereken rádupláz az elődjére. Ez azt is jelenti, hogy a két HD5800-as
között valamivel több, mint 20% differencia várható - azaz kicsit kevesebb, mint anno a HD4850 és
a HD4870 között.
Várható valós teljesítmény
Elméletben nagyon szép a kétszeres teljesítmény - de hol fog ez a valóságban látszani, amikor
tesztcsomagunk több játéka már egy HD4870-essel a platform limitáció közelében mozog 1920x1200-as
felbontásban is? Annak érdekében, hogy egy valóságosabb képet kapjunk a két új kártya tudásáról, az 1GB-os
HD4870-es, a HD4890-es és a HD4870X2-es tesztek alapján megbecsültük, hol fognak az új VGA-szörnyek
platform limitbe ütközni, és elkészítettünk egy megbecsült összegző grafikont 1920x1200-ban 4xAA mellett,
ill. 1920x1200-ban az extrém beállítások használatával. Az eredmények:
Expected real performance summary (displayed post-flash)
Normal settings 1920x1200 4xAA | HD4870 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 48.0 |
HD4890 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 53.0 | |
HD4870X2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 67.9 | |
HD5850 estimate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 70.1 | |
HD5870 estimate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 75.8 | |
Extreme settings 1920x1200 | HD4870 1GB | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| 35.4 |
HD4890 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 39.8 | |
HD4870X2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 54.9 | |
HD5850 estimate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 56.2 | |
HD5870 estimate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 63.3 |
A platform limitált tesztek hatása jól látható az összképen: 1920x1200 4xAA
beállítás mellett a HD5850 elméleti 65%-os előnye csak 46%, a HD5870 pedig 58%-ig jut a
duplázás helyett. Persze a két 5800-as között sem jön ki a 20% differencia, mindössze 8% előnyért
kell a HD5870 jóval drágább árát megfizetni.
Az extrém beállításoknál sokat javul a helyzet, itt az 5850 már közelébe tud kerülni az elméleti előnynek,
egészen 59%-ig tornássza fel magát. A HD5870 eredménye sem olyan rossz már, bár a 79% még
mindig nem 100 - és az 5850-est nem egészen 13%-kal előzi meg. Meg kell itt jegyeznünk, hogy az AMD
minden bizonnyal varázsolt valamit a 8xAA teljesítmény környékén (véleményünk szerint felvitte a 8xAA melletti
pixel fillrate-et az órajelenként és ROP-onkét fél műveletről egy egész műveletre), így elképzelhető,
hogy a HD5800-as kártyák a több 8xAA-s esetet is tartalmazó extrém tesztekben még jobban elhúznak.
Érdekes, hogy a HD4870X2-t még a HD5850 is megelőzi mindkét esetben - ennek oka az, hogy a HD4870X2
két GPU-ja elég gyengén skálázódik több játékban is (Crysis, Oblivion és Far Cry 2), ezzel a problémával
viszont az egychipes kártyák nem fognak küzdeni.
Ár / érték mutatók
A kitűnő adatok mellett azt is tudjuk a két jövevényről, hogy bár áruk nem lesz csillagászati, nem is
az olcsóság lesz az elsődleges ismertetőjegyük. Kérdés, hogy a 300 és 400 dolláros ár hogyan fog forintra
leképződni, mi arra tippelünk, hogy az első hisztéria lecsengése után kb. 225 HUF/USD aránnyal lehet
számolni, így a HD5850-ért 67.500 FT-ot, a HD5870-ért pedig 90.000 FT-ot kell fizetnünk. Ezek az árak
jóval kevésbé barátságosak, mint anno a HD4850 és a HD4870 költsége - de most a HD5870 mint létező leggyorsabb
VGA érkezik, és ennek bizony meg kell fizetni az árát. Ezt mutatja a teljesítmény / ár grafikon is:
VGA | Ár |
Radeon HD4870 1GB | 40.000 FT |
Radeon HD4890 | 45.500 FT |
Radeon HD4870X2 | 95.500 FT |
Radeon HD5850 | 67.500 FT |
Radeon HD5870 | 90.000 FT |
Performance / price (displayed post-flash)
Normal settings 1920x1200 4xAA | HD4870 1GB | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 12.0 |
HD4890 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 11.6 | |
HD4870X2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||| 7.1 | |
HD5850 estimate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 10.4 | |
HD5870 estimate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 8.4 | |
Extreme settings 1920x1200 | HD4870 1GB | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 8.9 |
HD4890 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 8.7 | |
HD4870X2 | ||||||||||||||||||||||||||||| 5.8 | |
HD5850 estimate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| 8.3 | |
HD5870 estimate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||| 7.0 |
Láthatjuk, hogy a HD5870 ár / teljesítményben is megelőzi a HD4870X2-t, de
a különbség egyáltalán nem drámai. A HD5850 ezzel szemben nagyon jól muzsikál - normál beállítások mellett
nem sokkal, extrém beállítások mellett pedig szinte egyáltalán nem marad le a HD4870-től és a HD4890-től.
Mivel a csúcskategóriában meg szoktak ugrani az árak, és rohamosan szokott romlani az ár / teljesítmény
arány, az 5850-es szereplése határozottan jónak mondható ezen a téren is.
Konklúzió
Úgy tűnik, a HD4800-as széria méltó utódot fog kapni - a két vizsgált HD5800-as kártya várható
teljesítménye elképesztő. Ez az előny pedig csak nőni fog, ahogy az egyre VGA-igényesebb játékok érkeznek -
és akkor még a DirectX 11-es tudás szóba sem került, és nem beszéltünk a HD5870X2 várható teljesítményéről sem,
amit várhatóan tényleg csak az AMD által az Eyefinity kapcsán reklámozott ultramagas felbontásokkal lehet majd
megfelelően kihasználni.
Annyit érdemes még egyszer kihangsúlyozni, hogy a fenti grafikonokon átlgaos számokat látunk - azoknál
a játékoknál, ahol alacsonyak az fps-értékek, ott a HD5870 hozhatja a dupla teljesítményt, akár még a normál
beállításokkal is (ld. Crysis, Clear Sky). Ezért a játékválasztásunktól is erősen függ, mennyire éri meg
az új szériát választani - amint lehetőségünk lesz a kártyákat tesztelni, erre bővebben is ki tudunk térni.
Bár az új jövevények ára kezdetben elég borsos lesz, a HD5850-et ismét slágergyanús kártyának tartjuk,
és minden bizonnyal a HD5870 is meg fogja találni a saját célközönségét. Nincs más hátra, mint megvárni a
szeptember 22-i megjelenést!